Nooduitgang

Auteur Topic: Nooduitgang  (gelezen 3995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Gepost op: 13 februari 2005, 13:45:16
Collega's ik heb de volgende vraag betreffende nooduitgangen:

Gisteravond ben ik in een voor mij nieuw horecapand geweest. Het eerste wat ik altijd doe bij binnenkomst(nadat de aanwezigheid van vrouwelijk schoon is gecontroleerd :D) is het controleren van de brandpreventieve voorzieningen in het pand:

-Waar bevinden zich de nooduitgangen
-Zijn er blusmiddelen aanwezig en waar bevinden die zich.
-Is er nood/transparantverlichting aanwezig
-etc.

Het volgende viel mij op:

Mij is altijd geleerd dat het mogelijk moet zijn om in twee VERSCHILLENDE richtingen te vluchten. Bij het betreffende pand bevonden zich twee nooduitgangen naast elkaar. Het betrof de toegangsdeur en daarnaast twee deuren, die door middel van een puschbar (of hoe noem je zoiets) te openen zijn. Boven beide hing een vluchtwegaanduiding. Achterin het pand bevonden zich de toiletten(geen uitgang) en een deur, welke afgesloten was(waarschijnlijk priveruimte). Verder was er geen andere mogelijkheid om buiten te komen. Daarnaast moest ik echt zoeken naar de blusmiddelen. Ik vond 1 kast met daarachter een vaste slanghaspel. Voor deze kast stond tevens een tafel met een paar krukken, waar de gasten op plaats konden nemen. Verder waren er geen blusmiddelen zichtbaar.

Mijn vraag is: Mag dit(wat betreft de nooduitgangen) of moet er echt zowel een nooduitgang voor-als achterin het pand aanwezig zijn om in twee richtingen te kunnen vluchten? En de hoeveelheid blusmiddelen, is daar een minimaal aantal wat aanwezig moet zijn?
Daarnaast zou ik graag willen weten of je hier een gebruiksvergunning voor mag afgeven.

(kan iemand mij vertellen waar ik al die eisen kan vinden? Is dat vastgesteld in het bouwbesluit?)

Groeten

Sander




FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2005, 13:47:32
Collega's ik heb de volgende vraag betreffende nooduitgangen:

Gisteravond ben ik in een voor mij nieuw horecapand geweest. Het eerste wat ik altijd doe bij binnenkomst(nadat de aanwezigheid van vrouwelijk schoon is gecontroleerd :D) is het controleren van de brandpreventieve voorzieningen in het pand:

-Waar bevinden zich de nooduitgangen
-Zijn er blusmiddelen aanwezig en waar bevinden die zich.
-Is er nood/transparantverlichting aanwezig
-etc.

Het volgende viel mij op:

Mij is altijd geleerd dat het mogelijk moet zijn om in twee VERSCHILLENDE richtingen te vluchten. Bij het betreffende pand bevonden zich twee nooduitgangen naast elkaar. Het betrof de toegangsdeur en daarnaast twee deuren, die door middel van een puschbar (of hoe noem je zoiets) te openen zijn. Boven beide hing een vluchtwegaanduiding. Achterin het pand bevonden zich de toiletten(geen uitgang) en een deur, welke afgesloten was(waarschijnlijk priveruimte). Verder was er geen andere mogelijkheid om buiten te komen. Daarnaast moest ik echt zoeken naar de blusmiddelen. Ik vond 1 kast met daarachter een vaste slanghaspel. Voor deze kast stond tevens een tafel met een paar krukken, waar de gasten op plaats konden nemen. Verder waren er geen blusmiddelen zichtbaar.

Mijn vraag is: Mag dit(wat betreft de nooduitgangen) of moet er echt zowel een nooduitgang voor-als achterin het pand aanwezig zijn om in twee richtingen te kunnen vluchten? En de hoeveelheid blusmiddelen, is daar een minimaal aantal wat aanwezig moet zijn?
Daarnaast zou ik graag willen weten of je hier een gebruiksvergunning voor mag afgeven.

