Drukker jaar voor KNRM ondanks kwakkelzomer

Auteur Topic: Drukker jaar voor KNRM ondanks kwakkelzomer  (gelezen 12879 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2012, 00:14:20
Ik lees regelmatig berichten als deze op het forum (opvallend vaak van leden/fans van een andere organisatie) dat de KNRM allerlei overheidssubsidies zou ontvangen, die niet in lijn zijn met de doelen/uitgangspunten/communicatie vanuit de KNRM (te weten een zelfstandige organisatie los van de overheid). Ik baseer me als donateur liever op gegevens uit een jaarverslag dat is gecontroleerd door een accountant:

SUBSIDIES VAN OVERHEDEN
Subsidie t.b.v. Radio Medische Dienst 29.000
Subsidie Prov. Friesland t.b.v. boothuis Vlieland 50.000
Subsidie Rijkswaterstaat i.v.m. kostenverrekening C2000 265.000
Subsidie Rijkswaterstaat i.v.m. inrichting station Hansweert 81.000 (in 2009)

OVERIGE BATEN
Onder andere: Strandbewaking Kust Veilig 57.000

Bron: jaarverslag KNRM 2010 (http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/jaarverslagen/Jaarverslag%20KNRM%202010.pdf)

Dit zijn overheidsbijdragen buiten de exploitatie of voor specifieke activiteiten waarover afspraken met overheden zijn gemaakt (bijvoorbeeld het gebruik van C2000)

In mijn dorpje Huizen al 70,000 euro per jaar via een niet bestaande reddingsbrigade Huizen, 500.000 euro voor de helft van hun nieuwe gebouw en binnenkort (deze zomer) een tweede Nikolaas klasse geschonken door de gemeente en de veiligheidsregio. Wat kost zo'n boot? Binnenkort komt daar nog 4000 euro (per jaar) van de 16000 euro die de gemeente Naarden uitspaart door de subsidie stop te zetten van de reddingsbrigade Naarden.
Oja, ze hadden ook nog de Gooijer kado gekregen, uuuh ik bedoel gekocht voor één euro.

Ik vind dat nergens terug in het finacieel jaarverslag, dat wordt keurig boekhoudkundig weggewerkt.

Nu weet ik dat " toevallig" van mijn dorpje omdat ik daar dicht op zit, maar zal dit echt zo uniek zijn? Hoe gaat dat straks in Lelystad? Is dit de enige veiligheidsregio die de KNRM een vergoeding verleent voor vervoer van hulpverleners als brandweer en ambu-personeel.

Nu is dat uiteindelijk allemaal goedkoper dan dat de overheid allemaal bootjes aanhoudt met betaald personeel er op, maar om nou als KNRM net te doen of je" wars bent van overheidsbemoeienis"? Die koers varen ze al lang niet meer (en dat kan ook niet meer). Inderdaad -en ik quote-:  "maar als leek prik je daar dus niet zo snel doorheen...".


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2012, 00:19:55
Zij zorgen er wel voor dat er flink over de KNRM flink gepraat wordt, is uiteindelijk toch reclame. 0098 998765

Ik zorg graag voor wat reclame, edoch hoorde ik van een KNRM' r dat het niet echt gewaardeerd wordt...  98uiye


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #12 Gepost op: 22 januari 2012, 17:42:35
Ik lees regelmatig berichten als deze op het forum (opvallend vaak van leden/fans van een andere organisatie) dat de KNRM allerlei overheidssubsidies zou ontvangen, die niet in lijn zijn met de doelen/uitgangspunten/communicatie vanuit de KNRM (te weten een zelfstandige organisatie los van de overheid). Ik baseer me als donateur liever op gegevens uit een jaarverslag dat is gecontroleerd door een accountant:

