wat te doen na alert, en het blijkt geen reanimatie te zijn?

Auteur Topic: wat te doen na alert, en het blijkt geen reanimatie te zijn?  (gelezen 5863 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
De volgende casus is voorgevallen, nu wil ik graag weten wat wordt er bij de opleiding verteld als je een reanimatie allert krijgt en het blijkt geen reanimatie te zijn.

de casus:  onze pieper van de ambu gaat met de medling dat er een persoon in zijn huiskamer onwel is geworden, 20 sec later wordt er door de meldkamer gemeld dat het waarschijnlijk een reaniamtie is, we vragen meteen asistentie van de politie, onder A1 urgentie gaan we terplaatse. Daarbij wordt op het adres  meteen een reaniamtie allert uitgegeven. We komen terplaatse er is al een hulpverlener aanwezig en die aangeeft dat dhr aanspreekbaar is, we gaan aan het werk en het blijkt om een fors hartinfarct te gaan.
We zijn aan het werk en er komt nog iemand binnen die verteld dat hij is geallarmeerd en of die nog wat kan doen. We vertellen deze meneer vrienelijk dat we geen hulp nodig hebben en bedanken hem voor de komst.  Helaas verlaat deze meneer niet de woning maar gaat zich bemoeien met de echtgenoot van de patiënt. De echtgenoot was geschrokken en liep wat heen en weer, wat op een gegeven moment niet meer van de geallarmeerde hulpverlener mocht :-\. Er werd gewoon door deze meneer gezecht "en nu blijft U zitten" :-\. Ik heb deze hupverlener aangesproken dat mw in haar eigen woning is en mag doen wat ze wil, wie zijn wij tenslotte om iemand in zijn eigen woning te gaan vertellen wat ze wel of niet mogen doen?  De voordeurbel gaat en deze meneer doet de deur open en laat de buurman gewoon binnen komen, met als resultaat, de kamer staat vol.

Wat wordt er in de lessen geleerd als je een aed allert krijgt en het is geen reanimatie en de ambu is al ter plaatse?
Persoonlijk heb ik er moeite mee dat iedereen zomaar een woning binnen komt stuiteren als er al een ambu ter plaatse is.


Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2012, 16:46:56
Ik heb zelf een AED alert nooit in een les reanimatie/AED terug zien komen, maar dat kan ook komen omdat het in onze regio nog relatief nieuw is.

Wel vind ik dat een hulpverlener die reageert op een AED alert eventueel in opdracht van ambulance personeel dingen kan doen, maar zeker niet op eigen initiatief dingen moet gaan doen. Als ik ergens ben en er komt een ambulance ter plaatse dan vraag ik of ik nog iets voor ze kan betekenen en daarna is het voor mij in de afwachtende houding of er nog ergens ondersteund kan worden.

Ik zou zo'n dirigerend iemand niet graag langs me willen hebben en zou snel de neiging hebben om die uit de woning te (laten) zetten.


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2012, 16:48:29
Ik zou persoonlijk naar buiten gaan of met die vrouw wat praten en uitleggen wat het ambulancepersoneel aan het doen is. Maar zeer zeker niet die vrouw dingen gaan verplichten !.
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2012, 17:11:10
Persoonlijk vind ik de houding van genoemde hv-er schandalig.
Als ik een melding krijg, en ik kom t.p. NA de ambu, vraag ik de ambu-werkers of ik iets doen kan.
Als zij aangeven dat ik niets (meer) kan doen, vraag ik een evt. partner of huisgenoot van het s.o. of ik daarvoor wat kan betekenen.
Ontkent die dat ook, ga ik naar buiten, maar blijf wel in de buurt. Dit geef ik ook aan bij zowel ambu-werkers en huisgenoot, dat ik buiten ben, voor als ze me nodig zijn.
Ik zal me verder nuttig maken door bijvoorbeeld te zorgen voor een vrije doorgang in de straat (ambu's komen nog wel eens dubbel geparkeerd te staan) als dat mogelijk is.

Tevens zou ik de genoemde buurman juist wel proberen te overtuigen dat hij op dit moment beter even afstand kan houden. Maar als hij volhoud, ben ik niet degene die hem met alle geweld buiten houdt.

Ik denk zelf dat ik het dan op een juiste manier doe.


Henkie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #4 Gepost op: 18 januari 2012, 17:59:40
Persoonlijk vind ik de houding van genoemde hv-er schandalig.
Als ik een melding krijg, en ik kom t.p. NA de ambu, vraag ik de ambu-werkers of ik iets doen kan.
Als zij aangeven dat ik niets (meer) kan doen, vraag ik een evt. partner of huisgenoot van het s.o. of ik daarvoor wat kan betekenen.
Ontkent die dat ook, ga ik naar buiten, maar blijf wel in de buurt. Dit geef ik ook aan bij zowel ambu-werkers en huisgenoot, dat ik buiten ben, voor als ze me nodig zijn.
Ik zal me verder nuttig maken door bijvoorbeeld te zorgen voor een vrije doorgang in de straat (ambu's komen nog wel eens dubbel geparkeerd te staan) als dat mogelijk is.

