Drukker jaar voor KNRM ondanks kwakkelzomer

Auteur Topic: Drukker jaar voor KNRM ondanks kwakkelzomer  (gelezen 13112 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 24 januari 2012, 12:44:06
@Joost, zat gelijk met je te posten, maar we zijn het dus kennelijk weer helemaal eens!  O0
Laat ik zeggen, ik ben het in ieder geval met jou eens...

Highlander

• Forum gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2012, 17:40:58
Heb maar bewondering voor de agressieve manier van funding van de KNRM. Ik dacht dat we met zijn allen bezig waren voor het goede doel, waarbij je elkaar juist moet steunen. Ik heb juist alle bewondering voor de autonome reddingsbrigades die zich volledig richten op hun kerntaak, het voorkomen van de verdrinkingsdood. Dat ze het daarbij afleggen tegen de geoliede PR en fundraising van de KNRM is evident. Het lijkt af en toe wel alsof die twee de kerntaken van de KNRM zijn.
"Agressieve manier van funding" vind ik wel heel agressief van je klinken.
Mogen ze misschien proberen om het jaarlijks terugkerende verschil tussen de inkomsten en de uitgaven (elk jaar "slechts" een paar miljoen) te verminderen?

Geld wat je krijgt omdat het zo afgesproken is, door toegespeelde voordeeltjes is gewoon subsidie.
Aha, in jouw bewoordingen is de AOW van mijn vader dus subsidie, want het was jaren terug met hem afgesproken en hij heeft er nu voordeel van.

Geld wat je krijgt om wat te doen ook.
En als ik een nieuwe toilet betegel op het een of andere ministerie, dan is dat subsidie omdat ik "geld krijg om wat te doen".
Jouw begrip van het woord "subsidie" moet je toch maar eens voorleggen aan het Nederlands Taalgenootschap.

Je krijgt subsidie niet meer "zomaar", het is al eerder gezegd, voor subsidie wordt altijd een prestatie verwacht. Je kan als voetbalclub niet beweren dat het geld van de overheid verstrekt voor je nieuwe veld geen subsidie is omdat je de jeugd van de staat houdt.
Goed, he. Ben het hier tot op zekere hoogte (niet helemaal dus) mee eens...

Het zou bovendien compleet oorlog worden als de reddingsbrigades op de zelfde wijze te keer zouden gaan als de KNRM. Stel je voor dat de reddingsbrigades zouden zeggen "we hebben de KNRM niet nodig, gooi die er maar uit, wij kunnen dat wel alleen". Dat drukker jaar is een gevolg van een zeer agressieve marketing, waarbij partijen waar zogenaamd mee samengewerkt wordt, van achteren beslopen- en om zeep geholpen worden.
Aha, Vertel mij eens wie:
KNRM Wijk aan Zee van achteren heeft beslopen en om zeep geholpen om van 8 naar 18 te kunnen gaan?
KNRM Noordwijk aan Zee van achteren heeft beslopen en om zeep geholpen om van 25 naar 46 te kunnen gaan?
KNRM Vlieland van achteren heeft beslopen en om zeep geholpen om van 50 naar 58 te kunnen gaan?
KNRM Scheveningen van achteren heeft beslopen en om zeep geholpen om van 127 naar 139 te kunnen gaan?
En zo kan ik nog wel even door gaan....
Maar dat doe ik niet. De cijfers zijn bekend. Zie http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/persberichten/KNRM%20Jaarcijfers%202011.pdf

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 24 januari 2012, 18:13:23
@highlander Puur uit interesse, wat is jouw positie en/of belang binnen de waterhulpverlening? Aangezien er wellicht veel meer achter de schermen gebeurd dan dat je als buitenstaander of zelfs als vrijwillger door hebt. Ik kan het hier niet over vanalles gaan uitwijden, aangezien ik ook aan regels gebonden ben.

Maar het is hier al een aantal keer aardig verwoord hoe de samenwerking tussen de KNRM en RN op de klippen is gelopen een tijdje terug. Wellicht krijg je daarmee een idee over wat er zoal gebeurd, wat nogal wat irritatie heeft opgeleverd, waardoor er ineens uit allerlei hoeken commentaar op het bestuur van de KNRM komt. Ik denk dat er vrijwel geen mensen zijn die iets tegen de stations en/of vrijwilligers hebben.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 24 januari 2012, 18:58:09
"Agressieve manier van funding" vind ik wel heel agressief van je klinken.
Mogen ze misschien proberen om het jaarlijks terugkerende verschil tussen de inkomsten en de uitgaven (elk jaar "slechts" een paar miljoen) te verminderen?

