Ongevallenstatistiek en oefenen op de openbare weg
De meeste ongevallen met voorrangsvoertuigen gebeuren op kruispunten met verkeerslichten, waarbij het voorrangsvoertuig rood licht heeft en de andere weggebruiker groen. Tijdens het rijden met zwaailicht en sirene is het risico op een ernstig ongeval vele malen hoger dan bij normale verkeersdeelname.
Door met optische en geluidssignalen te oefenen op de openbare weg gaan bestuurders van voorrangsvoertuigen beter rijden. Dit oefenen lijkt veilig te kunnen: tijdens de proef vonden geen ongevallen plaats. Dit zijn de belangrijkste conclusies van de onderzoeken die het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van het IFV het afgelopen jaar heeft uitgevoerd. Bij de onderzoeken waren brandweer, politie, ambulance, Defensie, hun opleiders, de ANWB, Rijkswaterstaat en verschillende ministeries nauw betrokken.
naar boven
Brandweer Nederland reageert als volgt op de rapporten: ‘Als branche zijn wij ervan doordrongen dat een goede rijvaardigheid van brandweerpersoneel belangrijk is, zeker omdat onze voertuigen groot en zwaar zijn', zegt portefeuillehouder Anton Slofstra van Brandweer Nederland in een reactie op het rapport. ‘In dat kader zijn wij content met deze onderzoeksgegevens. Elk ongeval is er een teveel, maar bij de brandweer is de impact gezien de omvang van de voertuigen vaak groot.' Brandweer Nederland kan zich vinden in de aanbevelingen in het rapport. Zo wijst het onderzoek uit dat het oefenen op de openbare weg in de rijopleiding nuttig en veilig is. Slofstra: ‘Het zorgt voor een betere rijvaardigheid. Wij staan daar dus achter.'
Brandweer Nederland houdt de brancherichtlijnen nog eens kritisch tegen het licht. ‘Wij zijn bezig de brancherichtlijnen samen met de politie en ambulance beter op elkaar te laten afstemmen, zodat voorrangsvoertuigen voor verkeersdeelnemers meer voorspelbaar gedrag vertonen. Bovendien kan er - naast een betere registratie van ongevallen - ook in de voorlichtende zin nog veel worden verbeterd. De actuele richtlijnen moeten bij brandweerpersoneel voldoende bekend zijn. De veiligheidsregio's hebben hierin als werkgevers een belangrijke taak', stelt Slofstra.
http://www.brandweernederland.nl/actueel/brwnl_nieuws/?ActItmIdt=40670