SUBSIDIES VAN OVERHEDEN
Subsidie t.b.v. Radio Medische Dienst 29.000
Subsidie Prov. Friesland t.b.v. boothuis Vlieland 50.000
Subsidie Rijkswaterstaat i.v.m. kostenverrekening C2000 265.000
Subsidie Rijkswaterstaat i.v.m. inrichting station Hansweert 81.000 (in 2009)

OVERIGE BATEN
Onder andere: Strandbewaking Kust Veilig 57.000

Bron: jaarverslag KNRM 2010 (http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/jaarverslagen/Jaarverslag%20KNRM%202010.pdf)

Dit zijn overheidsbijdragen buiten de exploitatie of voor specifieke activiteiten waarover afspraken met overheden zijn gemaakt (bijvoorbeeld het gebruik van C2000)

Ja, dan zal ik wel gek zijn, maar subsidie is toch gewoon subsidie als de GEVENDE instantie het zo noemt? Ook geld dat je krijgt van de overheid voor specifieke taken of buiten je exploitatie om zijn toch gewoon subsidies? Dan kun je wel als organisatie wel zeggen dat je geen subsidie ontvangt, maar dan houd je de boel toch gewoon voor de gek?

Mijn Scoutinggroep draait dan ook zonder subsidie: de gemeente geeft ons wel een tegemoetkoming op specifieke uitgaven zoals boodschappen tijdens kamp, of spelmateriaal. Daar moeten we dan bonnetjes voor kunnen overleggen. Maar dat is niet voor onze normale opkomsten, maar specifiek voor het kamp bedoeld. Dus dat is dan volgens jou geen subsidie?

Het is in Nederland al sinds de jaren '80 niet meer zo dat je als organisatie geld van de overheid kunt krijgen zonder dat je daar iets moet doen. Alle subsidies in Nederland hangt een prestatie- of inspanningsverplichting aan vast. Voorbeeld: ik ga met Scouting op kamp met kinderen en daarom krijg ik een deel van mijn kosten vergoed, want dat is jeugd- en jongerenwerk.

Als de KNRM dus geld ontvangt voor het in stand houden van de Radio Medische Dienst is dat toch subsidie? Wel specifiek geoormerkt voor die taak, maar dat geld komt er gewoon bij op de bankrekening. En dat is in mijn ogen ook een normale gang van zaken bij subsidies. Als organisatie doe je bepaalde dingen, en omdat verschillende overheden dat waarderen, hebben zij daar geld voor over.

Daar hoef je je wat mij betreft ook niet voor te schamen, maar ga dan niet roepen dat je geen subsidies krijgt en onafhankelijk bent. Ze krijgen misschien niet voor alles subsidies, maar ze krijgen ze wel degelijk subsidie en ook voor taken die bij het 'normale' werk van de KNRM horen.

Zoals de invoering van C2000, vind ik heel goed dat dat wordt gesubsidieerd. Want dat zijn toch een hoop extra kosten voor een organisatie. De overheid helpt met deze subsidie de KNRM om haar reddingswerk beter te kunnen doen. Vind ik goed!

Maar ga dan niet tegen je donateurs zeggen dat je geen subsidie ontvangt, die ontvang je wel. Namelijk voor het invoeren van een beter communicatiesysteem om je werk beter te kunnen doen. Ook eenmalige subsidies en ook prestatiegebonden subsidies zijn SUBSIDIES.

Stop met schijnheilig doen en wees daar gewoon trots op: de overheid vindt de KNRM zo belangrijk, dat ze heel veel subsidie krijgen. Dat is toch goed!?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #13 Gepost op: 22 januari 2012, 19:00:04

Stop met schijnheilig doen en wees daar gewoon trots op: de overheid vindt de KNRM zo belangrijk, dat ze heel veel subsidie krijgen. Dat is toch goed!?

Hoezo heel veel? 2% van de totale jaarlijkse uitgaven is gedekt door subsidies voor specifieke doelen. Koop er een brood voor... (Of nog liever een boot...)