Jawel, natuurlijk, niks mis mee. Je mag voortvarend te werk staan, maar niet ten koste van anderen. Zoals bij RB Naarden, die niet meer nodig zou zijn.

Citaat
Aha, in jouw bewoordingen is de AOW van mijn vader dus subsidie, want het was jaren terug met hem afgesproken en  hij heeft er nu voordeel van.

Daar is premie voor betaald -wellicht ook door je vader- AOW is heel wat anders, dat is een demografische volksverzekering, je (iedere Nederlander) hebt er recht op. Hiermee rechtbreien dat geld dat de KNRM krijgt nooit subsidie kan zijn vind ik zwak beargumenteerd (ik hoop dat dit mag van de mods en niet weggehaald wordt)

Citaat
En als ik een nieuwe toilet betegel op het een of andere ministerie, dan is dat subsidie omdat ik "geld krijg om wat te doen".

Dat ligt er aan. Ligt er aan of er sprake is van normaal handelsverkeer, of dat het hier een gecreerde baan betreft die er op gericht is jou aan het werk te houden, met behoud van uitkering. Kan ook zijn in een omscholings, of leerling project. Als de KNRM overal reclame maakt alles gratis te doen en ze krijgt toch geld is er geen sprake van normaal handelsverkeer.

Citaat
Jouw begrip van het woord "subsidie" moet je toch maar eens voorleggen aan het Nederlands Taalgenootschap.
Goed, he. Ben het hier tot op zekere hoogte (niet helemaal dus) mee eens...

Ongeacht wat het taalgenoodschap er van vindt, geld zo maar over de balk smijten is wat minder populair de laatste tijd bij de overheid:

Wat is subsidie?
Subsidie wordt door of namens een bestuursorgaan (lees: overheid) verstrekt aan derden met het oog op het uitvoeren van bepaalde activiteiten welke bijdragen aan de beleidsdoelstellingen van het betreffende bestuursorgaan. Dat betekent dus, dat er altijd een koppeling is tussen het krijgen van het subsidie en het verlenen van een bepaalde prestatie door de subsidieontvanger. Nadrukkelijk kan subsidie nooit betaling voor de levering van goederen of diensten aan de overheid inhouden. Niet de behoefte aan goederen of diensten van de overheid staat namelijk voorop (die wordt gewoon voldaan via het inkoopproces van de overheid) maar de bijdrage die de subsidieontvanger levert aan de beleidsdoelen van de overheid. Subsidieverlening wordt gereguleerd door de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB), die de verhoudingen tussen bestuursorganen en burgers regelt.
bron http://mkb24.nl/diensten/subsidies.html

Citaat
Aha, Vertel mij eens wie:
KNRM Wijk aan Zee van achteren heeft beslopen en om zeep geholpen om van 8 naar 18 te kunnen gaan?
KNRM Noordwijk aan Zee van achteren heeft beslopen en om zeep geholpen om van 25 naar 46 te kunnen gaan?
KNRM Vlieland van achteren heeft beslopen en om zeep geholpen om van 50 naar 58 te kunnen gaan?
KNRM Scheveningen van achteren heeft beslopen en om zeep geholpen om van 127 naar 139 te kunnen gaan?
En zo kan ik nog wel even door gaan....
Maar dat doe ik niet. De cijfers zijn bekend. Zie http://www.knrm.nl/_sitefiles/file/persberichten/KNRM%20Jaarcijfers%202011.pdf

OK, daar heb je weer een punt, natuurlijk fluctueren de reddings-scores per jaar. Maar het om zeep (ojee, daar ga ik weer, staks weer een pmetje) uuuh het negatief advies van de KNRM aan gemeentes over subsidie voor reddingsbrigades beinvloed de score zeker niet negatief, veel varkens maken de spoeling dun.

