Kijk het gaat mij er echt niet om wie het werk uiteindelijk doet, als er maar een goede regeling komt. Daarbij gaat het ook om de rol van de verschillende organisaties binnen de "keten". Ik zeg echt niet dat er op iedere straathoek een specialistische watereenheid moet staan, dat is nergens voor nodig. De Brandweer kan prima overweg met kleinschalige "waterongevallen" (paard in de sloot, auto in de geul etc.) en de eerste inzet d.m.v. oppervlakteredding. Daarbij zou het wel van pas komen als er meer training en opleiding op dit gebied komt.
Het punt dat we hier proberen te maken is dat we dan niet moeten denken dat het goed geregeld is in het binnenland, kijk bijvoorbeeld eens naar de diensten die wél expertise hebben/kunnen ontwikkelen op dit gebied. Niet of/of, maar en/en...
Als ik weer eens zie dat ongeveer een heel regionaal brandweerkorps de weg op gaat voor een roeibootje met motorpech, wordt het mij weer duidelijk dat er te weinig expertise c.q. ervaring aanwezig is en dat de 'WO procedures' soms veel te "lomp" zijn voor het doel.
De reddingsbrigades zie je eigenlijk alleen langs de kust en bij recreatieplassen (waar weet ik niet, want ik ken diversen plassen hier in de buurt en daar heb ik nog nooit reddingsbrigades gezien). Dus net als met heel veel zaken, de brandweer wordt juist gebeld als men het niet meer weet, maakt niet uit wat voor klus! Niet voor niks zie je ook dat de brandweer naar het strand trekt, zij kunnen immers 24/7 hun diensten verlenen ook op het strand. Of het langs de hele kust haalbaar is blijft wel de vraag.
De inzet van de waterdiensten kunnen altijd uitgebreid worden in de toekomst, er is nu vaak geen geld om op binnenwaterlocaties het e.e.a. op te pakken.
Brandweer die naar het strand trekt? Ik merk in mijn werkregio juist het tegenovergestelde, de RB komt naar u toe van de zomer...
Reddingsbrigade Paal 13: Inzet Middel water ongeval Schagerbrug [HD]Alleen in Scheveningen is er een team dat fatsoenlijk kan optreden bij waterincidenten op het strand, die jongens hebben dezelfde opleiding genoten als vrijwel alle lifeguards langs de kust. Dat team is daar aanwezig i.v.m. een bepaalde capaciteitsvraag dat zo is opgelost, overigens rijden ze in een auto die samen wordt ingezet met de HVRB. Voor de rest her en der 4*4 voertuigen voor transporttaken, dat kan ook handig zijn. De echte kusthulpverlening is iets wat bij de KNRM en RB ligt en daar wat mij betreft lekker blijft, je hebt er bijvoorbeeld een marifoon voor nodig. Tegen de tijd dat een willekeurige brandweerman mij kan uitleggen wat het verschil is tussen een siderische en synodische omlooptijd praten we verder
Oppervlakte redding bij de brandweer is uit nood geboren en juist bedoelt om nog iets te doen waar de duikteams zijn weggehaald. Ben me er wel van bewust dat het nog steeds verder te ontwikkelen is. En dat er verschil is tussen zwemmen en waden.
Duiken en oppervlakteredding zijn binnen mijn referentiekader iets compleet anders en zijn ook processen die los van elkaar gezien moeten worden. Duiken is iets waar de brandweer goed in is, daar zal je mij dan ook nooit over horen. Dat men het gat van duikers probeert op te vullen door mensen in waadpak, met een zwemplankje erbij, slaat nergens op.
Ik ga het je mooier vertellen: Ik ben van mening dat iedere TS al jaren had moeten beschikken over dergelijke materialen en getrainde mensen. Zodat zij de eerste serieuze inzet kunnen doen bij bijvoorbeeld een drenkeling in een rivier, in navolging van misschien wel agenten of burgers die te water gegaan zijn. Gevolgd door specialistische oppervlakteteams (voertuig mét boot) en duikteams die kunnen worden ingezet voor de grotere klussen, waar meer expertise nodig is. Het zal mij verder een biet zijn van welke club de auto's en mensen afkomstig zijn...