Drukker jaar voor KNRM ondanks kwakkelzomer

Auteur Topic: Drukker jaar voor KNRM ondanks kwakkelzomer  (gelezen 12545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 19 januari 2012, 14:59:29
Drukker jaar voor KNRM ondanks kwakkelzomer

In 2011 zijn de vrijwilligers van de KNRM 1901 keer uitgevaren en werden 3299 mensen geholpen: een drukker jaar voor de KNRM ondanks de kwakkelzomer.
De zomermaanden in 2011 waren overwegend nat en gaven weinig zon. Er werd regelmatig gewaarschuwd voor extreem weer. De redders hadden het daarmee drukker dan een jaar daarvoor. De drukste dag voor de KNRM reddingstations was zaterdag 4 juni, in het Hemelvaartsweekend. De piek van de hulpverleningen van de KNRM lag in augustus.
Harde wind
Bijna een kwart van alle hulpverleningen werd in 2011 uitgevoerd bij windkracht zes en hoger. Onder dergelijke omstandigheden zijn hulpverleningen moeilijker en gevaarlijker dan normaal. In de oorzaken van de ongevallen is dit terug te zien in averij aan schepen in nood en aan de conditie en ervaring van de mensen in nood. Opvallende stijger in 2011 is het gewondenvervoer vanaf het strand. Bij deze acties wordt vanuit de Veiligheidsregio’s samengewerkt met andere hulpverleningsdiensten als politie, ambulance en reddingsbrigades. De kusthulpverleningsvoertuigen van de KNRM worden geregeld ingezet op stranden en in duingebieden waar reguliere hulpverleningsvoertuigen niet kunnen komen.
KNRM Lifeguards
Op bijna alle Waddeneilanden is de KNRM sinds 2010 actief voor de strandbewaking door de KNRM Lifeguards. Zij voerden in 2011 464 hulpverleningen uit op het strand en 21 reddingen in zee.
Radio Medische Dienst
De vijf artsen van de KNRM Radio Medische Dienst gaven 739 medische adviezen aan zeevarenden over de hele wereld. Deze dienstverlening via telecommunicatie is vaak levensreddend voor zeevarenden die midden op de oceaan ziek worden of gewond raken.
Vrijwillig
In totaal werkt de KNRM met meer dan 1.100 vrijwilligers en 70 reddingboten op 42 reddingstations langs de gehele Nederlandse kust. De reddingstations en het reddingswerk kunnen niet bestaan zonder vrijwillige redders. Zij zijn 24 uur per dag beschikbaar om op noodmeldingen te kunnen reageren. Zij besteden gemiddeld drie uur per week aan opleiden en oefenen. Afhankelijk van het aantal noodmeldingen kost elke inzet gemiddeld drie uur.
2011 was het Europees jaar van het vrijwilligerswerk.
Het unieke karakter van de KNRM trekt nog altijd nieuwe vrijwilligers. De vergoeding die zij daar voor ontvangen bedraagt € 1.25 per uur. De toegevoegde waarde van het vrijwilligerswerk zit vooral in het voorkomen van schade door tijdige hulpverlening. Ieder jaar bedraagt de voorkomen schade aan goederen ruim elf miljoen euro. Daar is de waarde van ieder gered mensenleven niet bij opgeteld. Vrijwilligerswerk is daarmee onbetaalbaar en van onschatbare waarde.
Donateurs onmisbaar
De KNRM is een zelfstandig opererende hulpverleningsorganisatie, ontvangt geen exploitatiesubsidies van de overheid en is afhankelijk van donaties.

www.knrm.nl




bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2012, 20:04:34
Drukker jaar voor KNRM ondanks kwakkelzomer
Donateurs onmisbaar
De KNRM is een zelfstandig opererende hulpverleningsorganisatie, ontvangt geen exploitatiesubsidies van de overheid en is afhankelijk van donaties.

www.knrm.nl

Dus wel andere subsidies van de overheid? Eerder werd er toch altijd prat op gegaan dat de KNRM het zonder enige overheidssteun voor elkaar krijgt?

Blijkbaar zijn de tijden veranderd...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2012, 20:14:05
Dus wel andere subsidies van de overheid? Eerder werd er toch altijd prat op gegaan dat de KNRM het zonder enige overheidssteun voor elkaar krijgt?

Blijkbaar zijn de tijden veranderd...
Er staat duidelijk iets anders

Citaat
De KNRM is een zelfstandig opererende hulpverleningsorganisatie, ontvangt geen exploitatiesubsidies van de overheid en is afhankelijk van donaties

Dus de KNRM ontvangt donaties, er staat nergens dat die van de overheid komen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2012, 22:25:50
Dus de KNRM ontvangt donaties, er staat nergens dat die van de overheid komen.

