De volgende casus is voorgevallen, nu wil ik graag weten wat wordt er bij de opleiding verteld als je een reanimatie allert krijgt en het blijkt geen reanimatie te zijn.
de casus: onze pieper van de ambu gaat met de medling dat er een persoon in zijn huiskamer onwel is geworden, 20 sec later wordt er door de meldkamer gemeld dat het waarschijnlijk een reaniamtie is, we vragen meteen asistentie van de politie, onder A1 urgentie gaan we terplaatse. Daarbij wordt op het adres meteen een reaniamtie allert uitgegeven. We komen terplaatse er is al een hulpverlener aanwezig en die aangeeft dat dhr aanspreekbaar is, we gaan aan het werk en het blijkt om een fors hartinfarct te gaan.
We zijn aan het werk en er komt nog iemand binnen die verteld dat hij is geallarmeerd en of die nog wat kan doen. We vertellen deze meneer vrienelijk dat we geen hulp nodig hebben en bedanken hem voor de komst. Helaas verlaat deze meneer niet de woning maar gaat zich bemoeien met de echtgenoot van de patiënt. De echtgenoot was geschrokken en liep wat heen en weer, wat op een gegeven moment niet meer van de geallarmeerde hulpverlener mocht
. Er werd gewoon door deze meneer gezecht "en nu blijft U zitten"
. Ik heb deze hupverlener aangesproken dat mw in haar eigen woning is en mag doen wat ze wil, wie zijn wij tenslotte om iemand in zijn eigen woning te gaan vertellen wat ze wel of niet mogen doen? De voordeurbel gaat en deze meneer doet de deur open en laat de buurman gewoon binnen komen, met als resultaat, de kamer staat vol.
Wat wordt er in de lessen geleerd als je een aed allert krijgt en het is geen reanimatie en de ambu is al ter plaatse?
Persoonlijk heb ik er moeite mee dat iedereen zomaar een woning binnen komt stuiteren als er al een ambu ter plaatse is.