Tja, en dat zie ik echt anders. Als je ergens niet voor hoeft te betalen heb je financieel voordeel, ook al is dat afgesproken. Het is pas dom om mensen die het niet met je eens zijn, daarom dom te noemen.
Even een voorbeeld waarbij er geen sprake is van klinkende munt en toch van gewin. Als je een auto van de zaak hebt en die privé mag gebruiken wordt dat gezien als inkomen. Er vindt wel geen overdracht van geld plaats, maar er is er sprake van financieel voordeel, dus inkomen.
nog een:
Iemand die in een bedrijfspand woont en daar geen huur voor hoeft te betalen daar wordt een bedrag gelijk aan wat hij aan huur zou moeten betalen voor een dergelijke woning bij zijn inkomen opgeteld.
Als voordeeltjes uit de boeken gelaten zouden kunnen worden, zou ik kunnen zeggen, Fma Westland, als jij mij nou deze maand de huur van mijn pand niet in rekening brengt, lever ik jou gratis een geluidsinstallatie. Boekhoudkundig zal je dan toch twee facturen moeten maken, die je je als omzet zal moeten boeken. Verrekenen door de facturen tegen elkaar te laten vervallen mag niet. Tegenover kosten dienen altijd bij een ander baten staan en andersom, anders klopt er iets niet. Geld verdwijnt niet, het verplaatst zich, alhoewel het niet altijd terug te vinden is.
[annekedote](sommige instanties mogen wel bijmaken. Ik was bij zo'n bedrijfje met geluid, beetje lastig om binnen te komen daar. Aan de bali kleine plastic zakjes met daarin versnipperd papiergeld, het opschrift op de zakjes luidde: "Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken wij geld".) [/annekedote]