Ja, maar iedereen "in het wereldje" weet dat er wel degelijk geld vanuit de overheid naar de KNRM gaat... Niks op tegen verder, maar wees dan transparant en hou op met die mooie verkooppraatjes ???


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2012, 22:35:14
Geen exploitatiesubsidies.... Dat wil dus zeggen dat er wel subsidies voor andere zaken binnengehaald worden, toch?

Die verkooppraatjes kloppen dus wel, maar als leek prik je daar dus niet zo snel doorheen...

Geld van gemeentes zijn toch ook vaak subsidies en gemeentes zijn in mijn ogen toch gewoon (lagere) overheid...  ???


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2012, 22:45:18
Die verkooppraatjes kloppen dus wel, maar als leek prik je daar dus niet zo snel doorheen...

Geld van gemeentes zijn toch ook vaak subsidies en gemeentes zijn in mijn ogen toch gewoon (lagere) overheid...  ???

Ik heb het ook over andere verkooppraatjes... Zoals de mensen met collectebussen op SAIL die je voor de 10de keer komen vertellen dat je echt geld moet geven want de KNRM krijgt niks echt van de overheid. Dat wordt na een tijdje erg vervelend, zelfs voor leken. Ik heb persoonlijk reacties gekregen of dat mijn "club" was die daar rondliep...  ::) De KNRM (het bestuur) wil zich profileren als professionele hulpdienst, maar tegelijkertijd lijkt het wel een op hol geslagen reclamebureau.  

Dit terwijl er grote brigades worden wegbezuinigd onder het mom van "dan geven we wat geld aan de KNRM en dan komt het allemaal goed"...

En dat is dan inderdaad vaak geld vanuit de lokale overheid, maar ik heb in het verleden toch ook stukken van de BiZa voorbij zien komen over een geldbedrag dat jaarlijks richting de KNRM gaat.  

Dit overigens niet gericht tegen de vrijwilligers van de KNRM, jullie hebben dit jaar weer top werk verricht! Persoonlijk heb ik ook weer prettig kunnen samenwerken met de bemanningsleden bij enkele incidenten en oefeningen!


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2012, 23:23:13
Dit overigens niet gericht tegen de vrijwilligers van de KNRM, jullie hebben dit jaar weer top werk verricht!

Uiteraard helemaal mee eens!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2012, 22:54:10
Uiteraard helemaal mee eens!

Sluit ik mij bij aan, petje af voor de vrijwilligers op de reddingsboten die het werk doen.
Misschien zijn die bobo's wel een noodzakelijk kwaad, een bijwerking zal ik maar zeggen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2012, 23:04:32
Misschien zijn die bobo's wel een noodzakelijk kwaad, een bijwerking zal ik maar zeggen.
Zij zorgen er wel voor dat er flink over de KNRM flink gepraat wordt, is uiteindelijk toch reclame. 0098 998765


roborob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2012, 23:29:20
En dat is dan inderdaad vaak geld vanuit de lokale overheid, maar ik heb in het verleden toch ook stukken van de BiZa voorbij zien komen over een geldbedrag dat jaarlijks richting de KNRM gaat.  

Ik lees regelmatig berichten als deze op het forum (opvallend vaak van leden/fans van een andere organisatie) dat de KNRM allerlei overheidssubsidies zou ontvangen, die niet in lijn zijn met de doelen/uitgangspunten/communicatie vanuit de KNRM (te weten een zelfstandige organisatie los van de overheid). Ik baseer me als donateur liever op gegevens uit een jaarverslag dat is gecontroleerd door een accountant:

SUBSIDIES VAN OVERHEDEN
Subsidie t.b.v. Radio Medische Dienst 29.000
Subsidie Prov. Friesland t.b.v. boothuis Vlieland 50.000
Subsidie Rijkswaterstaat i.v.m. kostenverrekening C2000 265.000
Subsidie Rijkswaterstaat i.v.m. inrichting station Hansweert 81.000 (in 2009)

OVERIGE BATEN
Onder andere: Strandbewaking Kust Veilig 57.000

Bron: jaarverslag KNRM 2010 (http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/jaarverslagen/Jaarverslag%20KNRM%202010.pdf)

Dit zijn overheidsbijdragen buiten de exploitatie of voor specifieke activiteiten waarover afspraken met overheden zijn gemaakt (bijvoorbeeld het gebruik van C2000)