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #14 Gepost op: 22 januari 2012, 22:55:56
Hoezo heel veel? 2% van de totale jaarlijkse uitgaven is gedekt door subsidies voor specifieke doelen. Koop er een brood voor... (Of nog liever een boot...)

Dat zijn de subsidies zoals de KNRM ze zelf in hun jaarverslag benoemd. Zoals eerder al eens gezegd hier ontvangt de KNRM ook gelden van vooral lagere overheden (gemeenten) die zij niet boeken als subsidie, terwijl die gemeente het in haar jaarverslag wel als subsidie benoemd. Dat was wat ik bedoelde met: wie bepaalt of iets subsidie is? De ontvanger of de gever? In mijn ogen de laatste, en dan zou het percentage ook hoger komen te liggen.

Maar zoals ook eerder al genoemd: het jaarverslag is door een accountant goedgekeurd, dus blijkbaar mag je als ontvanger geld anders boeken dan dat de gever het boekt. Dat veroordeel ik verder niet, maar wel dat je vervolgens promotie maakt voor jezelf met het feit dat je geen subsidie ontvangt!?

Marketingtechnisch en boekhoudkundig vast allemaal heel correct, maar als nuchtere Brabander zie ik het als een 'neppe' of 'Amerikaanse' wijze van promotie. Je ziet het tegenwoordig bij meer goede doelen, voor mij meteen een reden om geen geld te geven.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 22 januari 2012, 23:07:35
Hoezo heel veel? 2% van de totale jaarlijkse uitgaven is gedekt door subsidies voor specifieke doelen. Koop er een brood voor... (Of nog liever een boot...)

Kennelijk heeft de KNRM er belang bij net te doen alsof ze weinig subsidie krijgt en deze uit de boeken te houden.

Het station Huizen wordt voor 100% door de overheid gefinancierd en heeft daarnaast nog een boot en een gebouw kado gekregen, nooit wat over in de verslagen van de KNRM teruggevonden. Het is aannemelijk dat nog veel meer geld van de overheid zijn weg naar de KNRM vindt, niks mis mee, maar doe dan niet -net als mijn zoontje- alsof je nooit wat krijgt.


Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2012, 09:18:09

Kennelijk heeft de KNRM er belang bij net te doen alsof ze weinig subsidie krijgt en deze uit de boeken te houden.

Het station Huizen wordt voor 100% door de overheid gefinancierd en heeft daarnaast nog een boot en een gebouw kado gekregen, nooit wat over in de verslagen van de KNRM teruggevonden. Het is aannemelijk dat nog veel meer geld van de overheid zijn weg naar de KNRM vindt, niks mis mee, maar doe dan niet -net als mijn zoontje- alsof je nooit wat krijgt.
Dat hoor ik vaker van je, maar ik heb nog nooit 1 papiertje onder ogen gehad waaruit dat werkelijk blijkt.
Niet alleen de KNRM maakt jaarcijfers, maar ook de diverse Overheden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2012, 17:17:26
Dat hoor ik vaker van je, maar ik heb nog nooit 1 papiertje onder ogen gehad waaruit dat werkelijk blijkt.
Niet alleen de KNRM maakt jaarcijfers, maar ook de diverse Overheden.

daar hoef ik niet zo ver voor te zoeken, hoor. Voor dit jaar:
                                                                                                                                                                                 rekening   begroting    begroting
1402000 Reddingsbrigade 4-jaarlijkse budgetsubsidie. Vergoeding huur gebouw KNRM. Botenhuis en bemanningsverblijf   15.621      13.250        13.250
1402000 Reddingsbrigade 4-jaarlijkse budgetsubsidie. Strandwacht                                                                                23.250      23.250        23.250
1402001 KNRM Aflopende bijdrage exploitatie Rente lening                                                                                            12.000       10.000         8.000
5605011 Huizer reddingsbrigade/Strandwacht Exploitatiesubsidie voor strandtoezicht Begroting strandwacht                       8.840        8.840          8.840

4 jaarlijks budget subsidie betekent dat de meerjaarlijks subsidie voor vier jaar vastgesteld wordt.

