Burgerhulpverlening, wat moet er geregeld zijn voor de vrijwilliger

Auteur Topic: Burgerhulpverlening, wat moet er geregeld zijn voor de vrijwilliger  (gelezen 11144 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #40 Gepost op: 22 januari 2012, 15:57:36
Even samenvatten,

1. Algemeen
  • Welkoms mail
  • Goede informatie voorziening voor burgers, website, aanmelding van vrijwilligers

2. Voor vrijwilligers
  • Welkoms mail
  • Trainings voorziening (meer dan basale reanimatie en aed training)
  • goede nazorg, voorkeur smsje nazenden voor nazorg, kop koffie etc
  • vrijwilligers avonden, waardering en binding
  • persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen en pocketmasker)

1.1 Wie wil je een welkomstmail sturen, degene die zich misschien zullen aanmelden, daarvan heb je geen gegevens. Dus kan je dit punt laten vervallen

1.2 Is een mooie taak voor de gemeenten sommige geven alle info, tot aan de lokatie van elke AED zelfs als ze niet 24 uur bereikbaar zijn, andere gemeentes totaal niets daar kun je niet eens vinden of en waar er AED aanwezig zijn. Door bijv. alle AED lokaties bekent te maken kun je ook anderen om de AED sturen zelfs wanneer ze niets met burgerhulpverlening te maken hebben immers, ze hangen niet allemaal achter een slotje

2.1 Zou een stap kunnen zijn wanneer je daar ook belangrijke info geeft over data herhalingslessen en nazorg

2.2 Die zouden er in pricipe al moeten zijn, je zult toch je diploma of certificaat geldig moeten houden en niet iedereen die burgerhulpverlener is is BHVer EHBOer of lid van bijv. het Rode kruis hoewel deze categorieen vrijwilligers natuurlijk al heel simpel aan hun herhalingen komen en dus niet apart georganiseerde herhalingen hoeven te bezoeken, de vrijwilligers die wel aparte avonden moeten bezoeken hebben waarschijnlijk geen behoefte aan verdere kennis van de EHBO.

2.3 Kan maar valt of staat met goede registratie van de vrijwilligers, dit zal niet door de meldkamer geregeld gaan worden, hiermee bied je dan overigens wel gelijk punt 2.4 waarmee dat als apart punt kan afvallen, bedenk daarbij dan wel dat een deel van de vrijwilligers buiten hun woonplaats werkt dus pas je tijden daar dan een beetje op aan.

2.5 Is, vind ik, eigen verantwoording velen zullen dergelijke zaken niet in hun jaszak hebben, ook niet als ze het hebben aangeschaft, en bij de meeste zo niet alle, AEDs is het standaard aanwezig tja, dan is het pas op lokatie als de AED aankomt.

Kortom ik denk net als auditor dat je er niet te veel omheen moet hangen maar de basis zaken wel goed moet regelen en communiseren
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #41 Gepost op: 22 januari 2012, 16:01:57
1.1 Wie wil je een welkomstmail sturen, degene die zich misschien zullen aanmelden, daarvan heb je geen gegevens. Dus kan je dit punt laten vervallen

1.2 Is een mooie taak voor de gemeenten sommige geven alle info, tot aan de lokatie van elke AED zelfs als ze niet 24 uur bereikbaar zijn, andere gemeentes totaal niets daar kun je niet eens vinden of en waar er AED aanwezig zijn. Door bijv. alle AED lokaties bekent te maken kun je ook anderen om de AED sturen zelfs wanneer ze niets met burgerhulpverlening te maken hebben immers, ze hangen niet allemaal achter een slotje

2.1 Zou een stap kunnen zijn wanneer je daar ook belangrijke info geeft over data herhalingslessen en nazorg

2.2 Die zouden er in pricipe al moeten zijn, je zult toch je diploma of certificaat geldig moeten houden en niet iedereen die burgerhulpverlener is is BHVer EHBOer of lid van bijv. het Rode kruis hoewel deze categorieen vrijwilligers natuurlijk al heel simpel aan hun herhalingen komen en dus niet apart georganiseerde herhalingen hoeven te bezoeken, de vrijwilligers die wel aparte avonden moeten bezoeken hebben waarschijnlijk geen behoefte aan verdere kennis van de EHBO.

2.3 Kan maar valt of staat met goede registratie van de vrijwilligers, dit zal niet door de meldkamer geregeld gaan worden, hiermee bied je dan overigens wel gelijk punt 2.4 waarmee dat als apart punt kan afvallen, bedenk daarbij dan wel dat een deel van de vrijwilligers buiten hun woonplaats werkt dus pas je tijden daar dan een beetje op aan.

2.5 Is, vind ik, eigen verantwoording velen zullen dergelijke zaken niet in hun jaszak hebben, ook niet als ze het hebben aangeschaft, en bij de meeste zo niet alle, AEDs is het standaard aanwezig tja, dan is het pas op lokatie als de AED aankomt.

Kortom ik denk net als auditor dat je er niet te veel omheen moet hangen maar de basis zaken wel goed moet regelen en communiseren

Website's met AED locaties zouden inderdaad wel beter gecentraliseerd en geactualiseerd mogen zijn. Wellicht dat hier inderdaad een goede rol ligt voor gemeentes om hier een coördinerende rol in te hebben. Of misschien wel de leveranciers, dat is immers maar een handvol bedrijven en het lijkt me dat die gewoon een klantenlijst hebben :-P

fotoschieter.nl

• Forum gebruiker
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #42 Gepost op: 22 januari 2012, 16:38:49
Hier in Heemskerk staan alle AED's in het netwerk gewoon netjes op de website van AEDHeemskerk.
Diegene die verantwoordelijk is voor het netwerk moet dus ook de lijst hebben lijkt mij?
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #43 Gepost op: 22 januari 2012, 19:51:56
Voor de lijst bedoel ik dat er mogelijk nog AED's zijn waar de beheerder van een website niets van weet omdat de eigenaar het niet gemeld heeft. Via de verkoper zou je dat te weten kunnen komen en dan een brief naar de eigenaar sturen met het verzoek "mag ik je AED vermelden op de website"

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 22 januari 2012, 21:22:14
Misschien moet je nog een keer kijken naar de oorspronkelijke vraag stelling. Wat zou jij al vrijwilliger verwachten, dat er allemaal geregeld is. ?

Waarom denk je dat ?, en verwacht je dat je al vrijwilliger niet, dat je een bericht krijgt, waar je nadere informatie vindt, hoe een en ander precies werkt, wat je moet doen in het geval dat.. waar je bij vragen terecht kan ?

Waarom is dat de taak van de gemeente ?.  Lang niet alle AED's zijn bij gemeentes bekend.

Als je vrijwilligers geboeid wil blijven houden, dan zul je wat perspectief moeten bieden.  En dat is volgens mij het moeilijkste wat er is..  

De vraag was, wat verwacht je als vrijwilliger,  en ik vind dit zelf een essentieel punt.  De MKA heeft daar niets mee van doen.  wel de organisatie die Burgerhulpverlening ondersteund.
Je brengt vrijwilligers in situaties waar ze van te voren, maar beperkt de impact op hun zelf kunt inschatten. Dus een goede ondersteuning vind ik essentieel.

Ik vind dat je het als Burgerhulpverleningsorganisatie aan ingeschreven vrijwilligers moet aan bieden.  Of ze het ook altijd bijzich hebben is een tweede.

Vrijwilligers is het belangrijkste van een dergelijk project en ik vind wel dat projecten dit soort zaken moeten regelen.

Moon

• Senior gebruiker
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #45 Gepost op: 23 januari 2012, 12:13:03
Vraag van Rescue:
Waarom denk je dat ?, en verwacht je dat je al vrijwilliger niet, dat je een bericht krijgt, waar je nadere informatie vindt, hoe een en ander precies werkt, wat je moet doen in het geval dat.. waar je bij vragen terecht kan ?
Wij sturen een mail als iemand zich bij AED-Alert heeft aangemeld. Hiervoor moet je wel toegangscodes hebben. De toegangscode is over het algemeen alleen bekend bij degene van de gemeente die het AED-gebeurden onder zijn/haar hoede heeft. Wij hebben deze codes gekregen om het werk van de gemeente uit handen te nemen. Of je dat echt wilt is een tweede.

Antwoord van Rescue

Waarom is dat de taak van de gemeente ?.  Lang niet alle AED's zijn bij gemeentes bekend.
Correct: ook bedrijven/particulieren kunnen hun AED ter beschikking stellen. Deze AED's vallen dan niet onder de zorg van de gemeente.