Mods: dat is een uitdrukking, een gezegde, je kunt het laten staan. Ik wil er geenszins mee zeggen dat redders varkens zijn, ik ben er zelf een, (een redder wel te verstaan, geen varken)

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 25 januari 2012, 08:25:58
@highlander Puur uit interesse, wat is jouw positie en/of belang binnen de waterhulpverlening? Aangezien er wellicht veel meer achter de schermen gebeurd dan dat je als buitenstaander of zelfs als vrijwillger door hebt. Ik kan het hier niet over vanalles gaan uitwijden, aangezien ik ook aan regels gebonden ben.

Maar het is hier al een aantal keer aardig verwoord hoe de samenwerking tussen de KNRM en RN op de klippen is gelopen een tijdje terug. Wellicht krijg je daarmee een idee over wat er zoal gebeurd, wat nogal wat irritatie heeft opgeleverd, waardoor er ineens uit allerlei hoeken commentaar op het bestuur van de KNRM komt. Ik denk dat er vrijwel geen mensen zijn die iets tegen de stations en/of vrijwilligers hebben.
Precies, met de mensen op de boot heb ik geen enkele moeite, alleen wat ze van boven opgelegt krijgen , hoe ze zich moeten gedragen daar heb ik moeite mee. Je kan de bemanning niet verwijten dat de secretaris van de plaatselijke commissie beweert geen reddingsbrigades nodig te hebben, het alleen wel te kunnen. Hij gaat lekker naar huis, kruipt in z'n mandje en de schipper van "zijn" reddingsboot wordt er mee opgescheept dat ie in z'n uppie het IJmeer af moet zoeken en in het gunstigste geval OSC mag spelen over een berger en een particuliere hulpverlener, eenheden waar hij van zijn baas niet mee mag samenwerken en/of oefenen.
Kijk, dat is het verschil met een reddingsbrigade. Ben je het niet eens met de plaatselijke commissie (in de praktijk vaak 1 mannetje, de rest zijn pro forma bobo's) dan blijft je maar een uit twee keuzes, inschikken of wegwezen. Je kan niet stemmen, de KNRM is niet democratisch ingericht zoals een reddingsbrgade, maar van boven naar beneden.

Highlander

• Forum gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 25 januari 2012, 09:40:57

Ik begrijp je vraag naar mijn achtergrond niet. Wat heeft dat er nu mee te maken als ik reageer op aantijgingen dat ik niet kan boekhouden, ik graag harde bewijzen wil zien als er wordt geroepen dat er wordt gesjoemeld (afrekeningen, gemeenteraadsverslagen, besluitenlijsten B&W etc.) door ofwel de Gemeente Huizen ofwel RB Huizen, er overdreven beeldspraken (om zeep helpen) worden gebruikt, het woord "subsidie" volkomen uit verband wordt gerukt etc. etc. etc. etc. etc.

Ik volg dit forum al jaren (ter info: als geinteresseerd buitenstaander die noch bij de RB nog bij de KNRM is aangesloten)  en ik weet donders goed dat het niet altijd goed botert tussen KNRM en RB. Maar ik heb de indruk dat daar vooral in de buurt van Huizen een hoop tamtam over wordt gemaakt. Overigens met name door partijen die noch KNRM, noch RB zijn. Wie heeft er belang bij om beide partijen op dit forum voortdurend tegen elkaar op te zetten, moet je je dan eens afvragen, toch?

Als er daadwerkelijk gesjoemeld is in de buurt van Huizen (en dat sluit ik echt niet bij voorbaat uit) dan wil ik daar graag harde bewijzen van onder ogen zien en niet dagelijks een pak kretologie.

guest11765

• Gast
Reactie #36 Gepost op: 25 januari 2012, 10:07:27
Precies, met de mensen op de boot heb ik geen enkele moeite, alleen wat ze van boven opgelegt krijgen , hoe ze zich moeten gedragen daar heb ik moeite mee. Je kan de bemanning niet verwijten dat de secretaris van de plaatselijke commissie beweert geen reddingsbrigades nodig te hebben, het alleen wel te kunnen. Hij gaat lekker naar huis, kruipt in z'n mandje en de schipper van "zijn" reddingsboot wordt er mee opgescheept dat ie in z'n uppie het IJmeer af moet zoeken en in het gunstigste geval OSC mag spelen over een berger en een particuliere hulpverlener, eenheden waar hij van zijn baas niet mee mag samenwerken en/of oefenen.
Kijk, dat is het verschil met een reddingsbrigade. Ben je het niet eens met de plaatselijke commissie (in de praktijk vaak 1 mannetje, de rest zijn pro forma bobo's) dan blijft je maar een uit twee keuzes, inschikken of wegwezen. Je kan niet stemmen, de KNRM is niet democratisch ingericht zoals een reddingsbrgade, maar van boven naar beneden.

