wat te doen na alert, en het blijkt geen reanimatie te zijn?

Auteur Topic: wat te doen na alert, en het blijkt geen reanimatie te zijn?  (gelezen 5857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2012, 18:43:21
Als de ambu er al is, blijven we in principe blijven de burgerhulpverleners naar buiten, tenzij de ambu-team vraagt om ze te komen helpen.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2012, 20:45:01
Hier in Deventer is volgens mij geen AED-alert, ik ben er in iig niet bij aangesloten.

Bij reanimatie komen er toch doorgaans 2 ambu's tp. Als er dus nog maar 1 voor de deur staat, zou ik denk ik juist wel naar binnen gaan om mijn hulp aan te bieden, al is het maar als infuuspaal. Of inderdaad eventuele familie ondersteunen, glaasje water regelen oid. Wordt het te druk binnen met hv-ers, ga ik vanzelf naar buiten, maar zou wel blijven hangen. Dit voor eventuele hulp, maar toch ook om te zien hoe het is afgelopen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2012, 21:27:33
Wij worden geleerd om op gepaste wijze hier mee om te gaan.
Kom je TP en er is al hulpverlening op gang, of is er al een ambu, dan vraag je of je kunt helpen, zo niet gewoon "wegwezen".
Wat heb je er aan om in de weg te lopen, en al helemaal om in een vreemd huis te blijven hangen en
de bewoners de les te lezen op dergelijke wijze.

Volgens mij was dit trouwens de casus bij mij in de wijk waarbij ik ook heb gereageerd.
Ik kwam (iets later) TP en zag je net buiten komen, ik heb je aangesproken of ik nog wat kon betekenen
en toen je zei dat het "onder controle" was en ik niets kon betekenen ben ik ook gewoon weer huiswaarts gegaan.
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2012, 21:58:41
Dit geldt toch voor elke situatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2012, 23:56:53
Hier in Deventer is volgens mij geen AED-alert, ik ben er in iig niet bij aangesloten.

Bij reanimatie komen er toch doorgaans 2 ambu's tp. Als er dus nog maar 1 voor de deur staat, zou ik denk ik juist wel naar binnen gaan om mijn hulp aan te bieden, al is het maar als infuuspaal. Of inderdaad eventuele familie ondersteunen, glaasje water regelen oid. Wordt het te druk binnen met hv-ers, ga ik vanzelf naar buiten, maar zou wel blijven hangen. Dit voor eventuele hulp, maar toch ook om te zien hoe het is afgelopen.

In deventer is er http://www.aeddeventer.nl/  

AED Deventer is werkzame gebied van Meldkamer Midden Oost Nederland. En die werken in het gebied van RAV IJsselland  met AEDLocator.EU  en in het Connexxion gebied met het systeem van HartVeilig Wonen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2012, 00:15:12
Even nader over de casus van ambukampen nadenkend.

Ik denk dat in een burgerhulpverlening projecten dit soort aspecten meegenomen moeten worden, en ook dat feedback van ambulance diensten verwerkt moeten worden, en op een goede manier terug gekoppeld moet worden naar de betrokken vrijwilligers.

Uiteindelijk wil je bereiken dat er goede voorlichting over het gedrag ter plaatse een belangrijk onderdeel moet zijn van een dergelijk project.  In een standaard NRR\Hartstichting reanimatie cursus wordt daar niets over vermeld.

Zonder een aanvullende training, en begeleiding en verwerking van feedback, kan het inderdaad voorkomen dat mensen  in hun wil om hulp te verlenen, te ver doordraven.

Aan de andere kant, wil je juist de drempel om voor vrijwilligers zich aan te melden, zo laag mogelijk houden.
En dat geeft altijd een dilemma.
Wel een goed punt om mee te nemen in de training voor vrijwilligers.