Antwoord van KLF
Herhalingslessen mogen door iedere vereniging/instantie gegeven worden. Je mag/kan dus niet alles naar jezelf toetrekken. Je kan alleen maar info geven dat een certificaat is verlopen en dat men moet bijscholen indien men hulpverlener wilt blijven. Ook moet je erop wijzen dat mensen zich uitschrijven wanneer zij geen hulpverlener meer willen zijn.

2.3goede nazorg, voorkeur smsje nazenden voor nazorg, kop koffie etc
Ik ben geen voorstander van smsjes. Je valt dan iemand ‘lastig’ terwijl die persoon misschien gewoon alweer lekker aan het werk is, thuis is of misschien slaapt. Een mailtje wordt gelezen wanneer de hulpverlener het zelf wil. Nazorg is gek genoeg heel weinig nodig, wij doen het nu ruim 1,5 jaar en 1x op verzoek een thuisbezoekje. Voor de rest reageren mensen per mail met vaak ook op-of aanmerkingen (de kast hangt in het donker, kan er een lampje komen, etc)

Samenvatting van Rescue
2.4   vrijwilligers avonden, waardering en binding
Vrijwilligersavonden….Hoorn deed de 1e keer een algemene kennismakingsavond en inschrijving voor de vrijwilligers. Daarna de officiele áftrap’ van het project. Op Facebook heb ik gevraagd of men behoefte heeft aan een bijeenkomst (je kan polls op Facebook) plaatsen en op zich zijn er mensen die dit graag een keer zouden willen. Dit hoef je maar af en toe eens toe doen (max 1x per jaar denk ik). Vergeet niet dat niet iedereen zo freakerig is als dat wij zijn.

Samenvatting van Rescue
2.5   persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen en pocketmasker)Dit zit bij een AED. Dat kunnen mensen zelf aanschaffen als ze dat willen en in de praktijk blijkt dat ze het nooit bij zich hebben wanneer het daadwerkelijk zover is. Je kan het ze wel in de cursus als ze die bij jou volgen tegen kostprijs aanbieden.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 23 januari 2012, 14:22:24
Vraag van Rescue:
Wij sturen een mail als iemand zich bij AED-Alert heeft aangemeld. Hiervoor moet je wel toegangscodes hebben. De toegangscode is over het algemeen alleen bekend bij degene van de gemeente die het AED-gebeurden onder zijn/haar hoede heeft. Wij hebben deze codes gekregen om het werk van de gemeente uit handen te nemen. Of je dat echt wilt is een tweede.

Helder..
Antwoord van Rescue
Correct: ook bedrijven/particulieren kunnen hun AED ter beschikking stellen. Deze AED's vallen dan niet onder de zorg van de gemeente.

Ik denk dat een project grofweg in drie diensten verleent
1. Alarmeringsysteem  (Dat is infrastructuur en in de meeste regio's al operationeel, simpel te organiseren
2. Alle aangemelde AED beheerders ondersteunen, het dat kan al simpel en goedkoop, met toegevoegde waarde, door informatie te voorzien, bewaking van vervaldata van elecrodes, accu's, audits, geven van tips en trucs.  Daarnaast zou je in het project kunnen overwegen om voor alle aangemelde AED beheerders, de kosten van inzet van de AED te vergoeden.
Daarmee kan je meerdere AED beheerders aanmoedigen mee te doen in het project.  Daarmee bespaar je geld, en levert je dat een hogere dekking op.

3. Vrijwilligers ondersteuning  Van alle project onderdelen is dit het moeilijkste, om mensen voor langere termijn te boeien en de waarderen.. (dit is de oorspronkelijke vraag..)

Antwoord van KLF
Herhalingslessen mogen door iedere vereniging/instantie gegeven worden. Je mag/kan dus niet alles naar jezelf toetrekken. Je kan alleen maar info geven dat een certificaat is verlopen en dat men moet bijscholen indien men hulpverlener wilt blijven. Ook moet je erop wijzen dat mensen zich uitschrijven wanneer zij geen hulpverlener meer willen zijn.

Het is mijn inziens niet de bedoeling om reanimatielessen en herhalingslessen naar het project te trekken, je kan wel door vrije inschrijving workshop achtige avonden organiseren, de weerbaarheid van vrijwilligers kan vergroten.
Verder beidt dat de mogelijkheid om vrijwilligers te boeien en feedback uit de ambulancesector te verwerken.

