Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel waterongevallenbeheersing

Auteur Topic: Brandweerdoctrine: kwadrantenmodel waterongevallenbeheersing  (gelezen 13839 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #40 Gepost op: 30 mei 2013, 23:28:41
@Thor: het kan misschien wel interessant zijn om een kwadrantenmodel voor alle waterongevallen te maken, maar daarvoor is dit topic niet gestart, dit gaat specifiek over Brandweer.

Dat bedoelde ik ook. De verschillende disciplines zullen ook wel eens moeten samenwerken en dan allemaal vanuit aparte modellen werken lijkt mij niet zo praktisch.


guest12562

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 30 mei 2013, 23:38:10
@Joost even voor de duidelijkheid, ik heb nergens gezegd dat waterongevallen niet het ding van de brandweer zijn.

Nogmaals een van de kerntaken is waterongevallen bestrijding, het is wel een tak waar op dit moment veel op bezuinigd wordt o.a. door het wegbezuinigen van duikteams. Ondertussen worden en zijn er juist alternatieven ontwikkeld.

Ik vind het juist jammer en zorgelijk dat er duikteams verdwijnen, want je zult maar in het water rijden en niet uit je auto kunnen komen met de wetenschap dat het eerst komende duikteam een half uur op zich laat wachten. Maar ja er moet bezuinigd worden en er worden dus keuzes gemaakt.

Verder heb ik heel veel meegekregen van het brandweerduiken, zelf BRW duiker geweest en ook veel te maken gehad met het specialisme. Ik zal dan ook niet beweren dat het iets is wat er niet bij kan worden gedaan, sterker nog ik zie geen alternatieve diensten die dit op pakken.
De reddingsbrigades zie je eigenlijk alleen langs de kust en bij recreatieplassen (waar weet ik niet, want ik ken diversen plassen hier in de buurt en daar heb ik nog nooit reddingsbrigades gezien). Dus net als met heel veel zaken, de brandweer wordt juist gebeld als men het niet meer weet, maakt niet uit wat voor klus! Niet voor niks zie je ook dat de brandweer naar het strand trekt, zij kunnen immers 24/7 hun diensten verlenen ook op het strand. Of het langs de hele kust haalbaar is blijft wel de vraag.

Nogmaals ik ken de discussie bij de brandweer over de marifoon, is totaal niet aan de orde. Zelfs het vaarbewijs is er met veel vijven en zessen gekomen en op heel kleine schaal, dus nog een communicatie middel erbij wat maar heel weinig extra's brengt voor het opereren van de brandweer zal er denk ik niet komen. De redenen heb ik al eerder gegeven. Hoe belangrijk het individu dit misschien ook vind, ik ken er maar weinig die dit zeggen namelijk.

Oppervlakte redding bij de brandweer is uit nood geboren en juist bedoelt om nog iets te doen waar de duikteams zijn weggehaald. Ben me er wel van bewust dat het nog steeds verder te ontwikkelen is. En dat er verschil is tussen zwemmen en waden.

En om dan terug te komen op het kwadranten model, het brand model was gepresenteerd en het lijkt er nu op dat men dit perse voor de waterongevallen ook wil hebben, zo kwam het ook op mij over en dat ben ik dus wel met je eens.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 31 mei 2013, 17:27:41
Kijk het gaat mij er echt niet om wie het werk uiteindelijk doet, als er maar een goede regeling komt. Daarbij gaat het ook om de rol van de verschillende organisaties binnen de "keten". Ik zeg echt niet dat er op iedere straathoek een specialistische watereenheid moet staan, dat is nergens voor nodig. De Brandweer kan prima overweg met kleinschalige "waterongevallen" (paard in de sloot, auto in de geul etc.) en de eerste inzet d.m.v. oppervlakteredding. Daarbij zou het wel van pas komen als er meer training en opleiding op dit gebied komt.

Het punt dat we hier proberen te maken is dat we dan niet moeten denken dat het goed geregeld is in het binnenland, kijk bijvoorbeeld eens naar de diensten die wél expertise hebben/kunnen ontwikkelen op dit gebied. Niet of/of, maar en/en...

Als ik weer eens zie dat ongeveer een heel regionaal brandweerkorps de weg op gaat voor een roeibootje met motorpech, wordt het mij weer duidelijk dat er te weinig expertise c.q. ervaring aanwezig is en dat de 'WO procedures' soms veel te "lomp" zijn voor het doel.


Citaat van: Breathe link=msg=1168290 date=1369949890
De reddingsbrigades zie je eigenlijk alleen langs de kust en bij recreatieplassen (waar weet ik niet, want ik ken diversen plassen hier in de buurt en daar heb ik nog nooit reddingsbrigades gezien). Dus net als met heel veel zaken, de brandweer wordt juist gebeld als men het niet meer weet, maakt niet uit wat voor klus! Niet voor niks zie je ook dat de brandweer naar het strand trekt, zij kunnen immers 24/7 hun diensten verlenen ook op het strand. Of het langs de hele kust haalbaar is blijft wel de vraag.

De inzet van de waterdiensten kunnen altijd uitgebreid worden in de toekomst, er is nu vaak geen geld om op binnenwaterlocaties het e.e.a. op te pakken.

Brandweer die naar het strand trekt? Ik merk in mijn werkregio juist het tegenovergestelde, de RB komt naar u toe van de zomer...