Jos v L

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2012, 17:58:25
De volgende casus is voorgevallen, nu wil ik graag weten wat wordt er bij de opleiding verteld als je een reanimatie allert krijgt en het blijkt geen reanimatie te zijn.

de casus:  onze pieper van de ambu gaat met de medling dat er een persoon in zijn huiskamer onwel is geworden, 20 sec later wordt er door de meldkamer gemeld dat het waarschijnlijk een reaniamtie is, we vragen meteen asistentie van de politie, onder A1 urgentie gaan we terplaatse. Daarbij wordt op het adres  meteen een reaniamtie allert uitgegeven. We komen terplaatse er is al een hulpverlener aanwezig en die aangeeft dat dhr aanspreekbaar is, we gaan aan het werk en het blijkt om een fors hartinfarct te gaan.
We zijn aan het werk en er komt nog iemand binnen die verteld dat hij is geallarmeerd en of die nog wat kan doen. We vertellen deze meneer vrienelijk dat we geen hulp nodig hebben en bedanken hem voor de komst.  Helaas verlaat deze meneer niet de woning maar gaat zich bemoeien met de echtgenoot van de patiënt. De echtgenoot was geschrokken en liep wat heen en weer, wat op een gegeven moment niet meer van de geallarmeerde hulpverlener mocht :-\. Er werd gewoon door deze meneer gezecht "en nu blijft U zitten" :-\. Ik heb deze hupverlener aangesproken dat mw in haar eigen woning is en mag doen wat ze wil, wie zijn wij tenslotte om iemand in zijn eigen woning te gaan vertellen wat ze wel of niet mogen doen?  De voordeurbel gaat en deze meneer doet de deur open en laat de buurman gewoon binnen komen, met als resultaat, de kamer staat vol.

Wat wordt er in de lessen geleerd als je een aed allert krijgt en het is geen reanimatie en de ambu is al ter plaatse?
Persoonlijk heb ik er moeite mee dat iedereen zomaar een woning binnen komt stuiteren als er al een ambu ter plaatse is.

Bij mijn weten wordt er niets over verteld. Jouw verhaal komt me bekend voor. Overijverige ramptoeristen die alles  mee moeten krijgen, alles willen regelen en vooraan willen staan. Hier in zuid loopt er ook zo eentje rond die zelfs AED alert gaat twitteren wat er precies aan de hand was op het moment dat hij er zelf niet bij was.

Ikzelf ga TP en start de hulpverlening op het moment dat er geen ambu TP is. Bij aankomst ambu vraag ik wat ze van mij verwachten en of mijn aanwezigheid nog gewenst is.

Indien 1 ambu TP is zal ik eveneens naar binnen gaan en vragen of ik iets kan betekenen en of mijn aanwezigheid gewenst is.

Indien ik aankom en de 2de ambu is ook TP, ga ik NIET naar binnen en ga onverrichter zake retour.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2012, 19:40:51
Wij leren mensen (en onze lessen zijn veelal specifiek op het BurgerAED toegespitst) dat wanneer er al 1 ambu is er iemand mag vragen of er hulp nodig is. Die persoon weet dan uiteraard (nog) niet of het wel of niet een terecht Alert is geweest. Maar let wel! 1 persoon en geen kudde tegelijk naar binnen. Geen hulp nodig, dan gaat iedereen weer netjes weg en over het algemeen blijven ze (al napratende) even wachten tot er zeker geen mensen meer komen. Iemand kan idd dienen als infuuspaal, misschien wel even het glaasje water halen voor de partner, de hal even vrijmaken voor mogelijke brancard (indien nodig).

Wij vragen de mensen sowieso altijd een soort 'sluitpost'  te vormen. Wanneer er voldoende mensen binnen zijn (ambu en/of politie of misschien alleen burgerhulpverleners) dan zorgt 1 persoon dat er niet nog meer mensen naar binnen gaan (buiten de professionele hulpdiensten). In een dorp hier in de omgeving stond het huis zo vol met hulpverleners dat het ambupersoneel amper naar binnen kon en familie van het slachtoffer gewoon aan de kant geduwd werd. Tot nu toe hebben wij nog nooit dit gehoord, maar altijd gehoord dat mensen netjes buiten bleven wachten als de sluitposten, zodat er juist geen wantoestanden ontstaan.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2012, 21:03:17
Ja die problemen hebben wij hier in de grote stad niet ;) Ik ben tot nu toe altijd de enige geweest bij een alert :-\


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2012, 21:07:31
PS. Dit staat ook op de site van AED-Alert bij de FAQ

Wat moet ik doen als de ambulance al aanwezig is?

Het kan voorkomen dat de ambulance eerder bij het slachtoffer is dan een AED-Alert deelnemer. Vraag in dat geval of men uw hulp wenst. Indien uw hulp niet nodig is wordt u verzocht om het ambulancepersoneel niet te storen en niet ter plaatse te blijven maar naar huis te gaan.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear