Burgerhulpverlening, wat moet er geregeld zijn voor de vrijwilliger

Auteur Topic: Burgerhulpverlening, wat moet er geregeld zijn voor de vrijwilliger  (gelezen 10715 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #30 Gepost op: 20 januari 2012, 23:46:46
KLF Grimmenstein markt: Het kan heel goed zijn dat degene die dit regelt in Enkhuizen niet alle gegevens heeft. Wanneer er geen toegang is tot de gegevens van de melding zou jij buitenboord kunnen vallen. Wanneer er gewerkt wordt met een bestand met welke mensen er bij aanvang zijn gestart zou dat kunnen gebeuren. Jij hebt ergens anders je diploma gehaald en net aangemeld. Wellicht zit daar de kneep, want ik weet dat in Enkhuizen idd nazorg is.

Helaas ben ik het vanavond vergeten te vragen, maar ik ga morgen even een mailtje sturen naar degene die dit regelt in Enkhuizen.

En NU NIET meer bekvechten....en dat is voor al jullie Enkhuuzers bedoeld :p
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #31 Gepost op: 21 januari 2012, 00:02:53
Even advocaat van de duivel spelen,

ik begrijp de reactie van KLF aan 1 kant zeker, reanimaties zijn emotioneel erg zwaar, en hoe vaak ik ze ook oefen ik wil het nooit meemaken en hoop ook nooit een AED alert te ontvangen.

Maar, ik heb me er zelf voor aangemeld. Ik heb zelf de keuze gemaakt om eerst een reanimatie cursus te volgen en later ook nog eens een volledige EHBO opleiding. Vervolgens heb ik er zelf voor gekozen om me aan te melden bij AED alert, als evenementenhulpverlener voor het rode kruis mezelf in te zetten. Eigenlijk vind ik het dan ook mijn eigen verantwoordelijkheid om op voorhand even te kijken wat ik kan doen als ik iets mee ga maken in de toekomst. Het is wellicht een beetje naïef (sorry voor het woord, ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar wil het wel even benoemen) om er maar van uit te gaan dat vervolgens alles voor me geregeld is. Hier zit een beetje eigen verantwoordelijkheid bij om ook gewoon als ik me ergens aanmeld voor een AED alert om ook even te kijken naar waar ik terecht kan na afloop.

Dat is ook de reden dat ik voor mezelf besloten heb wie ik als eerste bel na afloop met de mededeling "Kerel, ik wil even praten." en met die reden ook zijn nummer in mijn gsm gezet heb. Eerlijk gezegd heb ik geen zin om te wachten tot iemand mij aanspreekt met de vraag of ik wellicht wil praten, waarschijnlijk bel ik zodra de ambulance weer weg rijdt.

maar dat zijn slechts mijn 2ct, we achten onszelf capabel om een medemens in nood te helpen, dan mogen we ook capabel genoeg zijn op voorhand even te denken "wat als.." en daar een (persoonlijk) plan voor te hebben. Want misschien heb je wel helemaal geen zin om met een onbekende op het gemeentehuis te praten, misschien doe je dat wel veel liever met je eigen huisarts, met een neef die toevallig verpleegkundige is of gewoon een goede vriend/vriendin?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #32 Gepost op: 21 januari 2012, 00:44:13
Dit wordt welles nietes en dat moet stoppen. Ik ken zowel KLF als degene die in het Enkhuizen regelt vrij goed. Ik ga er even tussen zitten want dit enkhuizense gebeuren leidt tot herrie en scheve gezichten. Moet je niet willen. Dus peace en vriendjes enzo en u hoort van mij.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #33 Gepost op: 21 januari 2012, 01:58:20
Dit wordt welles nietes en dat moet stoppen. Ik ken zowel KLF als degene die in het Enkhuizen regelt vrij goed. Ik ga er even tussen zitten want dit enkhuizense gebeuren leidt tot herrie en scheve gezichten. Moet je niet willen. Dus peace en vriendjes enzo en u hoort van mij.

Zoals ik zei, ik begrijp heel goed dat het voor KLF moeilijk is en hoop zelf nooit in die positie te komen. Laten we gewoon hopen dat hij de enige is die in feite even tussen wal en schip gevallen is en dat de andere wel gewoon de goede nazorg krijgen zoals het ook hoort.

Ik wil met mijn post eigenlijk alleen zeggen, en dat is meer gericht aan alle andere die er nog niet over nagedacht hebben: "Denk eens na over wat jij zou willen als je in de positie van KLF staat, bedenk vast met wie jij zou willen praten en zorg dat je die persoon kunt bereiken. Meld je daarna pas aan voor AED alert en soortgelijke zaken."


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #34 Gepost op: 21 januari 2012, 10:18:26
Over de kwestie Enkhuizen bestaan blijkbaar verschillende meningen. Het lijkt me goed om weer ontopic te gaan met de oorspronkelijke vraagstelling.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #35 Gepost op: 21 januari 2012, 14:02:25
Zoals ik zei, ik begrijp heel goed dat het voor KLF moeilijk is en hoop zelf nooit in die positie te komen. Laten we gewoon hopen dat hij de enige is die in feite even tussen wal en schip gevallen is en dat de andere wel gewoon de goede nazorg krijgen zoals het ook hoort.

Ik wil met mijn post eigenlijk alleen zeggen, en dat is meer gericht aan alle andere die er nog niet over nagedacht hebben: "Denk eens na over wat jij zou willen als je in de positie van KLF staat, bedenk vast met wie jij zou willen praten en zorg dat je die persoon kunt bereiken. Meld je daarna pas aan voor AED alert en soortgelijke zaken."