2.3goede nazorg, voorkeur smsje nazenden voor nazorg, kop koffie etc
Ik ben geen voorstander van smsjes. Je valt dan iemand ‘lastig’ terwijl die persoon misschien gewoon alweer lekker aan het werk is, thuis is of misschien slaapt. Een mailtje wordt gelezen wanneer de hulpverlener het zelf wil. Nazorg is gek genoeg heel weinig nodig, wij doen het nu ruim 1,5 jaar en 1x op verzoek een thuisbezoekje. Voor de rest reageren mensen per mail met vaak ook op-of aanmerkingen (de kast hangt in het donker, kan er een lampje komen, etc)

een mailtje is inderdaad beter.. Ik denk dat de vraag op nazorg zeker zal meevallen, echter je moet het denk ik wel robuust organiseren.  Dus mensen die echt een training voor bot-teams hebben gedaan, of werkzaam zijn de geestelijke gezondheidszorg.

Samenvatting van Rescue
2.4   vrijwilligers avonden, waardering en binding
Vrijwilligersavonden….Hoorn deed de 1e keer een algemene kennismakingsavond en inschrijving voor de vrijwilligers. Daarna de officiele áftrap’ van het project. Op Facebook heb ik gevraagd of men behoefte heeft aan een bijeenkomst (je kan polls op Facebook) plaatsen en op zich zijn er mensen die dit graag een keer zouden willen. Dit hoef je maar af en toe eens toe doen (max 1x per jaar denk ik). Vergeet niet dat niet iedereen zo freakerig is als dat wij zijn.

Eens..  dat is ook de frequentie waar ik aan denk.  Gecombineerd met een nieuwsjaarsborrel of zo iets.

Samenvatting van Rescue
2.5   persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen en pocketmasker)Dit zit bij een AED. Dat kunnen mensen zelf aanschaffen als ze dat willen en in de praktijk blijkt dat ze het nooit bij zich hebben wanneer het daadwerkelijk zover is. Je kan het ze wel in de cursus als ze die bij jou volgen tegen kostprijs aanbieden.

Ik denk dat goed in de vrijwilliger investeren, belangrijk is.. Laat dat eens 20 tot 50 euro per vrijwilliger per jaar kosten.
Los van dat je investeert in vrijwilligers, doe je ook iets aan ondersteuning van wijk, buurt gemeenschappen en dat je als project je vrijwilligers serieus neemt.  Er zijn projecten op diverse locaties waar ze mensen gratis reanimatie cursussen geven, dan wel  gesubsidieerd door de gemeente.

Ik ben benieuwd wat vrijwilligers zelf vinden, ipv wat de penningmeester, subsidie verstrekker vind.

Moon

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 23 januari 2012, 14:44:53
Rescue:
Ik denk dat een project grofweg in drie diensten verleent
1. Alarmeringsysteem  (Dat is infrastructuur en in de meeste regio's al operationeel, simpel te organiseren
2. Alle aangemelde AED beheerders ondersteunen, het dat kan al simpel en goedkoop, met toegevoegde waarde, door informatie te voorzien, bewaking van vervaldata van elecrodes, accu's, audits, geven van tips en trucs.  Daarnaast zou je in het project kunnen overwegen om voor alle aangemelde AED beheerders, de kosten van inzet van de AED te vergoeden.
Daarmee kan je meerdere AED beheerders aanmoedigen mee te doen in het project.  Daarmee bespaar je geld, en levert je dat een hogere dekking op.
Wij doen dit volledig vrijwillig. Wij beheren alleen AED's die door de gemeente zijn 'neergezet', dan wel AED's die door bedrijven naar ons zijn 'toegesluist'. Echter geldt dit voor een beperkt aantal (lees merken) AED's. Je moet ook je electrodes etc op voorraad hebben, batterijen etc. Van alle Defibtechs hebben wij dat. Andere AED's nemen wij dus niet in beheer, anders kunnen wij een handeltje gaan beginnen. We werken ook nog in een 'normale' baan. Tevens krijgt iedere beheerder van een AED zelf een sms waarin staat wanneer electrodes/batterijen zijn verlopen en wanneer de AED mogelijk is ingezet. Dit regelt zich dus voor de aangemelde AED's die niet onder ons beheer vallen vanzelf.

