Maritieme en Aeronautische noodhulp 2010-2015 op de Noordzee

Auteur Topic: Maritieme en Aeronautische noodhulp 2010-2015 op de Noordzee  (gelezen 2834 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Leerzaam document over de Maritieme en Aeronautische noodhulp 2010-2015 op de Noordzee:

http://www.noordzeeloket.nl/Images/Nota%20maritieme%20noodhulp_tcm14-4374.pdf

 O0 O0




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 1 april 2011, 13:37:28
Wat een onwetenschappelijk lulverhaal.
Neem de definities waar de conclusies op gebaseerd zijn:

"een significant ongeval is een ongewilde gebeurtenis dat een schip overkomt, met als gevolg (1) schade aan het schip, de vaarweg, het milieu, oÍ aan personen niet behorende tot de bemanning, dan wel (2) schade aan personen op het schip, wanneer de oorzaak t.o.v. schip en bemanning buiten het schip liggen.
Ongevallen tussen recreatievaartuigen onderling worden niet meegerekend."

Als ik een emmer uit mijn handen laat vallen en er zit een deuk in het dek is het een significant ongeval.

Niet alleen dat, het is zelfs een ramp:

"De termen incident, calamiteit, ongeval en ramp worden in deze nota als synoniem
gebruikt."

Door totaal geen onderscheid te maken (kustwacht eigen) tussen verschillende soorten voorvallen daarmee alles op een hoop gooiend vervalt het rapport daarmee in niets zeggende algemeenheden.

Leerzaam? Misschien. Maar dan wel met een kritische blik.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2012, 22:53:00
Nederlands brandweerteam voor cruiseschepen vertraagd19-01-2012

DEN HELDER – De inzet van Nederlandse specialistische brandweerteams voor de bestrijding van brand op passagiersschepen op de Noordzee is vertraagd.
Dat bevestigde woordvoerder Peter Verburg van de Kustwacht donderdag desgevraagd. De inzet van hulpdiensten op het water staat wegens de scheepsramp bij Italië vorige week in de schijnwerpers.
In december 2009 stelde het ministerie van Verkeer en Waterstaat in een rapport over noodhulp op de Noordzee dat twee speciale brandweerteams vanaf 2010 ingezet zouden moeten worden op passagiersschepen.
Het gespecialiseerde brandweerteam (van acht mensen) moet binnen één uur na de melding op de plaats van vertrek aanwezig zijn om daarna via een helikopter of per snel schip (van de KNRM) naar het passagiersschip vervoerd worden.
Eenzelfde tweede brandweerteam kan zo nodig assisteren, blijkt uit het rapport van het ministerie eind 2009.
Woordvoerder Verburg van de Kustwacht stelt donderdag dat het opzetten van de gespecialiseerde brandweerteams, vanuit de regio Rotterdam, „meer voeten in de aarde heeft” dan gedacht. „De voorbereidingen zijn nog gaande. Men wordt geconfronteerd met praktische zaken zoals het transport over zee van het brandweerteam. Een snel schip, op weg naar de brand op het vaartuig, kan zeker bij zwaar weer tekeer gaan. Als de brandweerlieden zeeziek worden, kunnen ze op een brandend schip niet worden ingezet.” Verburg hoopt dat de twee brandweerteams later dit jaar klaar zijn voor inzet op de Noordzee.

In het rapport uit 2009 wijst het ministerie van Verkeer en Waterstaat erop dat steeds meer passagiersschepen Nederland weten te vinden. Onder meer dat gegeven rechtvaardigt de inzet van een gespecialiseerd brandweerteam dat op de Noordzee de bemanning bij brand op schip kan assisteren, aldus het ministerie. „De inzet van overheidsmiddelen werd tot voor kort als te kostbaar gezien ten opzichte van de kleine kans op die gebeurtenis waarbij deze vorm van noodhulp moet worden ingezet. Echter, de toenemende aandacht voor veiligheid en de herhaalde malen vastgestelde zorgplicht van de overheid voor mensen in nood hebben tot aanpassing van de overheidsvisie voor de Noordzee geleid.”

