Vraag van Rescue:
Waarom denk je dat ?, en verwacht je dat je al vrijwilliger niet, dat je een bericht krijgt, waar je nadere informatie vindt, hoe een en ander precies werkt, wat je moet doen in het geval dat.. waar je bij vragen terecht kan ?
Wij sturen een mail als iemand zich bij AED-Alert heeft aangemeld. Hiervoor moet je wel toegangscodes hebben. De toegangscode is over het algemeen alleen bekend bij degene van de gemeente die het AED-gebeurden onder zijn/haar hoede heeft. Wij hebben deze codes gekregen om het werk van de gemeente uit handen te nemen. Of je dat echt wilt is een tweede.
Helder..
Antwoord van Rescue
Waarom is dat de taak van de gemeente ?. Lang niet alle AED's zijn bij gemeentes bekend.
Correct: ook bedrijven/particulieren kunnen hun AED ter beschikking stellen. Deze AED's vallen dan niet onder de zorg van de gemeente.
Ik denk dat een project grofweg in drie diensten verleent
1. Alarmeringsysteem (Dat is infrastructuur en in de meeste regio's al operationeel, simpel te organiseren
2. Alle aangemelde AED beheerders ondersteunen, het dat kan al simpel en goedkoop, met toegevoegde waarde, door informatie te voorzien, bewaking van vervaldata van elecrodes, accu's, audits, geven van tips en trucs. Daarnaast zou je in het project kunnen overwegen om voor alle aangemelde AED beheerders, de kosten van inzet van de AED te vergoeden.
Daarmee kan je meerdere AED beheerders aanmoedigen mee te doen in het project. Daarmee bespaar je geld, en levert je dat een hogere dekking op.
3. Vrijwilligers ondersteuning Van alle project onderdelen is dit het moeilijkste, om mensen voor langere termijn te boeien en de waarderen.. (dit is de oorspronkelijke vraag..)
Antwoord van KLF
2.1 Zou een stap kunnen zijn wanneer je daar ook belangrijke info geeft over data herhalingslessen en nazorg
Herhalingslessen mogen door iedere vereniging/instantie gegeven worden. Je mag/kan dus niet alles naar jezelf toetrekken. Je kan alleen maar info geven dat een certificaat is verlopen en dat men moet bijscholen indien men hulpverlener wilt blijven. Ook moet je erop wijzen dat mensen zich uitschrijven wanneer zij geen hulpverlener meer willen zijn.
Het is mijn inziens niet de bedoeling om reanimatielessen en herhalingslessen naar het project te trekken, je kan wel door vrije inschrijving workshop achtige avonden organiseren, de weerbaarheid van vrijwilligers kan vergroten.
Verder beidt dat de mogelijkheid om vrijwilligers te boeien en feedback uit de ambulancesector te verwerken.
2.3goede nazorg, voorkeur smsje nazenden voor nazorg, kop koffie etc
Ik ben geen voorstander van smsjes. Je valt dan iemand ‘lastig’ terwijl die persoon misschien gewoon alweer lekker aan het werk is, thuis is of misschien slaapt. Een mailtje wordt gelezen wanneer de hulpverlener het zelf wil. Nazorg is gek genoeg heel weinig nodig, wij doen het nu ruim 1,5 jaar en 1x op verzoek een thuisbezoekje. Voor de rest reageren mensen per mail met vaak ook op-of aanmerkingen (de kast hangt in het donker, kan er een lampje komen, etc)
een mailtje is inderdaad beter.. Ik denk dat de vraag op nazorg zeker zal meevallen, echter je moet het denk ik wel robuust organiseren. Dus mensen die echt een training voor bot-teams hebben gedaan, of werkzaam zijn de geestelijke gezondheidszorg.
Samenvatting van Rescue
2.4 vrijwilligers avonden, waardering en binding
Vrijwilligersavonden….Hoorn deed de 1e keer een algemene kennismakingsavond en inschrijving voor de vrijwilligers. Daarna de officiele áftrap’ van het project. Op Facebook heb ik gevraagd of men behoefte heeft aan een bijeenkomst (je kan polls op Facebook) plaatsen en op zich zijn er mensen die dit graag een keer zouden willen. Dit hoef je maar af en toe eens toe doen (max 1x per jaar denk ik). Vergeet niet dat niet iedereen zo freakerig is als dat wij zijn.
Eens.. dat is ook de frequentie waar ik aan denk. Gecombineerd met een nieuwsjaarsborrel of zo iets.
Samenvatting van Rescue
2.5 persoonlijke beschermingsmiddelen (handschoenen en pocketmasker)Dit zit bij een AED. Dat kunnen mensen zelf aanschaffen als ze dat willen en in de praktijk blijkt dat ze het nooit bij zich hebben wanneer het daadwerkelijk zover is. Je kan het ze wel in de cursus als ze die bij jou volgen tegen kostprijs aanbieden.
Ik denk dat goed in de vrijwilliger investeren, belangrijk is.. Laat dat eens 20 tot 50 euro per vrijwilliger per jaar kosten.
Los van dat je investeert in vrijwilligers, doe je ook iets aan ondersteuning van wijk, buurt gemeenschappen en dat je als project je vrijwilligers serieus neemt. Er zijn projecten op diverse locaties waar ze mensen gratis reanimatie cursussen geven, dan wel gesubsidieerd door de gemeente.
Ik ben benieuwd wat vrijwilligers zelf vinden, ipv wat de penningmeester, subsidie verstrekker vind.