Ik heb laatst mijn AED certificaat gehaald, ik kan nu stabiel draaien, stabiele zijligging, reanimeren (compressie + beademen) en het bedienen van een AED (al hoewel daar per model nog wel wat verschil in zit ). Hierna denk ik EHBO doen maar zit nu in mijn examenjaar, dat gaat voor. Maar het belangrijkste is er.
Maar dat bracht mij op de volgende vraag: Waarom wordt er niet èèn standaard AED gemaakt. Dat is toch veel handigere?!
Zo veel verschil zit er echt niet in de AED's hoor, ze zien er anders uit, maar werken het zelfde. Ze geven ook allemaal precies aan wat je moet doen. En dan nog blijft het:
- Open maken,
- op de knop drukken waar bij staat: ON, POWER, AAN, I of wat dan ook, misschien is die knop er niet, dan is hij waarschijnlijk al aan gegaan bij het open maken.
- kleding verwijderen
- kijken of electrode aangesloten zitten (waarschijnlijk heeft de AED al een foutmelding gegeven als dat niet zo is)
- electrode plakken. Altijd op de zelfde plaatsen, geen verschil per merk. Misschien dat ze een andere vorm hebben, maar ze komen op de zelfde plek terecht.
- instructies volgen (patient loslaten zodra hij het zegt etc.)
- Zodra hij het aangeeft op de schok knop drukken. Dat is waarschijnlijk een grote knop waar je niet om heen kunt en waarschijnlijk doet hij ook heel hard zijn best om je aandacht de krijgen door te knipperen, piepen, wat dan ook.