Plan van aanpak meldkamer Ambulancezorg (02-02-2012)
Op 18 januari 2012 is de meldkamer Ambulancezorg, onderdeel van de Gemeenschappelijke Meldkamer Zeeland en in beheer bij Veiligheidsregio Zeeland, door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) onder verscherpt toezicht gesteld. Aanleiding hiervoor is een onderzoek geweest dat door de Inspectie is uitgevoerd.
De Inspectie verwacht een plan van aanpak waarin wordt aangegeven hoe de geconstateerde tekortkomingen worden aangepakt. Dit plan van aanpak is vandaag, donderdag 2 februari, behandeld en vastgesteld in het Algemeen Bestuur van Veiligheidsregio Zeeland en wordt vrijdag 3 februari besproken met de Inspectie.
Veiligheidsregio Zeeland had de overtuiging dat zij met de bestaande werkwijze voldeed aan de huidige wet- en regelgeving en daarmee de kwaliteit van de ambulancezorg in Zeeland op niveau had. Er zijn altijd bevoegde en bekwame centralisten aanwezig geweest op de meldkamer. Het verscherpte toezicht en de media-aandacht heeft de centralisten dan ook niet onberoerd gelaten.
Onderdeel van het plan van aanpak is dat er elke dienst minimaal twee centralisten aanwezig zijn met een verpleegkundige opleiding die bevoegd zijn 112-meldingen Ambulancezorg aan te nemen en ook te beoordelen.
Daarnaast staan er in het plan van aanpak andere maatregelen zoals het organiseren van teamleiding met een medische achtergrond, het uitbreiden van de personele formatie voor de gehele meldkamerorganisatie en het actualiseren van de technische omgeving waarmee de centralisten moeten werken.
Volledigheidshalve wordt verwezen naar het plan van aanpak Meldkamer Ambulancezorg, dat
hier te downloaden is.
http://www.vrzeeland.nl/news/147/77/Plan-van-aanpak-meldkamer-Ambulancezorg-02-02-2012