Meldkamer ambulancezorg Zeeland onder verscherpt toezicht inspectie gezondheidszorg

Auteur Topic: Meldkamer ambulancezorg Zeeland onder verscherpt toezicht inspectie gezondheidszorg  (gelezen 12242 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Meldkamer ambulancezorg Zeeland nog niet op orde

GOES - De meldkamer ambulancezorg in Zeeland is op de goede weg, 'maar we zijn er nog niet'. Dat maakt burgemeester René Verhulst van Goes op uit de tussentijdse gesprekken die hij heeft gehad met de inspecteur voor de gezondheidszorg.
Op 18 mei loopt de termijn van vier maanden af, waarvoor de meldkamer onder verscherpt toezicht is gesteld. Verhulst, portefeuillehouder binnen de Veiligheidsregio Zeeland, durft nu nog niet te zeggen of de maatregel dan ook van tafel is. Hij constateert dat de inspectie strengere eisen stelt, omdat een meldkamer door gewijzigde regelgeving wordt beschouwd als een zorginstelling.
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/10875079/Meldkamer-ambulancezorg-Zeeland-nog-niet-op-orde.ece


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Verscherpt toezicht op de meldkamer ambulancezorg van de Veiligheidsregio Zeeland is opgeheven
OOST-SOUBURG - Het verscherpt toezicht op de meldkamer ambulancezorg van de Veiligheidsregio Zeeland is opgeheven. De Inspectie voor de Gezondheidszorg vindt dat de ambulancemeldkamer weer voldoet aan de gestelde eisen.

Vier maanden geleden werd het verscherpt toezicht ingesteld. De Inspectie concludeerde toen dat er te weinig medisch opgeleid personeel op de meldkamer zat. De Veiligheidsregio heeft vervolgens maatregelen genomen.

Klacht
Het onderzoek van de Inspectie vond plaats na een klacht over een slechte afhandeling van een 112-melding in april 2011. Een vrouw uit Middelburg had toen om een ambulance gevraagd, maar werd doorverwezen naar de huisartsenpost. Enkele uren later werd er alsnog - op advies van de huisarts - een ambulance met spoed opgeroepen. Ruim twee weken later overleed de vrouw.
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2012-05-24/121019/verscherpt-toezicht-ambulancemeldkamer-opgeheven


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Opluchting na opheffing toezicht meldkamer ambulance Zeeland


MIDDELBURG - De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft het verscherpt toezicht op de meldkamer ambulancezorg van de Veiligheidsregio Zeeland (VRZ) opgeheven. De veiligheidsregio heeft de afgelopen vier maanden fors geinvesteerd in de bezetting en procedures op de meldkamer. Volgens de inpecteur zijn die maatregelen voldoende geweest.

VRZ-voorzitter Jan Lonink van de Veiligheidsregio Zeeland en directeur van de meldkamer Sal Cracau zijn blij dat de kwaliteitsinvesteringen het beoogde effect hebben gehad, zo zeiden ze donderdag in een toelichting. "Maar we zijn er nog niet", benadrukt Cracau. De inzet richt zich de komende maanden vooral op de verdere opleiding en het aantrekken van meer bevoegd personeel. Ook is de verouderde techniek op de meldkamer een doorn in het oog, aldus Cracau.

Het verscherpt toezicht werd 18 januari ingesteld na een klacht over het niet sturen van een ambulance ondanks een noodoproep via 112. De patiënt overleed twee weken later. De inspectie constateerde 'ernstige tekortkomingen' en noemde het 'zeer zorgelijk dat er onvoldoende sturing door directie en bestuurder plaatsvindt'. Ook stelde de inspectie vast dat er geen direct leidinggevende op de meldkamer was met 'vakinhoudelijke expertise'.
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/11093532/Toezicht-Zeeuwse-meldkamer-ambulancezorg-opgeheven.ece


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Opluchting na opheffing toezicht meldkamer ambulance Zeeland


Het verscherpt toezicht werd 18 januari ingesteld na een klacht over het niet sturen van een ambulance ondanks een noodoproep via 112. De patiënt overleed twee weken later. De inspectie constateerde 'ernstige tekortkomingen' en noemde het 'zeer zorgelijk dat er onvoldoende sturing door directie en bestuurder plaatsvindt'. Ook stelde de inspectie vast dat er geen direct leidinggevende op de meldkamer was met 'vakinhoudelijke expertise'.
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/11093532/Toezicht-Zeeuwse-meldkamer-ambulancezorg-opgeheven.ece

Jammer dat er alleen staat dat er ernstige tekortkomingen zijn geconstateerd. In dit artikel lijkt het nu net alsof die tekortkomingen met die specifieke casus te maken hebben...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 1 oktober 2012, 09:51:03
Verbetering meldkamer Zeeland vergt bijna twee miljoen euro

Verbetering meldkamer Zeeland vergt bijna twee miljoen euro
Published on Sep 28, 2012 by dePZC
MIDDELBURG - Bijna twee miljoen euro is nodig om de meldkamer voor ambulances en brandweer en de crisisorganisatie van de Veiligheidsregio Zeeland de komende twee jaar op sterkte te krijgen.
Samen sterk in de hulpverlening!