Het voorbeeld wat je aangeeft over inschikken of wegwezen kan ook bij de KNRM. Een schipper kan toch ook opstappen? En als genoeg bemanningsleden (vrijwilligers) dit doen zal er ook wat moeten veranderen. En nog maals, de directie van de KNRM heeft wel mogelijk gemaakt dat ze staan waar ze nu staan bij de KNRM (niet de directie maar de hele KNRM), en is dat zo'n slechte positie? Ik denk dat menig ondernemer in NL zijn vinger aflikt bij een jaar verslag als die van de KNRM. Is democratie dan zo geweldig? Hoor je onder de vrijwilligers dan zoveel negativiteit? Volgens mij hebben zij een zee van vrijheid. En valt er zat te overleggen en inbreng te geven.

guest11765

• Gast
Reactie #37 Gepost op: 25 januari 2012, 10:19:25
En ik denk dat er eens opgehouden moet worden, met de hele KNRM over de kam te scheren van Huizen.
Wat daar gebeurd, gebeurd daar. Dan moet je niet de hele KNRM er op aanvallen. Overigens wordt hier elke keer de indruk gewekt alsof er een hele reclame branch ingehuurd wordt om de propoganda voor de KNRM te doen. En als of er een mega directie zit in IJmuiden. Maar hebben jullie wel is werkelijk geteld hoeveel man er op het hoofdkantoor zit? En wat voor organisatie er op die mensen drijft? Dus dan zou de waardering alleen maar groter moeten zijn als je kijkt naar wat voor beslissingen over wat voor bedragen er moeten worden genomen en met welke bestuurskoers.

Soms gebeuren er dingen in een regio die misschien niet een schoonheidsprijs verdienen. Dit gebeurd omdat er op dat moment geen andere/betere mogelijkheden op dat moment zijn (of omdat er een bepaalde visie is hoe het daar zou moeten reilen en zeilen om tot een bepaald doel te komen). En als er dan een plaatselijke commisie iets zegt is het niet meteen iets wat de hele KNRM zegt. Ben je het er niet mee eens, probeer dan in die plaatselijke commisie te komen en het te veranderen. Iedereen is vrij om zich aan te melden daarvoor en zich verkiesbaar te stellen. Of meld je aan als walploeg bij Huizen (gezien Henk zijn leeftijd) en probeer vanuit die positie dingen te doorzien of te veranderen.

En even voor de duidelijheid, ik ben het ook niet eens met elke beslissing die daar gemaakt wordt of gebeurd (ook niet bij mijn eigen werkgever trouwens), maar ik pas mij er op aan of ik moet opstappen. Natuurlijk zal ik vertellen dat ik het er niet mee eens ben, maar ik heb niet de visie die zij hebben bij het maken van die beslissing. En als iets achteraf niet goed uitpakt, dan is het hun baan en niet de mijne die op de tocht staat.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 25 januari 2012, 10:24:11
Volgens mij kan je als schipper ook prima gelijk naar ijmuiden bellen zonder de plaatselijke commissie en ze informeren als er iets niet goed gaat. Ik ga er van uit dat dit niet nodig is en heb vertrouwen in de mesnen die op een positie zitten. Ik vraag me ook af of het beetje geld (in verhouding tot budget knrm) nu zoveel ophef waard is. Los van de discussie of het subsidie is of niet.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 25 januari 2012, 12:43:44
Volgens mij kan je als schipper ook prima gelijk naar ijmuiden bellen zonder de plaatselijke commissie en ze informeren als er iets niet goed gaat. Ik ga er van uit dat dit niet nodig is en heb vertrouwen in de mesnen die op een positie zitten. Ik vraag me ook af of het beetje geld (in verhouding tot budget knrm) nu zoveel ophef waard is. Los van de discussie of het subsidie is of niet.

