Magirus neuzen "torpedo's"

Auteur Topic: Magirus neuzen "torpedo's"  (gelezen 17957 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #60 Gepost op: 17 december 2005, 22:39:28
een Magirus-Deutz Eckhauber van de vliegtuigfabriek van DASA in Duitsland. waar men delen voor de Airbus maakt.
deze zgn. ZB6 komt van de Duitse site www.etzkorn.com

[verwijderd door de beheerder]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief

mad marv

• Senior gebruiker
Reactie #61 Gepost op: 8 mei 2006, 15:42:55
hier weer eens een gezien op de weg

foto kwaliteit niet echt geweldig >:( ;) :)

Albert-Jan

• Gast
Reactie #62 Gepost op: 1 augustus 2006, 22:20:22
Kan iemand mijn helpen met informatie over deze Magirus Deutz S3500. Gespot bij de open dag van brw Amerongen. Volgens de voertuigenlijst van de optocht is het voertuig van dhr C. Rutten uit Landgraaf. Bouwjaar 1952.
Ik wil graag weten waar het voertuig dienst heeft gedaan en wat zijn functie was.

Alvast hartelijk dank voor de gedane moeite

Robinh

• Senior gebruiker
Reactie #63 Gepost op: 2 augustus 2006, 09:54:08
Hij staat niet in brandbase.org
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #64 Gepost op: 2 augustus 2006, 13:08:52
Kan iemand mijn helpen met informatie over deze Magirus Deutz S3500. Gespot bij de open dag van brw Amerongen. Volgens de voertuigenlijst van de optocht is het voertuig van dhr C. Rutten uit Landgraaf. Bouwjaar 1952.
Ik wil graag weten waar het voertuig dienst heeft gedaan en wat zijn functie was.

Alvast hartelijk dank voor de gedane moeite

Deze Magirus-Deutz S3500 met bouwjaar 1952 was ooit een autospuit lagedruk (AS9LD1800) welk in kader van de Beschermings Bevolking aangeschaft werd. Het heeft dus dienst gedaan bij zowel de B.B. als bij de KMC (Aangezien het ook een MC kenteken heeft).
De KMC Koninklijke Mobiele Colonne was een rampenbestrijdings onderdeel van de krijgsmacht en was tevens gekoppeld aan de B.B. Rond 1985 werden deze meeste van deze Magirus-Deutz wagens afgevoerd en werd de B.B. ontbonden. De KMC heeft nog een tijdje bestaan en is inmiddels ook opgeheven. De taken zijn nu door o.a. de Regionale brandweer overgenomen. De bekende BiZa tankautospuiten vervingen deze dik 250 stuks tellende serie Magius-Deutz voertuigen, Alsmede een kleine serie van 24 DAF A1600 autospuiten. De meeste zijn in de loop van de jaren geheel verbouwd tot campers aangezien ze zeer weinig kilometers gemaakt hadden in het diensttijd. De meeste zullen nu meer kilometers in prive-bezit gemaakt hebben dan in al die jaren bij de BB/KMC.
Hoop dat dit een antwoord op je vraag is. Albert-Jan

Albert-Jan

• Gast
Reactie #65 Gepost op: 2 augustus 2006, 13:20:14
Hoi Louis,

Wederom bedankt voor je antwoord. Het is mijn geheel duidelijk nu. Dan kan ik meteen de info bij de foto toevoegen.
Nog één vraag waren de voertuigen van de KMC wel rood?? Aangezien de BB in blauwe voertuigen rond reed??

Nogmaals hartelijk dank
Albert-Jan

louis van t

• Senior gebruiker
Reactie #66 Gepost op: 2 augustus 2006, 15:03:28
De BB en de KMC waren toch wel wonderlijke orginisaties. De BB was dat een landelijke orginisatie met afdelingen in de provincie en zelfs daar weer plaatselijke groepen. Die zelfs eigen materieel hadden. De KMC was een extra militaire afdeling. De Magirus-Deutz en DAF voertuigen van zowel de BB als de KMC waren alle legergroen van kleur en waren in speciale depots ondergebracht. De zgn. Blauwe BB wagens waren van de plaatselijke BB Groepen en er waren niet alleen blauwe wagens maar ook grijze en in Limburg had men zelfs een paar creamkleurige DAF vrachtwagens. Ook is er een oranje wagen ooit gezien. De bekende BiZa motorspuitaanhangers welk toen rood van kleur waren. Waren oorspronkelijk ook legergroen toen ze nog deel uitmaakte van de BB/KMC. De bekende DAF FA1300 vrachtwagen die nu nog bij enkele Regionale brandweerkorpsen die doen. Zijn in twee verschillende kleuren geleverd. De eerste voor de KMC waren grijs van kleur later werden de wagens afgeleverd in de kleur rood met witte band zo als ze heden te dagen nu nog zijn. De meeste BB wagens van de plaatselijke groepen zijn later bij verschillende brandweerkorpsen terecht gekomen waar ze nog een aantal jaar gebruikt zijn. Een andere opvallende kleur welk gebruikt werd door de BB/KMC waren de zgn. Appeltjesgroene Volkswagen Kevers waarop verschillende chauffeurs nog mee zijn opgeleid. Trouwens in de begin jaren was het helemaal een mengelmoes van verschillende wagens. Ze hadden de beschikking over een aantal voormalige militaire voertigen en motorspuiten uit de oorlogsjaren. Tevens werd er een beroep gedaan op plaatselijke transporteur en andere die een vrachtwagen hadden in die tijd. Ook hadden enkele plaatselijke groep de beschikking over een door de brandweer afgestoten brandweerwagen. Maar dit waren er maar een paar. Eigenlijk is er nog een hoop uit te zoeken en ook te vertellen over deze beide orginisaties.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #67 Gepost op: 2 augustus 2006, 15:50:42
Interessant Louis!
Er is niet veel over te vinden op internet, ik vind het leuk om er eens wat over te lezen!

Heb je ook nog foto?
Misschien wat voor dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8185.0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

jwpots

• Gast
Reactie #68 Gepost op: 2 augustus 2006, 17:01:50
Interessant Louis!
Er is niet veel over te vinden op internet, ik vind het leuk om er eens wat over te lezen!

Heb je ook nog foto?
Misschien wat voor dit topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8185.0

Probeer deze linken eens:

http://members.chello.nl/g.koppers/
www.magisaurus.nl
www.magirustig.nl

Groet
Johan

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #69 Gepost op: 2 augustus 2006, 20:34:50
Leuke links Johan, bedankt! :)
Groeten, Maarten