3. Vrijwilligers ondersteuning  Van alle project onderdelen is dit het moeilijkste, om mensen voor langere termijn te boeien en de waarderen.. (dit is de oorspronkelijke vraag..)
Je hoeft ze niet te boeien. Mensen moeten zich serieus genomen voelen en weten dat ze gewaardeerd worden. Bij ons zijn er heel veel mensen die zelf opleiding/herhaling betalen. Dit is low-budget werk. Daarnaast doet men dit om iets te kunnen betekenen voor de gemeenschap. Dus een nazorgmailtje en op de hoogte houden van wijzigingen/ontwikkelingen etc is in principe voldoende. Mensen zitten niet te wachten op een soort nieuwe vriend die zich BurgerAED/AED-Project oid noemt.

Wat betreft weerbaarheid....als mensen weten dat je laagdrempelig werkt (je hebt een mailadres dat je in ieder geval iedere dag leest) komt het al vanzelf goed. Je hoeft geen extra dingen te doen, met de aanbieding tot nazorg is men vaak al blij en nogmaals bijna niemand maakt er gebruik van. Of men schrijft alleen even op wat men aantrof, hoe het was. Aangezien wij nu 1,5 jaar draaien (ruim) en gemiddeld 1 Alert per week hebben, denk ik dat wij vrij aardig scoren. De mensen laten ons iig vrij massaal weten het te waarderen hoe we het hebben aangepakt en doen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear

klf grimmenstein markt

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #48 Gepost op: 23 januari 2012, 17:36:21
Misschien moet je nog een keer kijken naar de oorspronkelijke vraag stelling. Wat zou jij al vrijwilliger verwachten, dat er allemaal geregeld is. ?

Waarom denk je dat ?, en verwacht je dat je al vrijwilliger niet, dat je een bericht krijgt, waar je nadere informatie vindt, hoe een en ander precies werkt, wat je moet doen in het geval dat.. waar je bij vragen terecht kan ? Ik ging er hier vanuit dat je algemeen beschikbare info bedoelde die eenvoudig is te vinden waaronder  hoe aan te melden. Mensen die dat lezen / zoeken zijn, zoals ik het las, nog geen vrijwiliger en zullen daarom dus ook geen welkomstmail ontvangen. Kennelijk heb ik het anders begrepen dan wat jij bedoelde

Waarom is dat de taak van de gemeente ?.  Lang niet alle AED's zijn bij gemeentes bekend.Dat bij lange niet elke AED bekent is dat zal iedereen duidelijk zijn, toch hebben ook gemeenten openbare gebouwen (gemeentehuis, wijkpost, gemeentewerf, brandweerkazerne) waar bijna zeker AED's zullen hangen maar ook diverse andere openbare gebouwen zoals supermarkten er zijn gemeenten waar al deze aed's bekent zijn (was voorheen ook in Enkhuizen zo en terug te vinden op de website van de gemeente)

Als je vrijwilligers geboeid wil blijven houden, dan zul je wat perspectief moeten bieden.  En dat is volgens mij het moeilijkste wat er is..  
De vraag was, wat verwacht je als vrijwilliger,  en ik vind dit zelf een essentieel punt.  De MKA heeft daar niets mee van doen.  wel de organisatie die Burgerhulpverlening ondersteund.Ik denk dat we hier hetelfde bedoelen maar anders schrijven
Je brengt vrijwilligers in situaties waar ze van te voren, maar beperkt de impact op hun zelf kunt inschatten. Dus een goede ondersteuning vind ik essentieel.Is denk ik wat ik al een heletijd roep maar dat valt of staat met een goede registratie van je vrijwilligers

Ik vind dat je het als Burgerhulpverleningsorganisatie aan ingeschreven vrijwilligers moet aan bieden.  Of ze het ook altijd bijzich hebben is een tweede.Ook dit valt of staat met goede registratie van de vrijwilligers ik ben zelf het voorbeeld dat daar kennelijk wel eens het een en ander aan schort

Vrijwilligers is het belangrijkste van een dergelijk project en ik vind wel dat projecten dit soort zaken moeten regelen.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend

Moon

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 23 januari 2012, 23:18:15
Overigens staan alle aangemelde AED's op ieders eigen profiel bij AED-alert. Mijn gegevens > aed's in mijn buurt. Daar zou iedereen met goede wil kunnen kijken. In Hoorn is het plaatje op de website ook verouderd. Wij geven bij de bewuste welkomstmail in ieder geval als tip: kijk regelmatig dan sta je niet voor verrassingen. En houdt aub emailgegevens en telefoonnummer en bereikbaarheid goed bij. Ik kan een paar mensen geen nazorg of infomail sturen, omdat hun mailadres fout staat. Tsjah.....