Henk er zit wel een kern van waarheid in de verhaal maar dan zouden de ambulance's ook niet op C2000 mogen werken want de kans dat er iemand eerder in de buurt is die ook hulp kan bieden is ook aanwezig. De brandweer in het gooi kiest er juist voor dat de reddingsbrigade's op C2000 werken ook omdat er andere een sport van maken om de reddingsbrigade's voor te wezen. En dan heeft de brandweer die de leidingheeft en de verantwoordelijk draagt voor deze inzetten een probleem als er "redeingboten" die niet onder hun vallen ook gaan uitvaren. Dat is ook een van de vele redenen dat ze in het gooi voor C2000 gekozen hebben op de boten en posten. De kustwacht word nu door de AC op de hoogte gehouden. Het blijft wel wennen ook voor ons maar ook voor de AC zo waren we pas op weg naar een aktie meld de AC dat de redding naarden ook aanrijdens is met een boot erg apart toch rijden met een boot En als er nu een melding komt via 112 gaat die direct naar de AC en zit de kustwacht er niet meer tussen die word dan achteraf geinformeerd.
De Kustwacht achteraf informeren, vind ik een kwalijke zaak. De Kustwacht heeft namelijk de wettelijke taak om dit uit te voeren. Dat wil niet zeggen dat zij alle communicatie en organisatie uitvoeren. maar achter af informeren lijkt me wat gek.
En zolang de Meldkamers geen zich hebben waar alle reddingsboten zijn (actuele GPS positie) en geen marifoonverkeer hebben om omstanders in te roepen voor nadere informatie en assistentie dan heb je dus weldegelijk een probleem. En zolang de hulpverleningdiensten niet binnen 10 minuten ter plaatse kunnen zijn zullen ze van alle middelen gebruik moeten maken om de hulp aan de slachtoffers optimaal te maken..
Dat betekend dus niet dat je meldingen mag afschermen en voor je zelf houden maar dat je zo snel mogelijk proffesionele hulp laat in zetten.. En of die hulp nu van die arts op z'n jacht is, of van de KNRM of van brandweer, of welke hulpdienst of berger dan ook. dat maakt niet uit..
En juist de kustwacht is er op ingericht dat zo goed mogelijk te doen. En de meldkamers van de brandweer, nog LANG niet..
Ik denk wel dat er technische oplossingen aankomen die alle meldkamer dus inclusief de kustwacht en GMK die de hulpverlening nog effectiever kunnen maken. en dat is dat een actuele GPS positie word uitgezonden (via welke infrastructuur dan ook, ) die geplot word op de digitale kaarten van meldkamers.
Deze functionaliteit biedt namelijk direct inzicht welke hulpverleningseenheden actueel in de buurt zijn.
De Koos van Messel van de KNRM is uitgerust met AIS, er zijn nog andere middelen die hier voor geschikt zijn..
En laat elke hulpverleningdienst die techniek adopteren en zo snel een indicatie kan geven welke eenheden het best voor dat bepaalde incident kan worden ingezet.