Italiaanse reddingboten van Nederlands KNRM-ontwerpNa de scheepsramp met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia schoten tientallen boten te hulp. Daaronder veel reddingboten van Nederlands KNRM-ontwerp.
De Italiaanse Kustwacht kocht in 1992 van de KNRM en ontwerpbureau De Vries Lentsch het ontwerp van de reddingboot Valentijn. Deze bijna tien meter lange reddingboot wordt door de KNRM sinds 1990 gebruikt op de Noordzee en het IJsselmeer. Toen de KNRM in 1999 ook een 19 meter lange reddingboot – de Arie Visser - van vergelijkbaar ontwerp liet bouwen, toonden de Italianen opnieuw belangstelling.
Beide reddingboottypen zijn voor het werk van de kustwacht in het Italiaans zeegebied op verschillende punten aangepast. Zo kregen veel Valentijn-type reddingboten in Italië een gesloten stuurhuis, voor beter personeelscomfort tijdens de dagenlange patrouillevaarten die de kustwacht uitvoert. De 19 meter lange reddingboten van het KNRM type Arie Visser kreeg een groter stuurhuis, waarin meer faciliteiten voor de bemanning zijn gecreëerd, speciaal voor patrouilledoeleinden. Inmiddels varen er tientallen van beide Nederlandse scheepsontwerpen in Italiaanse wateren.
In Nederland varen 17 reddingboten van het Valentijntype en 10 van de Arie Visserklasse. De reddingboten hebben een opnamecapaciteit voor geredden van respectievelijk 50 en 120 personen. Deze aantallen geredden tellen mee in rampscenario’s waarin geëvacueerd moet worden.
Zo is de totale gereddencapaciteit van de KNRM-reddingboten langs de Noordzee ruim 2.000 personen. Dat is niet toereikend voor een cruiseschip zoals de Costa Concordia. Daarom wordt in alle rampenplannen van Kustwacht en KNRM rekening gehouden met de eigen reddingcapaciteit van passagiersschepen in de eerste uren na een ramp.
Ook de Costa Concordia gebruikte vrijwel alle eigen reddingboten en diverse reddingvlotten om de passagiers te evacueren. De ramp gebeurde pal voor de haven, waardoor ook gependeld kon worden. Wanneer een ramp zich op volle zee voltrekt, moeten ook omringende schepen hulp bieden. In 2009 werd een dergelijk rampscenario met een passagiersschip getest voor de kust van IJmuiden. Tijdens deze Livex Search and Rescue oefening werden 500 passagiers geëvacueerd met reddingboten en helikopters. Deze tijdrovende operatie leverde waardevolle informatie op, waarmee rampenplannen kunnen worden verbeterd.
De KNRM en haar zusterorganisaties in het buitenland delen technologische kennis en reddingbootontwerpen altijd met elkaar. Zo kunnen de nieuwste ontwikkelingen overal ter wereld worden toegepast. Ook het nieuwste reddingbootontwerp van de KNRM, het project 1816, wordt al met belangstelling gevolgd. Deze reddingboot zal in 2013 gaan varen.
www.knrm.nl