Reddingsbrigade Paal 13: Inzet Middel water ongeval Schagerbrug [HD]

Alleen in Scheveningen is er een team dat fatsoenlijk kan optreden bij waterincidenten op het strand, die jongens hebben dezelfde opleiding genoten als vrijwel alle lifeguards langs de kust. Dat team is daar aanwezig i.v.m. een bepaalde capaciteitsvraag dat zo is opgelost, overigens rijden ze in een auto die samen wordt ingezet met de HVRB. Voor de rest her en der 4*4 voertuigen voor transporttaken, dat kan ook handig zijn. De echte kusthulpverlening is iets wat bij de KNRM en RB ligt en daar wat mij betreft lekker blijft, je hebt er bijvoorbeeld een marifoon voor nodig. Tegen de tijd dat een willekeurige brandweerman mij kan uitleggen wat het verschil is tussen een siderische en synodische omlooptijd praten we verder O0

Citaat van: Breathe link=msg=1168290 date=1369949890
Oppervlakte redding bij de brandweer is uit nood geboren en juist bedoelt om nog iets te doen waar de duikteams zijn weggehaald. Ben me er wel van bewust dat het nog steeds verder te ontwikkelen is. En dat er verschil is tussen zwemmen en waden.

Duiken en oppervlakteredding zijn binnen mijn referentiekader iets compleet anders en zijn ook processen die los van elkaar gezien moeten worden. Duiken is iets waar de brandweer goed in is, daar zal je mij dan ook nooit over horen. Dat men het gat van duikers probeert op te vullen door mensen in waadpak, met een zwemplankje erbij, slaat nergens op.

Ik ga het je mooier vertellen: Ik ben van mening dat iedere TS al jaren had moeten beschikken over dergelijke materialen en getrainde mensen. Zodat zij de eerste serieuze inzet kunnen doen bij bijvoorbeeld een drenkeling in een rivier, in navolging van misschien wel agenten of burgers die te water gegaan zijn. Gevolgd door specialistische oppervlakteteams (voertuig mét boot) en duikteams die kunnen worden ingezet voor de grotere klussen, waar meer expertise nodig is. Het zal mij verder een biet zijn van welke club de auto's en mensen afkomstig zijn...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #43 Gepost op: 31 mei 2013, 17:43:33
Citaat van: joostvankempen link=msg=1168279 date=1369948159

Mooiste vind ik nog altijd dat alle beroepsvaart wordt uitgerust met een AIS-transponder (vanaf volgend jaar verplicht) en dat bij sluizen een dossier per schip wordt aangemaakt (op basis van Europanummer) met lading, bestemming etc. Die gegevens zijn gekoppeld en daarme kun je dus bij een ongeval met 1 druk op de knop alle info over schip, lading en bemanning krijgen. De (dure) aanschaf van die transponders wordt richting de binnenvaart verkocht onder het mom van de veiligheid: als er dan iets gebeurd, hebben de hulpdiensten alle info paraat om gericht te kunnen helpen. Maar ik durf er wel geld op in te zetten dat zowel GMK als Brandweer hier in de regio dat niet kunnen, niet in de procedure hebben opgenomen en waarschijnlijk niet eens weten dat het bestaat.....

Vertel het maar niet aan die schippers die zo'n duur ding hebben aangeschaft.... O0 :-X

Dit is wel erg kort door de bocht:
AIS vergroot wel degelijk de veiligheid voor het scheepvaart verkeer:
Je kunt hiermee ' om de hoek kijken' wat er aan komt, wat radar niet kan en je kunt rechtstreeks de scheepsnaam oproepen voor het maken van verkeersafspraken.
Mocht het schip in nood zijn dan is ook gelijk de positie bekend.
En ladinggegevens zijn wel degelijk op te vragen via RWS bij calamiteiten.

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/veiligheid/scheepvaartverkeersbegeleiding/ivs90/

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/veiligheid/scheepvaartverkeersbegeleiding/ris/ais/index.aspx

 ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #44 Gepost op: 31 mei 2013, 18:47:23
Citaat van: Doruz link=msg=1168514 date=1370015013
Dit is wel erg kort door de bocht:
AIS vergroot wel degelijk de veiligheid voor het scheepvaart verkeer:
Je kunt hiermee ' om de hoek kijken' wat er aan komt, wat radar niet kan en je kunt rechtstreeks de scheepsnaam oproepen voor het maken van verkeersafspraken.
Mocht het schip in nood zijn dan is ook gelijk de positie bekend.
En ladinggegevens zijn wel degelijk op te vragen via RWS bij calamiteiten.

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/veiligheid/scheepvaartverkeersbegeleiding/ivs90/

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/veiligheid/scheepvaartverkeersbegeleiding/ris/ais/index.aspx

 ;)

1.AIS samen met een goede electronische kaart op een behoorlijk beeldscherm is een prachtig hulpmiddel.
Een AIS kastje seq is in feite een verschrikking.(qua presentatie en informatie).

2.AIS mag nooit worden gebruikt ter vervanging van de radar. (Ook met een radar kun je om de hoek kijken.)

3.AIS kan een momenteel nog een delay hebben,kan zeker van belang zijn bij hogere snelheden en dicht bij elkaar.

4.Niet alles wat op het water zit heeft AIS,dus er kunnen ook AIS blindgangers zijn.

5.Als zowel alle beroeps als pleziervaart AIS hebben loopt het scherm wel snel (gevaarlijk) vol op bepaalde drukke punten.

6.Afspraken per marifoon zijn natuurlijk handig en worden veel gemaakt maar..... als het fout gaat : de voorgeschreven
   BPR seinen en signalen zijn  tot heden toe nog steeds bindend