Dat is alleen voor kazerne Victor nog het geval. Kijkende naar de kazerne's Osdorp, IJsbrand en Zebra, deze 3 kazerne's zijn allen bijna even groot als de nieuwe kazerne van Den Oever. Kazerne Rudolf is zelfs kleiner.
En ik denk dat beroeps over het algemeen iets meer (leef)ruimte nodig hebben omdat zij er 24uur zitten. Dan vraag ik mij af waarom een vrijwillige kazerne, waarbij het personeel van huis komt, zoveel ruimte nodig heeft?
Dit alles heeft te maken met de huidige arbo-eisen die aan een kazerne worden gesteld. 1 van de eisen is bv dat de uitrukpakken gescheiden van de voertuigen moeten hangen, met dien verstande dat er een duidelijke scheiding moet zijn. Waardoor iemand die zijn pak aan of uit staat te trekken niet meer kan worden geraakt door een voertuig die de stalling in komt rijden. Helaas een ongeval wat in het verleden nog wel eens is gebeurt.
Dan doordat we steeds meer dames bij de brandweer krijgen, dienen de sanitaire ruimtes daar ook op aangepast te worden. De dames moeten een eigen toilet, douce en kleedruimte hebben. En zo zijn er nog meer redenene waardoor de nieuwe kazernes wat groter worden.