Politiecommissaris Rotterdam-Rijnmond betrapt op dronken rijden

Auteur Topic: Politiecommissaris Rotterdam-Rijnmond betrapt op dronken rijden  (gelezen 7877 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #20 Gepost op: 18 januari 2012, 08:01:46
Ik vind dat iedereen zijn of haar glaasje mag drinken, ongeacht maatschappelijke, sociale en/of politieke functie. Maar op een ieder is ook onze recht- en regelgeving van toepassing, wederom ongeacht functie.
Het is een feit dat hoge functionarissen bij publiek erg zichtbare organisaties kwetsbaar zijn. Als zij ook maar een ietsje 'buiten de pot plassen' is het direct landelijk nieuws.

Om de hoofdcommissaris onderandere zijn of haar drankje te kunnen laten drinken is de 'auto met chauffeur' uitgevonden. Nadeel van de functie blijft echter dat je 24/7 weliswaar niet in dienst, maar wel in functie bent en alszodanig altijd beschikbaar moet zijn. Als direct gevolg hiervan een ander nadeel van de job: je zult je drankgebruik er op moeten aanpassen.
En dat geldt voor alle andere 'vergelijkbare' functionarissen zoals eindverantwoordelijken in het landelijk-, provinciaal- en gemeentelijkbestuur, rampenbestrijding, etc.

Als de functionaris niet 'hoog genoeg' is dat de organisatie zijn of haar transport regelt, dan ben je in je privesituatie vrijer voor wat betreft je drankgebruik (je hoeft immers -buiten dienst- niet a-la-minute beschikbaar te zijn), maar zul je dus wel zelf je vervoer moeten regelen.
Daar bestaan bijvoorbeeld taxibedrijven voor.

En daarnaast kan ik me niet voorstellen dat als het verhaal van de omstandigheden klopt, de ter plaatse gekomen collega's de echtgenote van hun leidinggevende niet even over die 350meter zouden willen vervoeren. Dat is dan misschien een 'voordeel' van de functie.
Hetgeen hier gebeurt is -en nog gebeuren gaat- is het gevolg van een dom, beneveld, besluit.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #21 Gepost op: 18 januari 2012, 08:45:51

Om de hoofdcommissaris onderandere zijn of haar drankje te kunnen laten drinken is de 'auto met chauffeur' uitgevonden.

Wat wordt hiermee precies bedoelt?
Omdat je met drank op niet meer aan het verkeer mag deelnemen wordt je gereden, zodat je daarna met drank op wel..............
Het lijkt mij dat een dergelijke functionaris ( ook al ben je 24/7 in functie?? ) na een borrel helemaal niets meer mag.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #22 Gepost op: 18 januari 2012, 12:19:41
Ik denk dat je iets doorelkaar haalt. De beste man is commissaris, en dus niet de hoogst verantwoordelijke binnen het korps (dat is een hoofd-commissaris). Er zijn in een korps meerdere (soms wel 10+) commissarissen en deze man zal ongetwijfeld de nacht vrij hebben gehad, ook de dag erna/voor moet er iemand zijn die werkt.   ;)
Mocht hij wel piket hebben gehad is het namelijk verboden te drinken.

Amsterdam 46 cp´s...  :o


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #23 Gepost op: 18 januari 2012, 13:47:25
Citaat
Boete geëist tegen dronken politiecommissaris
ROTTERDAM -  Het Openbaar Ministerie (OM) eist een boete van 1500 euro tegen politiecommissaris Jan Hoogstraten van het korps Rotterdam-Rijnmond die tijdens de jaarwisseling onder invloed achter het stuur zat. Ook zou het rijbewijs van de politieman acht maanden moeten worden ingetrokken, waarvan vier maanden voorwaardelijk, aldus het OM woensdag.

De politieman verklaarde woensdag voor de rechter dat zijn vrouw die nacht onwel was geworden toen zij samen naar huis liepen. Omdat het koud was en hij bezorgd was over zijn vrouw besloot hij zijn auto op te halen om zijn haar thuis te brengen, aldus de commissaris. Hij handelde „uit paniek”, zei hij. De advocaat van de commissaris pleitte woensdag voor vrijspraak. Hij verdedigde de keuze van de politieman. „Wie zou dat niet gedaan hebben?”, aldus de advocaat. Ook vindt hij dat de commissaris al genoeg gestraft is door alle media-aandacht over het incident. „De gevolgen zijn enorm”, zei de advocaat.

Het incident werd dinsdag bekend. Het korps heeft een onderzoek ingesteld tegen de politieman.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/11325012/__Boete_dronken_commissaris__.html


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #24 Gepost op: 18 januari 2012, 16:40:29
Vanmorgen bij Evers Staat Op was het inderdaad ook de hoofdcommissaris die had gedronken. Kwalijk...
Wat wordt hiermee precies bedoelt?
Omdat je met drank op niet meer aan het verkeer mag deelnemen wordt je gereden, zodat je daarna met drank op wel..............
Het lijkt mij dat een dergelijke functionaris ( ook al ben je 24/7 in functie?? ) na een borrel helemaal niets meer mag.

