Even samenvatten,
1. Algemeen- Welkoms mail
- Goede informatie voorziening voor burgers, website, aanmelding van vrijwilligers
2. Voor vrijwilligers
- Welkoms mail
- Trainings voorziening (meer dan basale reanimatie en aed training)
- goede nazorg, voorkeur smsje nazenden voor nazorg, kop koffie etc
- vrijwilligers avonden, waardering en binding
- persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen en pocketmasker)
Ik blijf bij mijn mening dat je daarmee je doel een beetje voorbij schiet. Je wil dat mensen die toevallig kunnen reanimeren, bijvoorbeeld via BHV cursus op het werk of een basale training die ze ooit gevolgd hebben zich aanmelden voor het AED alert en zich nuttig maken als het nodig is.
Wanneer je die mensen gaat opzadelen met dingen als vrijwilligers avonden dan melden ze zich niet aan. Ook al is het helemaal niet nodig om die avonden bij te wonen, niet iedereen snapt dat/ziet dat zo.
Hetzelfde geld voor persoonlijke beschermingsmiddelen. Tijdens reanimatietrainingen wordt er gewezen op het bestaan, dat is voldoende. Het is zelfs beter om daar niet te veel aandacht aan te besteden volgens mij. Dan voorkom je dat iemand denkt "ik ga nu niet reanimeren want ik heb mijn pocketmask toevallig niet bij. En moet je dat ding dan altijd in je jaszak gaan hebben!!! Dat gaan veel mensen ook denken en is weer een drempel om je aan te melden voor vele.
Daarnaast wat wil je doen met aanvullende cursussen, wat zou daar in moeten zitten dan? Dan ga je toch gewoon al heel snel naar een EHBO cursus toe, en dat moet je niet willen, want wederom, dat is een drempel voor mensen.
Er zijn in NL heel veel mensen die van hun baas een BHV training hebben "Moeten" volgen en zelf nooit het initiatief genomen zouden hebben een reanimatie, laat staan EHBO cursus te volgen.
Ik durf te wedden dat als je op een willekeurige dag in de supermarkt vraagt aan mensen of ze ooit een reanimatiecursus gevolgd hebben er meer mensen ja zullen zeggen dan je verwacht.
Die mensen hebben echter geen behoefte aan extra cursussen, vrijwilligers avonden (want geen tijd, geen interesse etc)
WIl je dan dat die mensen zich niet meer aanmelden voor AED alerts? Terwijl dit waarschijnlijk wel de grootste groep deelnemers is.
Slechts een klein deel is er "actief" mee bezig zoals wij op dit forum, we moeten hen niet opzadelen met extra's die wij leuk of handig vinden. Wil je een pocketmasker, koop er dan gewoon 1. Wil je handschoenen? zijn overal te koop.
En de extra cursussen en avonden, je zit dan al heel dicht tegen EHBO cursussen aan, iedere plaats heeft zowat al een RK afdeling en een EHBO vereniging die wekelijks/maandelijks avonden hebben voor vrijwilligers, met cursussen. Moet daar nog een 3e club aan toegevoegd worden dan?