Ik vraag me af of de tegenstanders van deze trainingen zich beseffen dat er van ons gevraagd wordt om zonder oefening vooraf, potentieel medeweggebruikers in gevaar te brengen tijdens een spoedrit....en op het moment dát het onverhoopt eens een keertje fout gaat, wij in een strafrechtelijk ritje worden meegetrokken en als misdadiger worden berecht?
Bovendien in welk ander beroep in Nederland wordt je zonder training vooraf op het grote publiek losgelaten?
Ruud
De militair. Die wordt getraind met role play, met simulatoren, met oefenmunitie ("losse flodders"), met laserequipment, en met schietoefeningen op schijven. Maar de daadwerkelijke échte situatie kan niet worden getraind: je zou de tegenstander in de training in elk geval letsel toebrengen en mogelijk zelfs doden. De gevaren en gevolgen van de echte training wegen niet op tegen de voordelen van de echte training. En evenzo zit het OM er bovenop om te controleren of de militair zich wel stipt aan de regels heeft gehouden als hij dan ook daadwerkelijk in een echte situatie handelt.
Voor het trainen met OGS (en ook geweldgebruik door de politie, het doen van volledige medische handelingen op gezonde "slachtoffers" of het beoefenen van een echte woningbrand met echte slapende bewoners) geldt in feite hetzelfde. Het levert extra gevaren op voor alle partijen. En de vraag is of de gevaren en gevolgen opwegen tegen de voordelen. Voor Defensie is besloten dat dit dus niet zo is, en voor het rijden met OGS zitten wij (maar ook de beleidsmakers) nu in die discussie.
En eerlijk gezegd ben ik het een beetje kwijt, voor beide kampen is wel iets te zeggen. Het heeft zeker voordelen om echt te trainen met OGS, maar je krijgt er ook een moeilijk te voorspellen risico op ongevallen bij. Ik weet niet meer wat handig is...