Dat zou betekenen dat je als hoofdcommissaris nooit iets zou kunnen drinken.
Een aantal glazen wijn bij een diner zou dan al niet meer mogen. Immers, er kan altijd een situatie zijn dat hij zijn officiële rol moet spelen. Terecht dat er van hem verwacht wordt dat hij het rustig aan doet, maar om hem dan meteen te begrenzen op het verkeersdeelname niveau lijkt mij onnodig zwaar. Dus wel verplicht achterin hoeft in mijn optiek nog niet te betekenen dat hij niet normaal kan functioneren in zijn baan.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #25 Gepost op: 18 januari 2012, 16:49:55
950 euro boete voor dronken politiecommissaris


De Rotterdamse politiecommissaris die afgelopen jaarwisseling onder invloed achter het stuur zat, moet 950 euro boete betalen. Ook is hij 8 maanden zijn rijbewijs kwijt, waarvan 5 maanden voorwaardelijk. Dat heeft de rechter vandaag bepaald.

Het Openbaar Ministerie had eerder vandaag een boete van 1500 euro geëist en een ontzegging van zijn rijbewijs gedurende 8 maanden, waarvan 4 maanden voorwaardelijk. De commissaris had bijna vier keer de toegestane hoeveelheid alcohol in zijn bloed toen hij werd aangehouden.

Paniek
De politieman van het korps Rotterdam-Rijnmond stapte die nacht met te veel drank op achter het stuur, omdat hij zijn vrouw wilde thuisbrengen die onwel was geworden. De man handelde uit 'paniek', zei hij zelf tijdens de zitting. Het incident werd alleen binnen het korps gecommuniceerd, maar haalde gisteren toch de publiciteit.

Dat de man een medewerker is van een politiekorps, gold als een verzwarende omstandigheid. De rechter vond, net als het OM, dat juist hij beter had moeten weten. Ook oordeelde de rechter dat er van een noodsituatie die nacht geen sprake was.

Media-aandacht
Wel liet de rechter in het voordeel van de politieman meewegen dat zijn zaak al veel media-aandacht heeft gehad. Ook nam de rechter in haar overweging mee dat de commissaris zijn rijbewijs nodig heeft voor zijn beroep. Volgens woordvoerders van de rechtbank en het OM zijn de gebruikelijke strafmaten gehanteerd die passen bij het alcoholpromillage dat de commissaris in zijn bloed had.

Volgens de advocaat van de politieman zijn de gevolgen van het incident voor zijn cliënt 'enorm'. Nadat het incident was uitgelekt naar de media, kwam hij met naam en foto in de krant.

Onderzoek
Het korps is een disciplinair onderzoek gestart naar het incident. De commissaris is na het incident gewoon weer aan het werk gegaan. Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor zijn positie binnen het korps. De korpsbeheerder, burgemeester Ahmed Aboutaleb, neemt hierover nog een besluit.


Bron: VK.nl
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


bewapi

  • Aspirant Niveau 4 Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 57
Reactie #26 Gepost op: 18 januari 2012, 16:53:12
Een aantal glazen wijn bij een diner zou dan al niet meer mogen. Immers, er kan altijd een situatie zijn dat hij zijn officiële rol moet spelen.

Waar trek je dan de grens?


Zelf heb ik direct naast mijn werk gewoont ( Justitiële TBS instelling ) en werd ook geregeld in de vrije tijd opgebeld bij ernstige orde verstoringen. Uiteraard handig, snel assistentie ter plaatse. Echter zodra ik 1 slok alcohol had genuttigd ging het hele feest niet door. Ook al zit je ver onder de limiet, het zou van de zotte zijn als een Justitiabele, of ketenpartner ( politie, ambulance etc. ) tijdens een incident een alcohol lucht ruikt ( dit kan al na een slok bier ).

Vereist je werk dat je 24/7 bereikbaar / inzetbaar bent dan zal helaas de consequentie wezen dat je geen alcohol  kan nuttigen. Jammer maar helaas, maar goed dat is mijn mening , die vooral getriggerd wordt door het feit dat er een privé chauffeur ingezet ( zoals hiervoor benoemd ).


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #27 Gepost op: 18 januari 2012, 16:58:57
Okee, ik had ongelijk over de straf.........maar ik had wel gelijk betreffende:  

Mee eens   omdat dit waarschijnlijk mee gaat wegen in een eventuele rechtelijke uitspraak  "betrokkene is al publiekelijk gestraft....."  

Media-aandacht
Wel liet de rechter in het voordeel van de politieman meewegen dat zijn zaak al veel media-aandacht heeft gehad.

Dus gewoon met je kop en naam de krant dat scheelt straf................

Onderzoek
Het korps is een disciplinair onderzoek gestart naar het incident.

Wat moet er nog onderzocht worden?


rrpd

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 18 januari 2012, 20:24:16
Niet veel maar om iemand disciplinair te kunnen straffen is het nodig om een onderzoek te starten en af te ronden, vandaar.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #29 Gepost op: 18 januari 2012, 22:42:31
Citaat
Dus gewoon met je kop en naam de krant dat scheelt straf................

Ja. En terecht.
Ik vind het belachelijk dat deze man met naam en toenaam in de krant staat. Dat doen ze met geen van alle andere dronken bestuurders. Die man kan straks nergens meer komen zonder bekeken te worden. Dat gaat me dus te ver.
Wel vind ik het terecht dat hij bestraft wordt voor het rijden onder invloed EN mogelijk een disciplinair iets. Dat is logisch.