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
inmiddels is bekend geworden dat de meldkamer zo goed als zeker naar Brabant gaat: (Bron: PZC)

MIDDELBURG - De Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulance vertrekt vrijwel zeker uit Zeeland.
 
De meldkamer komt in Bergen op Zoom of Roosendaal. De verhuizing hangt samen met de vorming van een landelijke politiekorps met tien regionale eenheden. Zeeland wordt samengevoegd met West- en Midden-Brabant.

Hoewel in Zeeland druk is gelobbyd om de meldkamer in Zeeland te houden - er gingen de laatste jaren al veel rijksdiensten weg - , zal minister Ivo Opstelten van Binnenlands Zaken worden voorgesteld de meldkamer in West-Brabant te vestigen: Bergen op Zoom of Roosendaal.

Het voorstel is ondertekend door de korpsbeheersers en voorzitters van beide Veiligheidsregio's. Zeeland lijkt daarmee de lobby voor een eigen meldkamer (noodgedwongen) op te geven, onder de voorwaarde dat de minister banenverlies zal compenseren. Eind november volgt een besluit hierover. Bij de meldkamer in Middelburg werken rond de honderd mensen.


Dit betekent dus samenvoeging met de meldkamer in Tilburg.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
En het mooiste is dat nu ook een onderzoek loopt na de mka in mwb.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Inmiddels is ook bekend geworden dat het verpleegkundig personeel van de MKA Zeeland in dienst komt van Connexxion Ambulancezorg.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
De verpleegkundige is als multicentralist werkzaam bij de MKA Zeeland. Hij had in de nacht van 5 op 6 april 2011 tezamen met een collega dienst op de meldkamer, een gemeenschappelijke meldkamer voor alle acute hulpvragen voor de brandweer, de geneeskundige hulpverlening, waaronder de inzet van ambulances, en de politie. De centralisten op de meldkamers gebruiken voor de triage, ter beoordeling van de vraag of en zo ja met welke urgentie een ambulance-indicatie aanwezig is op basis van de door de melder aangegeven klachten, het DABC-protocol (Disability-Airway-Breathing-Circulation) en als naslagwerk de LSMA (Landelijke Standaard Meldkamer Ambulancezorg).
 
Nadat patiënte op 5 april 2011 haar waarnemend huisarts had geconsulteerd en deze in verband met een luchtweginfectie het antibioticum Ciproxin had voorgeschreven, hebben zij en haar vriend in de nacht van 5 op 6 april 2011 het meldnummer 112 gebeld met het verzoek om hulp.
 
Er zijn in die nacht rond 3.00 uur kort na elkaar twee gesprekken met de meldkamer geweest. Het eerste was tussen de vriend van patiënte en een collega van de verpleegkundige, waarbij de verpleegkundige aan de zijde van die collega het gesprek in grote lijnen volgde; in het tweede gesprek heeft eerst patiënte en daarna haar vriend met de verpleegkundige gesproken.
 
Zowel de collega van de verpleegkundige in het eerste gesprek als de verpleegkundige in het tweede gesprek hebben geoordeeld dat er geen indicatie was voor een ambulance en hebben geadviseerd de huisartsenpost te bellen. In het tweede gesprek merkte de verpleegkundige dat de vriend van patiënte tijdens het eerste gesprek het telefoonnummer van de huisartsenpost niet goed had opgeschreven. Hij heeft het nummer opnieuw opgegeven.
 
Vervolgens is er die nacht om 3.20 uur telefonisch contact geweest tussen patiënte en haar vriend met de huisartsenpost en om omstreeks 6.50 uur weer met de meldkamer. Bij de meldkamer had intussen een andere centralist dienst.
 
