9910001,
ik neem aan dat je met coördinator, een goede centralist bedoeld.
Een goede centralist is bijna van levensbelang. In mijn ogen heb je meer aan een goed opgeleide centralist dan aan een aangewezen post-commandant (of hoe je hem/ haar ook wilt noemen.)
Een centralist welke de juiste richtlijnen en protocollen kent is veel meer waard dan een commandant. Zeker tijdens grotere inzetten met meerdere reddingsbrigades en multi-disciplinair.
Op een ander forum staat een stukje over een centralist (beroepsmatig) welke zijn "visie" schetst over de vrijwillige reddingsbrigade centralisten. Er komen heel veel stukken mij bekend voor en blijkt dat zeker reddingsbrigade centralisten ondergewaardeerd, te laag opgeleid en te weinig kennis van zaken hebben.
Bij ons noemen we "centralist" "incident-manager". Omdat hij niet alleen een schakeltje is in de communicatie, maar ook een belangrijke coordinerende rol heeft om een incident snel onder controle te krijgen..
Hij plot incidenten op de kaart, (digitale kaart), zorg dat alle andere coordinatoren, managers etc, over alle informatie kan beschikken die op het incident en zijn omgeving van belang kunnen zijn. Dus een OPS-manager krijgt alle info direct gepresenteerd op z''n laptop of PDA of op z'n multi-media GSM.
Een incident-manager bewaakt natuurlijk ook of de infrastructuur blijft werken.
Hij is de spil, waarom een incident word gecoordineerd