Daar had / heb ik een heel goede instructeur voor daar heb ik ook contact mee gehad in die zin is er dus niets mis, ik zie daarom dus geen reden om mijn mobieltje aan de wilgen te hangen.
De vraagstelling is en was wat vind jij dat er geregeld moet worden en dat heb ik aangegeven. In mijn beleving is dat niet goed geregeld hier. Dat ik vervolgens half Enkhuizen over me heen krijg.... tja dat geeft wat rugpijn en zou aan moeten geven dat er dus wel iets geregeld is.... Kennelijk zit er dus (zoals in mijn eerste posting aangegeven) een gat in de informatie voorziening (hier in de gemeente), en gezien de reacties van anderen is dat een probleem wat op meerdere plaatsen speelt.  Ik heb vandaag nog maar eens gegoogled aan de hand van de onderschriften van plaats genoten maar helaas....

- website gemeente  ---- info --- geen
- website EHBO ver. ---- info --- geen (info tav herhalingslessen is zelfs van 2010)
- website RK WFO --- info --- geen (ook hier de site niet erg up to date)

Ik blijf dus gewoon bij mijn eerste posting.... goede informatie voorziening !! Daarmee trek en behoud je denk ik meer vrijwilligers.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #36 Gepost op: 21 januari 2012, 14:47:20


Ik blijf dus gewoon bij mijn eerste posting.... goede informatie voorziening !! Daarmee trek en behoud je denk ik meer vrijwilligers.

Daar heb je helemaal gelijk in!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #37 Gepost op: 21 januari 2012, 15:52:40
Over de kwestie Enkhuizen bestaan blijkbaar verschillende meningen. Het lijkt me goed om weer ontopic te gaan met de oorspronkelijke vraagstelling.

Geen herhaling van zetten s.v.p. Iemand heeft een negatieve ervaring die gelukkig op zichzelf staat. Anderen hebben namelijk wel goede ervaringen. Nog 1 keer terug naar de oorspronkelijke vraagstelling los van de kwestie Enkhuizen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 22 januari 2012, 14:25:27
Even samenvatten,

1. Algemeen
  • Welkoms mail
  • Goede informatie voorziening voor burgers, website, aanmelding van vrijwilligers


2. Voor vrijwilligers
  • Welkoms mail
  • Trainings voorziening (meer dan basale reanimatie en aed training)
  • goede nazorg, voorkeur smsje nazenden voor nazorg, kop koffie etc
  • vrijwilligers avonden, waardering en binding
  • persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen en pocketmasker)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #39 Gepost op: 22 januari 2012, 15:15:12
Even samenvatten,

1. Algemeen
  • Welkoms mail
  • Goede informatie voorziening voor burgers, website, aanmelding van vrijwilligers


2. Voor vrijwilligers
  • Welkoms mail
  • Trainings voorziening (meer dan basale reanimatie en aed training)
  • goede nazorg, voorkeur smsje nazenden voor nazorg, kop koffie etc
  • vrijwilligers avonden, waardering en binding
  • persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen en pocketmasker)

Ik blijf bij mijn mening dat je daarmee je doel een beetje voorbij schiet. Je wil dat mensen die toevallig kunnen reanimeren, bijvoorbeeld via BHV cursus op het werk of een basale training die ze ooit gevolgd hebben zich aanmelden voor het AED alert en zich nuttig maken als het nodig is.

Wanneer je die mensen gaat opzadelen met dingen als vrijwilligers avonden dan melden ze zich niet aan. Ook al is het helemaal niet nodig om die avonden bij te wonen, niet iedereen snapt dat/ziet dat zo.

 Hetzelfde geld voor persoonlijke beschermingsmiddelen. Tijdens reanimatietrainingen wordt er gewezen op het bestaan, dat is voldoende. Het is zelfs beter om daar niet te veel aandacht aan te besteden volgens mij. Dan voorkom je dat iemand denkt "ik ga nu niet reanimeren want ik heb mijn pocketmask toevallig niet bij. En moet je dat ding dan altijd in je jaszak gaan hebben!!! Dat gaan veel mensen ook denken en is weer een drempel om je aan te melden voor vele.  

Daarnaast wat wil je doen met aanvullende cursussen, wat zou daar in moeten zitten dan? Dan ga je toch gewoon al heel snel naar een EHBO cursus toe, en dat moet je niet willen, want wederom, dat is een drempel voor mensen.

Er zijn in NL heel veel mensen die van hun baas een BHV training hebben "Moeten" volgen en zelf nooit het initiatief genomen zouden hebben een reanimatie, laat staan EHBO cursus te volgen.

Ik durf te wedden dat als je op een willekeurige dag in de supermarkt vraagt aan mensen of ze ooit een reanimatiecursus gevolgd hebben er meer mensen ja zullen zeggen dan je verwacht.
Die mensen hebben echter geen behoefte aan extra cursussen, vrijwilligers avonden (want geen tijd, geen interesse etc)
WIl je dan dat die mensen zich niet meer aanmelden voor AED alerts? Terwijl dit waarschijnlijk wel de grootste groep deelnemers is.

Slechts een klein deel is er "actief" mee bezig zoals wij op dit forum, we moeten hen niet opzadelen met extra's die wij leuk of handig vinden. Wil je een pocketmasker, koop er dan gewoon 1. Wil je handschoenen? zijn overal te koop.

En de extra cursussen en avonden, je zit dan al heel dicht tegen EHBO cursussen aan, iedere plaats heeft zowat al een RK afdeling en een EHBO vereniging die wekelijks/maandelijks avonden hebben voor vrijwilligers, met cursussen. Moet daar nog een 3e club aan toegevoegd worden dan?