Tevens zou ik de genoemde buurman juist wel proberen te overtuigen dat hij op dit moment beter even afstand kan houden. Maar als hij volhoud, ben ik niet degene die hem met alle geweld buiten houdt.

Ik denk zelf dat ik het dan op een juiste manier doe.

Ik ben zelf nu 3x ingezet bij aed-alert / hartveilig wonen. 2 keer betrof het een echte reanimatie waarbij ik zelf ook gereanimeerd heb. De 3de keer was geen reanimatie. En waren we er ongeveer tegelijk met de ambulance, wij zijn toen bij het slachtoffer gebleven (was bij kennis) totdat het ambu personeel binnen was, en hebben daarna de woning verlaten.

Mocht het ambu personeel al binnen zijn, zou ik inderdaad ook even vragen of ze me binnen nodig hebben. Zo niet, woning verlaten en buiten andere gealarmeerde hulpverleners opvangen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 18 januari 2012, 18:00:46
Het maakt niet uit of het wel of geen reanimatie was, die persoon gedraagd zich helemaal verkeerd. Het is niet zijn huis, hij is geen hulpverlener op dat moment, maar gewoon iemand die op een smsje afgekomen is. Noem het gerust een ramptoerist.

Ambulance broeders hadden deze persoon vriendelijk doch dringend de deur uit moeten sturen.


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2012, 18:06:53
ikzelf blijf buiten als de ambu er al is
want ik weet dat er dan al hulpverleners binnen zijn die gereageerd hebben op een AED oproep
als de ambu er nog niet is dan ga ik naar binnen om te zien wat ik kan doen
als de ambu aankomt dan ga ik naar buiten
TENZIJ , ik de 1e hulpverlener ben die ter paatse was
zodat ik overdracht kan doen aan de ambu
hoe was het SO er aan toe toen ik aankwam , aanspreekbaar , buiten kennis , gereanimeerd enz.
de HV die genoemd wordt in het begin heeft in mijn ogen zeer slecht gehandeld
wie zijn wij als lekenhulp om iemand op die manier te behandelen , laat de persoon in hun waarde
probeer ze te kalmeren door met ze te praten
maar niet op deze manier

my 2 cents
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2012, 18:27:58
Het maakt niet uit of het wel of geen reanimatie was, die persoon gedraagd zich helemaal verkeerd. Het is niet zijn huis, hij is geen hulpverlener op dat moment, maar gewoon iemand die op een smsje afgekomen is. Noem het gerust een ramptoerist.

Ambulance broeders hadden deze persoon vriendelijk doch dringend de deur uit moeten sturen.

Toch is dat erg moeilijk. Je hebt je handen al vol aan de patiënt, en heb je geen tijd om je ook nog eens bezig te houden met een bemoeizuchtige ehv'er
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,113
Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2012, 18:35:15
ikzelf blijf buiten als de ambu er al is
want ik weet dat er dan al hulpverleners binnen zijn die gereageerd hebben op een AED oproep
als de ambu er nog niet is dan ga ik naar binnen om te zien wat ik kan doen
als de ambu aankomt dan ga ik naar buiten
TENZIJ , ik de 1e hulpverlener ben die ter paatse was
zodat ik overdracht kan doen aan de ambu
hoe was het SO er aan toe toen ik aankwam , aanspreekbaar , buiten kennis , gereanimeerd enz.
de HV die genoemd wordt in het begin heeft in mijn ogen zeer slecht gehandeld
wie zijn wij als lekenhulp om iemand op die manier te behandelen , laat de persoon in hun waarde
probeer ze te kalmeren door met ze te praten
maar niet op deze manier

my 2 cents
 

Ook al is de ambu al tp kun jij vaak nog steeds wat voor hun betekenen. Daarom bied ik als verpleegkundige altijd mijn hulp aan.  Mocht ik als eerste zijn en de ambu's + brandweer t.p. komen en zij het uiteindelijk volledig overgenomen hebben ga ik kijken of ik iets voor de familie kan doen. Vaak vinden zij het fijn als er iemand is die even de tijd voor ze neemt. Dit wordt tot nu toe altijd erg in dank afgenomen.

Bij wel of geen reanimatie maakt dit niet heel veel verschil tussen handelswijze denk ik...


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2012, 18:39:04
Ook al is de ambu al tp kun jij vaak nog steeds wat voor hun betekenen. Daarom bied ik als verpleegkundige altijd mijn hulp aan.  Mocht ik als eerste zijn en de ambu's + brandweer t.p. komen en zij het uiteindelijk volledig overgenomen hebben ga ik kijken of ik iets voor de familie kan doen. Vaak vinden zij het fijn als er iemand is die even de tijd voor ze neemt. Dit wordt tot nu toe altijd erg in dank afgenomen.

Bij wel of geen reanimatie maakt dit niet heel veel verschil tussen handelswijze denk ik...

ALs de ambu er is ga je niet naar binnen, het heeft totaal geen nut om met 25 man binnen te staan, zorgt alleen voor verwarring en stress. Als ze hulp nodig hebben zullen ze het je echt wel vragen. Ze hebben waarschijnlijk meer baat bij ruimte en rust dan aan een kudde AED alert mensen die allemaal met de beste bedoelingen willen helpen.