In de ochtend van 6 april 2011 heeft patiënte haar huisarts geraadpleegd, die haar na onderzoek heeft verwezen naar een longarts. Patiënte is die ochtend opgenomen in het ziekenhuis, met een dubbelzijdige longontsteking. Na een verblijf daar is patiënte enige tijd opgenomen geweest in een ander ziekenhuis en is zij vervolgens naar het eerste ziekenhuis teruggekeerd, waar zij op 23 april 2011 is overleden.
 
Naar aanleiding van een melding van klagers bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft de Inspectie onderzoek gedaan naar de wijze waarop de MKA Zeeland deze melding heeft geanalyseerd en verbetermaatregelen heeft toegepast. Naar aanleiding van dit onderzoek heeft de Inspectie de meldkamer ambulancezorg van Zeeland onder verscherpt toezicht gesteld.

De klacht van de ouders van patiënte bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Den Haag luidt dat de verpleegkundige onzorgvuldig en nalatig is geweest bij ernstige alarmsymptomen bij patiënte. Voorts achten de ouders het handelen door de verpleegkundige in strijd met het belang van een goede uitoefening van de individuele gezondheidszorg. Volgens de ouders waren, toen hun dochter een beroep deed op de meldkamer, de onderdelen A (Airway) en B (Breathing) van het toepasselijke DABC-protocol niet in orde, nu er sprake was van pijn in de bovenbuik, hartkloppingen en benauwdheid. Als gevolg van de onjuiste beoordeling door de verpleegkundige heeft patiënte onvoldoende hulp gekregen. Bovendien waren hun dochter en haar vriend extra kwetsbaar als mensen die speciaal onderwijs hadden genoten en is bij de dochter sprake van een mentale retardatie, aldus de ouders.

Volgens de verpleegkundige heeft hij tijdens zijn gesprek met patiënte met gebruikmaking van het DABC-protocol vastgesteld dat er geen ambulance-indicatie was, maar er wel medische hulp nodig was. Hij stelt onder meer te hebben geconstateerd dat patiënte een goede effectieve ademhaling had (onderdelen A en B van het DABC-protocol). Hij vond haar wel hees, maar alert spreken en hoorde de ademhaling. Volgens hem zijn milde kortademigheid en hartkloppingen, ook volgens de LSMA, geen indicatie voor een ambulance. De buikpijn bestond al langer en vormde volgens hem daarom ook geen ambulance-indicatie. De situatie was niet levensbedreigend. De verpleegkundige stelt dat hij patiënte terecht naar de huisartsenpost heeft verwezen. Hij betwist dat hij heeft gezegd dat patiënte op een later tijdstip haar huisarts moest bellen.

Bij nalezing door het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg van de transcriptie van de gesprekken tussen patiënte, haar vriend en de verpleegkundige blijkt niet dat er een indicatie was voor een ambulance.

Het DABC-protocol toetst of de patiënt zonder ambulancevervoer direct noodzakelijke zorg zal ontberen. De verpleegkundige stelde met behulp van het protocol vast dat deze patiënte aanspreekbaar was, zelfstandig kon ademen en niet hevig benauwd was.

Het College honoreert het verweer van de verpleegkundige dan ook. Wel was er medische hulp nodig. Naar het oordeel van het College heeft de verpleegkundige de daartoe nodige maatregelen genomen. Hij heeft al snel in zijn gesprek met de vriend van patiënte gevraagd of hij de huisartsenpost al had gebeld en heeft, toen hij hoorde dat dat niet was gelukt, het genoteerde telefoonnummer gecontroleerd en gecorrigeerd en heeft geadviseerd dat nummer te bellen. Het is niet gebleken dat de verpleegkundige had moeten concluderen dat patiënte of haar vriend een verstandelijke beperking had die aanleiding had moeten zijn voor een andere handelwijze.  
 
De ouders van patiënte stellen dat de verpleegkundige ook verantwoordelijk was voor de beslissing van diens collega die de eerste melding aannam, om geen ambulance te sturen, nu die collega geen verpleegkundige achtergrond heeft. De verpleegkundige heeft gesteld dat hij en zijn collega, als nevengeschikten, niet voor elkaars beslissingen verantwoordelijk zijn, maar dat zij wel naast elkaar zaten,  elkaar konden horen, zij de eerste melding samen hebben besproken en zij het erover eens waren dat er geen indicatie was voor een ambulance, maar wel voor een verwijzing naar de huisartsenpost. Nu de verpleegkundige zeer kort na de eerste melding zelf de tweede melding aannam en tot dezelfde conclusie kwam, bevat de beoordeling van het College dat de verpleegkundige toen juist heeft gehandeld tevens de  beoordeling dat hij zijn collega niet had behoeven te corrigeren.    
 
Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg heeft de klacht afgewezen.