(kan iemand mij vertellen waar ik al die eisen kan vinden? Is dat vastgesteld in het bouwbesluit?)

Groeten

Sander

Als je zoals je zegt echt moet gaan zoeken naar de blusmiddelen lijkt me dit niet best
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2005, 13:53:03
Of je aan de achterkant ook een nooduitgang moet hebben is afhankelijk van het oppervlak en de afstand vanaf de voorkant naar de achterkant. Blusmiddelen (slanghaspels) zijn ook afhankelijke van de grote (oppervlak) van de inrichting.

Voor een goede beoordeling is het oppervlak, hoeveel mensen waren(/kunnen) aanwezig (zijn) en de afstand vanaf de voorkant naar de achterkant. Daarnaast is ook belangrijk of er meerdere verdiepingen zijn en of het al een 'oude' horecainrichting is.

Voor een goede beoordeling heb ik deze gegevens nodig  ;D


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2005, 20:31:35
De oppervlakte schat ik op zo'n 80 m2 gemeten vanaf de voorgevel totaan de achterkant van het pand. Ik schat dat als er zo'n 50 man in zit, het pand al aardig volzit. Exacte cijfers kan ik niet geven, wat ik zeg het was een nieuw pand voor me. De afstand vanaf de voordeur totaan de achterkant bedroeg zo'n 10-15 meter. Betrof 1 bouwlaag. Het is inderdaad een wat ouder horecapand, in een nieuw jasje gestoken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2005, 22:03:24
De oppervlakte schat ik op zo'n 80 m2 gemeten vanaf de voorgevel totaan de achterkant van het pand. Ik schat dat als er zo'n 50 man in zit, het pand al aardig volzit. Exacte cijfers kan ik niet geven, wat ik zeg het was een nieuw pand voor me. De afstand vanaf de voordeur totaan de achterkant bedroeg zo'n 10-15 meter. Betrof 1 bouwlaag. Het is inderdaad een wat ouder horecapand, in een nieuw jasje gestoken.
wat betreft de groote van het pand zit het wel aardig goed met de blusmiddelen,er was een regel dat je voor een vloeroppervlak van 100m2 teminste 1 6kg brandblusser zou moeten hebben dus die brandslanghaspel is zeker genoeg.Maar een aanvulling van een CO2blusser voor de keuken is zeer zeker aan te bevelen


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2005, 23:37:54
Aan de hand van je gegevens is zal ik uitgaan van een bezettingsgraad B1 (0,5-1,3 m2/persoon). Ik ga uit van een nieuwbouwsituatie. BB = bouwbesluit  BV = bouwverordening.

- De afstand tot een uitgang mag maximaal 20 meter zijn. (BB 2.146 lid 10)

- Bij 80 m2 mag er maar één uitgang aanwezig zijn (als je ook voldoet aan het eerste streepje van 20 meter) (BB 2.148 lid 2)

- De breedte van de uitgangen moet zijn 80*13,75= 1100 mm. (BB2.146 lid 8 )

- De draairichting van de deuren moet niet tegen de vluchtrichting in draaien (BB 2.146 lid 9)

- Een slanghaspel is pas vereist als de inrichting groter is dan 500 m2 (BB 2.191 lid 2)

- In de ruimte moet noodverlichting aanwezig zijn (BB 2.59)

- De vluchtweg aanduiding moet op de noodverlichting zijn aangesloten (transparantverlichting) (BV 2.6.??)

- Als er meer dan 50 personen aanwezig waren is een Gebruiksvergunning noodzakelijk (BV 6.1.1.)

- Als voorwaarde in de bouwvergunning kan je handbrandblusmiddelen opnemen.

- Als er blusmiddelen aanwezig zijn moeten deze goed bereikbaar zijn (BV bijlage 3 of 4 (??))


Dus volgens mij was die tent dik in orde, afgezien van de blusmiddelen. Was het vrouwelijk schoon ook dik in orde??  ;D