Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen "Als je niet ter plaatse komt"

Auteur Topic: Ongevallenstatistiek voorrangsvoertuigen "Als je niet ter plaatse komt"  (gelezen 5643 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #10 Gepost op: 10 december 2014, 21:15:25
Citaat van: mark hes link=msg=1313525 date=1418241300
En ik twijfel op geen enkel moment aan het rapport/ onderzoek van het IFV
Dat doe ik toch ook niet?
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #11 Gepost op: 10 december 2014, 21:39:34
Citaat van: Peter71 link=msg=1313529 date=1418241837
Je twijfelt niet aan een rapport wat een flinke open deur intrapt. De meeste ongevallen ontstaan op kruisingen met verkeerslichten waarbij het voorrangsvoertuig door rood rijdt en de andere weggebruikers groen. Hebben ze daar een heel rapport voor moeten schrijven? Dat was zonder dat rapport ook wel duidelijk geweest.  ::)
En waarom moet het probleem weer bij de hulpdiensten worden neergelegd. De chauffeurs worden al regelmatig getraind bij de brandweer zeer zeker. Hier ligt ook duidelijk een rol voor de weggebruiker.
In mijn voorbeeld noem ik ook de automobilist die een ambulance van achter aantikt, daar kan de chauffeur voor trainen wat ie wil maar dat kan niet voorkomen worden.
Het ging me meer om het percentage waar het IFV op uitkomt, maargoed daar begon ik zelf over.  :-X

Citaat van: Red link=msg=1313533 date=1418242525
Dat doe ik toch ook niet?
excuus,  e050 het leek anders over te komen.

Ik verzamel ook alleen maar foto's, de personen uit het werkveld zullen inderdaad anders tegen deze cijfers aankijken.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #12 Gepost op: 11 december 2014, 02:14:57
Veel ongevallen bij spoedritten hulpverleners

Zes doden en meer dan 150 gewonde hulpverleners na meer dan 200 ongelukken. Dat is de bittere optelsom die is gemaakt na vier jaar onderzoek naar ambulanceritten richting ongelukken.

Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut Fysieke Veiligheid. Te hard rijden naar een ongeval, vooral over kruispunten met verkeerslichten, zorgt voor ernstige ongelukken.

In EenVandaag onderzoeker Karin Groenewegen van het  IFV (Instituut Fysieke Veiligheid) en  Jan Jansen, pluimveeboer uit Duizel wiens zoon is doodgereden door een politieauto.

BRON + Video uitzending: http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/55914/veel_ongevallen_bij_spoedritten_hulpverleners
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #13 Gepost op: 11 december 2014, 05:42:35
Dr wordt maar even overheen gegaan dat er per jaar meer dan 200.000 spoedritten worden gereden. Dat maal 4 is 800000 spoedritten waarbij 200 ongelukken gebeuren. Ja er moet meer geoefend worden. Maar laten we wel gewoon blijven doen... Tijdens 0.025% van de spoedritten gebeurd een ongeluk.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Blauw

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #14 Gepost op: 11 december 2014, 20:46:19
http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/55914/veel_ongevallen_bij_spoedritten_hulpverleners

Korte reportage over de verzamelde informatie en achtergronden van ongevallen bij hulpdiensten.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 14 december 2014, 10:23:36
Ongevallenstatistiek en oefenen op de openbare weg


De meeste ongevallen met voorrangsvoertuigen gebeuren op kruispunten met verkeerslichten, waarbij het voorrangsvoertuig rood licht heeft en de andere weggebruiker groen. Tijdens het rijden met zwaailicht en sirene is het risico op een ernstig ongeval vele malen hoger dan bij normale verkeersdeelname.

Door met optische en geluidssignalen te oefenen op de openbare weg gaan bestuurders van voorrangsvoertuigen beter rijden. Dit oefenen lijkt veilig te kunnen: tijdens de proef vonden geen ongevallen plaats. Dit zijn de belangrijkste conclusies van de onderzoeken die het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV het afgelopen jaar heeft uitgevoerd. Bij de onderzoeken waren brandweer, politie, ambulance, Defensie, hun opleiders, de ANWB, Rijkswaterstaat en verschillende ministeries nauw betrokken.
naar boven

Brandweer Nederland reageert als volgt op de rapporten: ‘Als branche zijn wij ervan doordrongen dat een goede rijvaardigheid van brandweerpersoneel belangrijk is, zeker omdat onze voertuigen groot en zwaar zijn', zegt portefeuillehouder Anton Slofstra van Brandweer Nederland in een reactie op het rapport. ‘In dat kader zijn wij content met deze onderzoeksgegevens. Elk ongeval is er een teveel, maar bij de brandweer is de impact gezien de omvang van de voertuigen vaak groot.' Brandweer Nederland kan zich vinden in de aanbevelingen in het rapport. Zo wijst het onderzoek uit dat het oefenen op de openbare weg in de rijopleiding nuttig en veilig is. Slofstra: ‘Het zorgt voor een betere rijvaardigheid. Wij staan daar dus achter.'

Brandweer Nederland houdt de brancherichtlijnen nog eens kritisch tegen het licht. ‘Wij zijn bezig de brancherichtlijnen samen met de politie en ambulance beter op elkaar te laten afstemmen, zodat voorrangsvoertuigen voor verkeersdeelnemers meer voorspelbaar gedrag vertonen. Bovendien kan er - naast een betere registratie van ongevallen - ook in de voorlichtende zin nog veel worden verbeterd. De actuele richtlijnen moeten bij brandweerpersoneel voldoende bekend zijn. De veiligheidsregio's hebben hierin als werkgevers een belangrijke taak', stelt Slofstra.
http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=40670