Hier heb ik echt niet lang voor hoeven zoeken. Bedenk wel dat de reddingsbrigade Huizen geen enkele activiteit meer ontplooit. Alles wat vaart heet KNRM en op de wal gebeurt één keer per jaar wat, de intocht van Sint Nikolaas. "Het bemanningsverblijf", daar zitten alleen KNRM'rs, die o wat is dat handig ook allemaal lid zijn van de reddingsbrigade Huizen. De secretaris van de plaatselijke comissie KNRM Huizen is ook voorzitter van de reddingsbrigade.
De KNRM Huizen doet niets meer dan een doorsnee station en de reddingsbrigade doet niet. Waar zou dan dat geld naar toe gaan, hoe krijg je dat op als je niets doet, niets levert, niets kost?

Ik heb ze vorig jaar één keer gezien met van die wegwerkers jassen aan waar "Huizer Reddingsbrigade" op staat, in november aan de haven ja, inderdaad...

De Nikolaas Wijsenbeek tankt gewoon voor rekening van de de Reddingsbrigade Huizen...

http://huizen.info.portaal.bct.nl/nieuwsbronnen/Gemeentelijk+DIS/Archief/2011/10+-+oktober/Programmabegroting+2012+(twp.03265)/Programmabegroting+2012.STWP.03265_1_58037_TDS.PDF#search=subsidie reddingsbrigade


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2012, 17:19:30
even verder zoeken:

14 juni 2011
Ons kenmerk 1011458-022/mmu/aoo
®
d
<B
m
060392 KNRM-station
#
(0)
11 mei 2006
D0S3
Erfpachtovereenkomst Het betreft de realisatie van een reddingsstation op het aan de
KNRM in erfpacht uit te geven terrein. De KNRM ontvangt van
de gemeente jaarlijks € 12.000 all in voorde huur van ruimten
door de Huizer Reddingsbrigade (HRB). Daamaast ontvangt de
KNRM van de gemeente jaarlijks € 2.331 voor gebruik door de
gemeente van de sanitairunit. Deze huurprijzen worden jaarlijks
gei'ndexeerd. De kosten van het schoonmaken zijn eveneens
voor rekening van de gemeente.
De door de KNRM aan de gemeente te betalen canon is
vastgelegd voor 40 jaar (tot eind februari 2046) en bedraagt
€ 100 per jaar.
KplusV:
Deze canon is een symbolisch bedrag. De hoogte is conform het
beleid voor symbolische bedragen, namelijk € 100. Dit is een
indirecte subsidie.

http://huizen.info.portaal.bct.nl/nieuwsbronnen/Gemeentelijk+DIS/Archief/2011/11+-+november/Onderzoek+indirecte+en+verborgen+subsidies+(INK1113273)/Onderzoek+indirecte+en+verborgen+subsidies.SINK1113273_1_32323_TDS.PDF#search=subsidie reddingsbrigade


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2012, 17:28:41
En als de KNRM met de Nikolaas Wijsenbeek dan bij het vuurwerk ligt op koninginnedag, dan krijgt de reddingsbrigade Huizen subsidie, ra ra:

Reddingsbrigade i.v.m. vuurwerk 200,00

200 euro mag je ook wel hebben naast je jaarlijkse subsidie als je om de hoek aan de overkant van je gebouw met je nieuwe boot mag pronken...

http://huizen.info.portaal.bct.nl/nieuwsbronnen/Gemeentelijk+DIS/Archief/2009/02+-+februari/Subsidiebeschikking+Oranjestichting+Huizen+2009+(INT0900304)/Subsidiebeschikking+Oranjestichting+Huizen+2009.SINT0900304_1_54357_TDS.PDF#search=subsidie reddingsbrigade

Ik ga niet verder zoeken, dit vind ik in een half uurtje, als je echt gaat zoeken dan komt er nog veel meer boven...