Beste Joost, Uit al je opmerkingen is duidelijk dat je uit gaat van theorieën. De praktijk is echter weerbarstiger. Zelf als 18-jarige begonnen bij de politie, zonder rijopleiding. Dat mijn eerste spoedritten voor mij en mijn omgeving goed zijn afgelopen was mogelijk meer geluk dan wijsheid. Dit ondanks een ervaren collega naast mij. Adrenalinepijl op max. en dan nog veilig rijden en luisteren naar collega en afstemmen betreffende de 'klus' waar je naar toe rijdt. Nadien drie weken rijopleiding genoten en een slipopleiding. Later zelf opleidingen aan politiemensen gegeven (fulltime) waaronder rijinstructie binnen het korps en zelfs als examinator voor operationele politietaken landelijk opgetreden. Ook ik ben (inmiddels) wetenschappelijk opgeleid. Volgens mij is het de kunst de praktijk te kunnen koppelen aan de theorie. Ik ben derhalve zeker een voorstander van het oefenen met O&G binnen de regio's. Vanuit mijn huidige werkveld heb ik oa te maken met reddingsbrigades. Volgens mij hebben juist de reddingsbrigades een grote slag te maken ten aanzien van professionalisering. De financiën die noodzakelijk zijn om iemand op te leiden in het rijden met O&G zoals jij op dit forum schets, blijken mij in de praktijk juist bij reddingsbrigades niet aanwezig. Mogelijk kunnen de reddingsbrigades juist meeliften in deze lobby in plaats van deze kritisch onder de loep te nemen ten aanzien van overheidshulpdiensten waar men dagdagelijks de aansluiting bij zoekt. Landelijk beleid vanuit de reddingsbrigade Nederland zou hierbij helpend zijn. Ik wacht dit beleid af. Aansluitend vraag ik je ook nog even de forumleden aan te geven aan welke wettelijke verplichtingen jullie gehouden zijn betreffende de wettelijke aanrijdtijden en opkomsttijden van de reddingsbrigades. Mogelijk dat dit verheldering bied ten aanzien van dit topic. Ter afronding zou het ook prettig zijn jullie gegarandeerde opkomsttijden hier weer te geven. Dit geeft voor de forumleden zonder operationele overheidshulpdienstervaring mogelijk de nuance weer.
Betreffende de opmerkingen van het forumlid met defensie achtergrond: Begeleiding door Kmar van Militaire colonnes naar bv de havens van R'dam zijn wel spoedeisend? En optreden in oorlogssituaties zijn niet in praktijk te oefenen? Wanneer reguliere hulpdiensten over het oefenbudget van defensie zou beschikken zou (semi) realistisch oefen al een stuk dichterbij komen. Het realistisch oefenen van voetbalrellen, gijzelingen en overige geweldsescalaties, al is dit niet in bv Afghanistan, Irak of in Afrika, vindt in Nederland regelmatig plaats en ook hier moeten de hulpdiensten op voorbereid zijn vanuit reguliere trainingssituaties...
Erik, voor wat betreft de Reddingsbrigades: daar heb je groot gelijk in, daar moeten echt nog grote slagen gemaakt worden. Zonder de hele discussie die kant op te trekken, ben ik het wel eens met de koers die de organisatie heeft gekozen. Ze zaten namelijk in een kip-ei-situatie: ze wilden zich ontwikkelen, maar daar was geen geld voor. Maar om geld te kunnen krijgen, moesten ze een ontwikkeling doormaken. De organisatie heeft er voor gekozen om deze situatie zelf te doorbreken door gewoon te gaan doen. Daarbij hebben ze zichzelf iets te grote schoenen aangetrokken, met de wil om daarin te gaan groeien. En dat kan lukken, of we gaan met z'n allen gruwelijk op ons bek. Dat liever dan stil in een hoekje gaan zitten te wachten tot je echt niks meer voorstelt. En dat betekent dus ook dat er op het gebied van optische- en geluidssignalen nog een grote slag te maken is, dat geef ik direct toe.
Maar deze discussie ben ik eigenlijk niet gestart als lid van de Reddingsbrigade, maar als bezorgde weggebruiker die een krantenartikel las. En die een achtergrond heeft in opleiding, training en simulaties. Waar het mij vooral om gaat is dat je in opleidingen een hele grondige afweging moet maken van de risico's die daarbij komen kijken. En dat we door een moderne kijk op opleiden, plus de moderne technieken die tot onze beschikking staan, veel minder risico hoeven te nemen dan voorheen. Voor het oefenen van een reanimatie maken we ook niet eerst iemand dood. En we laten ook geen vliegtuig neerstorten om daarop te kunnen oefenen. We laten inderdaad wel jongelui die een rijbewijs willen halen zo de weg op. De wet laat het toe om vanaf dag 1 op de openbare weg te gaan lessen, maar vanuit de rijscholen zelf zijn er steeds meer initiatieven om eerst op andere wijzen te oefenen: in simulatoren en op afgesloten terreinen. Zij onderkennen dat het niet meer van deze tijd is om je meteen in het diepe te storten en dan maar kijken wat er gebeurt. Bij zwemles gooien we ook niet meer een kind zomaar in het diepe en dan met zo'n haak eromheen als backup. Door slimme innovaties kun je meer leren met minder risico, dat kan echt. Ik heb een tijdje gewerkt in het veld van de (spel)simulaties en ook de stress, de druk, de crisis, dat kun je allemaal oproepen in de simulatie. Zoals je zelf al aangeeft gaat het om een mix van theorie en praktijk, maar ik vind het vreemd dat juist in een tijd waarin steeds kritischer wordt gekeken naar het realistisch oefenen (vooral vanwege de risico's) je een hele grote gaat introduceren.
Waar het mij om gaat is of het vergrootte risico opweegt tegen de verbetering van de opleiding: het aantal ongelukken dat je extra krijgt door het realistisch oefenen, worden die gecompenseerd door minder ongelukken als chauffeurs eenmaal getraind zijn? Als dat zo is, moet je het doen, als dat niet is, moet je het niet doen. Ik heb nu het idee dat er teveel emotie bij komt kijken: 'dat hebben we echt nodig, we kunnen echt niet zonder' en te weinig ondersteund door cijfers. Dat de politie of brandweer het prettiger vindt om zo te oefenen is leuk, maar worden we er als maatschappij beter van? Gaan er door deze maatregel over het totaal minder ongelukken met optische- en geluidssignalen komen?
Ik kan me voorstellen dat er ergens een punt is waarop je het voor het eerst 'echt' gaat doen, maar wat mij betreft moet er met dit soort risicovolle activiteiten eerst gekeken worden hoe je de praktijklessen tot een minimum kunt beperken, door heel veel te investeren in het voortraject. Je hebt tegenwoordig zoveel mogelijkheden en technieken, een beetje innovatie kan geen kwaad!