Ik lees regelmatig berichten als deze op het forum (opvallend vaak van leden/fans van een andere organisatie) dat de KNRM allerlei overheidssubsidies zou ontvangen, die niet in lijn zijn met de doelen/uitgangspunten/communicatie vanuit de KNRM (te weten een zelfstandige organisatie los van de overheid). Ik baseer me als donateur liever op gegevens uit een jaarverslag dat is gecontroleerd door een accountant:
SUBSIDIES VAN OVERHEDEN
Subsidie t.b.v. Radio Medische Dienst 29.000
Subsidie Prov. Friesland t.b.v. boothuis Vlieland 50.000
Subsidie Rijkswaterstaat i.v.m. kostenverrekening C2000 265.000
Subsidie Rijkswaterstaat i.v.m. inrichting station Hansweert 81.000 (in 2009)
OVERIGE BATEN
Onder andere: Strandbewaking Kust Veilig 57.000
Bron: jaarverslag KNRM 2010 (http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/jaarverslagen/Jaarverslag%20KNRM%202010.pdf)
Dit zijn overheidsbijdragen buiten de exploitatie of voor specifieke activiteiten waarover afspraken met overheden zijn gemaakt (bijvoorbeeld het gebruik van C2000)
Ja, dan zal ik wel gek zijn, maar subsidie is toch gewoon subsidie als de GEVENDE instantie het zo noemt? Ook geld dat je krijgt van de overheid voor specifieke taken of buiten je exploitatie om zijn toch gewoon subsidies? Dan kun je wel als organisatie wel zeggen dat je geen subsidie ontvangt, maar dan houd je de boel toch gewoon voor de gek?
Mijn Scoutinggroep draait dan ook zonder subsidie: de gemeente geeft ons wel een tegemoetkoming op specifieke uitgaven zoals boodschappen tijdens kamp, of spelmateriaal. Daar moeten we dan bonnetjes voor kunnen overleggen. Maar dat is niet voor onze normale opkomsten, maar specifiek voor het kamp bedoeld. Dus dat is dan volgens jou geen subsidie?
Het is in Nederland al sinds de jaren '80 niet meer zo dat je als organisatie geld van de overheid kunt krijgen zonder dat je daar iets moet doen. Alle subsidies in Nederland hangt een prestatie- of inspanningsverplichting aan vast. Voorbeeld: ik ga met Scouting op kamp met kinderen en daarom krijg ik een deel van mijn kosten vergoed, want dat is jeugd- en jongerenwerk.
Als de KNRM dus geld ontvangt voor het in stand houden van de Radio Medische Dienst is dat toch subsidie? Wel specifiek geoormerkt voor die taak, maar dat geld komt er gewoon bij op de bankrekening. En dat is in mijn ogen ook een normale gang van zaken bij subsidies. Als organisatie doe je bepaalde dingen, en omdat verschillende overheden dat waarderen, hebben zij daar geld voor over.
Daar hoef je je wat mij betreft ook niet voor te schamen, maar ga dan niet roepen dat je geen subsidies krijgt en onafhankelijk bent. Ze krijgen misschien niet voor alles subsidies, maar ze krijgen ze wel degelijk subsidie en ook voor taken die bij het 'normale' werk van de KNRM horen.
Zoals de invoering van C2000, vind ik heel goed dat dat wordt gesubsidieerd. Want dat zijn toch een hoop extra kosten voor een organisatie. De overheid helpt met deze subsidie de KNRM om haar reddingswerk beter te kunnen doen. Vind ik goed!
Maar ga dan niet tegen je donateurs zeggen dat je geen subsidie ontvangt, die ontvang je wel. Namelijk voor het invoeren van een beter communicatiesysteem om je werk beter te kunnen doen. Ook eenmalige subsidies en ook prestatiegebonden subsidies zijn SUBSIDIES.
Stop met schijnheilig doen en wees daar gewoon trots op: de overheid vindt de KNRM zo belangrijk, dat ze heel veel subsidie krijgen. Dat is toch goed!?