Natuurlijk is er niks mis met de communicatie over c2000 voor de reddingsbrigades. Met veel kennis van zaken bericht je over de voordelen van C2000 Rob voor de hulpdiensten. Maar ik ben bang dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Ik zie de voordelen zeker wel voor de reddingsbrigades. Een gesloten verbinding met de Alarmcentrale direkte verbinding met brandweeer, allemaal niet mee te luisteren. Misschien verduidelijkt dit stukje van een van je collega's wat ik bedoel:
De redding van Blaricum werk al op C2000 bij een aktie en ook nog op het oude netwerk
let wel op nog de redding van zowel huizen al blaricum werken nu nog dubbel maar gaan helemaal over op C2000 en de cordinatie is dan via de AC52. Dus binnen kort gaat alles via C2000 en niet meer via hun oude kanalen
Als er een aktie is meldde de reddingsbrigade zich in het verleden in op kanaal 16 en meldde ook waar hij voor uitvoer, daarbij andere vaaruigen die op 16 staan in de gelegenheid stellend eerder hulp te verlenen dan zij simpel omdat die wellicht dichterbij zijn, dat is de zg "omstanderhulp". Toen nog vrijwel ale meldingen over de marifoon binnen kwamen zou het geen probleem zijn geweest dat het verdere verlooop geheim gehouden werd, maar nu veel meldingen per GSM op de AC binnen komen en de rest via c2000 afgewikkeld wordt is de omstandershulp volledig buitengesloten. Natuurlijk Rob, is dat een voordeel voor de reddingsbrigade als die graag de "winnaar"van de hulpverlening wilt zijn en is er als je slechts oog hebt voor de belangen van de PR van je reddingsbrigade is daar niks mis mee.
Tot de dag dat er in de Telegraaf een stuk verschijnt dat een in het geniep uitvarende reddingsboot na een kwartier te laat bij een reanimatie arriveert en de watersporter/dokter die ook op het eiland lag op 16 niets gehoord had en zo niet in de gelegenheid was het leven van het SO te redden. Precies de reden van de KNRM om wél het noodverkeer op 16/67 en 00 af te wikkelen. De knrm juigt omstander hulp toe. De gevleugelde woorden "het geeft niet wie hem er uithaalt, als het maar gebeurt"zijn van hun direkteur: Sip Wiebenga.
Aan het strand kan het geen kwaad versleuteld met elkaar te communiceren, maar op het grote water graven de in het geheim opererende reddingsbrigades hun eigen graf, met wellicht nog dat van een medemens erbij. Let op mijn woorden: het is slechts een kwestie van tijd of zoiets doet zich voor.
Henk