9910001

en

Het voorbeeld wat je aangeeft over inschikken of wegwezen kan ook bij de KNRM. Een schipper kan toch ook opstappen? En als genoeg bemanningsleden (vrijwilligers) dit doen zal er ook wat moeten veranderen. En nog maals, de directie van de KNRM heeft wel mogelijk gemaakt dat ze staan waar ze nu staan bij de KNRM (niet de directie maar de hele KNRM), en is dat zo'n slechte positie? Ik denk dat menig ondernemer in NL zijn vinger aflikt bij een jaar verslag als die van de KNRM. Is democratie dan zo geweldig? Hoor je onder de vrijwilligers dan zoveel negativiteit? Volgens mij hebben zij een zee van vrijheid. En valt er zat te overleggen en inbreng te geven.

Ondanks hetgeen jullie aandragen, waarmee het een bewuste keuze van bemanning zou zijn om dit beleid uit te voeren, blijf ik geloven in de goede bedoelingen van de bemensing en wijt ik alle problemen aan de bobo' s van de KNRM: sommige lieden in de plaatselijke commissies en vooral vanuit het hoofdkantoor.

Het is echt niet zo dat de problemen zich beperken tot Huizen, er zijn landelijke problemen en niet alleen met reddingsbrigades, ook landelijk met de bond .

Ik noemook  Urk, Terschelling, Marken en Elburg. Er zitten daar alleen geen Henken.

Het is niet zo dat je nou makkelijk te weten komt wat er zoal speelt vanuit de KNRM. Er was eens een bemanningslid die een tweet deed uitgaan dat er problemen waren tussen schippers en de plaatselijke commissie (foutje). Die moest zich haasten om uit te leggen dat er werkelijk niets maar dan ook niets aan de hand was en Wijk aan Zee gewoon een station was dat gemist kon worden en best een tijdje dicht kon.

Dus de enige manier om te weten wat er speelt is door er dicht op te zitten, contacten te hebben en je er in te verdiepen. En  laat voor mij wat betreft Station Huizen nu alle drie van toepassing zijn...

Was het eerst nog zo dat HOGE de gebeten hond was en als enige last had van de expantie drift van de KNRM met eerst nog de reddingsbrigades aan hun zijde, nu ondervinden de reddingsbrigades eens wat het is om geslachtofferd te worden en is daar (onbedoeld) wat meer begrip gekomen voor wat HOGE de afgelopen 30 jaar heeft moeten doorstaan.
Als ik het opneem voor reddingsbrigades die onder de voet gelopen worden door de KNRM, is dat niet omdat ik ze tegen elkaar uit wil spelen, maar ik (iedereen heeft dat eigenlijk, maar niet iedereen beseft dat) heb belang bij een zo breed mogelijk gedragen hulpverlening, in teamverband en in samenwerking.

@ Highlander: Ik begrijp dat je beledigd bent als ik zeg dat je niet kan boekhouden, maar ik heb daar tenminste argumenten voor, die jou bewering dat ik tweespalt zaai mist die.

Als je zegt dat een renteloze lening als dat zo afgesproken is geen financieel voordeel vormt voor de begunstigde begrijp je er niets van nee.

Ik kan er mee leven dat er een strijd is om de gulle gever. Maar ik hou dan wel van een eerlijke strijd, waar je doet wat je beloofd en zegt wat je doet en probeert wat extra's binnen te halen dat niet ten koste van je collega's gaat.

En natuurlijk heeft het voordurend naar voren brengen van goede argumenten hier zin. Heel lang hebben we hier er op gehamerd dat het van de gekke is alle geholpen mensen met een lege accu geredden te noemen, op te tellen en dan daar 1,5 procent van te nemen die je dan het leven gered zou hebben.
We hebben bereikt (en veel beleidsmakers is dat opgevallen) dat er nu niet meer van geredden, maar van het veel beter omschreven "geholpen mensen" wordt gesproken in het jaarverslag, chapeau!  Er wordt hier door beleidsmakers van KNRM, Kustwacht en brandweer zijde druk meegelezen, en als we hier hout snijdende argumenten naar voren brengen kun je dingen veranderen, dat blijkt maar weer.