Inzet van het speciale brandweerteam kan ontruiming van een passagiersschip voorkomen of uitstellen, aldus het ministerie in 2009. „Indien een ferry of cruiseschip moet worden ontruimd, geeft dat grote logistieke problemen.”
In onder meer Duitsland en Engeland zijn al brandweerteams actief die zijn gespecialiseerd in hulpacties op zee.
Het ministerie wijst er op dat zich met name sinds 2005 een aantal „ernstige incidenten” met brand aan boord van passagiersschepen hebben voorgedaan. De nota rept onder meer van de ramp met de de Salam Boccacio voor de kust van Egypte in 2005. Daarbij kwamen meer dan 1000 mensen om.
www.refdag.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2012, 12:15:19
En dit onderwerp sluit weer mooi aan op de discussie 'Brandweer op brandende schepen' met o.a. het vervoersprobleem waar het in 2009 al over hadden en nu eindelijk onder het kopje 'probleem met praktische zaken' naar boven zijn gekomen:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=32898.0

 ;) ;)


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2012, 15:10:43
"(...) Een snel schip, op weg naar de brand op het vaartuig, kan zeker bij zwaar weer tekeer gaan. Als de brandweerlieden zeeziek worden, kunnen ze op een brandend schip niet worden ingezet.”

Best bijzonder; wanneer speciale teams voor brandbestrijding op zee worden opgezet, ga je er toch vanuit dat je leden werft die geen last hebben van zeeziekte...?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2012, 16:07:12
Best bijzonder; wanneer speciale teams voor brandbestrijding op zee worden opgezet, ga je er toch vanuit dat je leden werft die geen last hebben van zeeziekte...?

Zeeziekte daar kun je ook vanaf komen door regelmatig op ruw water te trainen?  Zowiezo een noodzaak natuurlijk...

Je moet ook mensen werven waar je niet vanaf 0 bij moet beginnen lijkt me...


simon e

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2012, 16:08:27
er zijn mensen die hun hele leven al varen maar die iedere keer als ze naar zee gaan toch zeeziek worden.
en deze mensen doen toch hun taak wat ze op dat moment moeten doen.
dus ook als je met brandweer mensen naar zee gaat zit er altijd wel iemand tussen die zeeziek wordt .
ik zit zelf al mijn hele leven op zee en kan heel goed tegen zeeziekte maar zal nooit zeggen dat ik niet ziek wordt.
ieder stuk water heeft zijn eigen golfgedrag.
zo kan het zijn dat je op de noordzee niet ziek wordt maar op het ijsselmeer wel ziek wordt.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2012, 16:09:34
Zeeziekte daar kun je ook vanaf komen door regelmatig op ruw water te trainen?  Zowiezo een noodzaak natuurlijk...

Je moet ook mensen werven waar je niet vanaf 0 bij moet beginnen lijkt me...

Precies  ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2012, 17:49:25
er zijn mensen die hun hele leven al varen maar die iedere keer als ze naar zee gaan toch zeeziek worden.
en deze mensen doen toch hun taak wat ze op dat moment moeten doen.
dus ook als je met brandweer mensen naar zee gaat zit er altijd wel iemand tussen die zeeziek wordt .
ik zit zelf al mijn hele leven op zee en kan heel goed tegen zeeziekte maar zal nooit zeggen dat ik niet ziek wordt.
ieder stuk water heeft zijn eigen golfgedrag.
zo kan het zijn dat je op de noordzee niet ziek wordt maar op het ijsselmeer wel ziek wordt.

Volledig mee eens! Je kan jaren varen op zee zonder problemen maar met een reddingboot van maximaal 19 meter in een zware zee, is net even anders dan op een tanker,cruiseship,offshore supplier etc.

Los hiervan is het opvallend in het artikel dat er niet meer wordt gesproken over vervoer met de SAR helikopter die hiervoor wel even gebruikt kon worden.
Al met al is het rapport dus voorlopig, zoals voorspeld, een papieren tijger ;)