Vandaag kwam er antwoord van de Minister op kamervragen over oefenen met optische- en geluidsignalen op de openbare weg.
Tot mijn grote verbazing geeft hij aan dat ze de brancherichtlijnen niet gaan aanpassen aan de Regeling O&G, maar andersom.
Dit betekent dat straks politie, brandweer en mogelijk ook ambulance officieel op de openbare weg mogen gaan oefenen.
Als weggebruiker heb ik hier toch een naar gevoel bij...
ANTWOORD
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum 17 januari 2012
Betreft Kamervragen over trainen op de openbare weg met optische en geluidsignalen
Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Infrastructuur en Milieu, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van het lid Van Raak (SP) over trainen op de openbare weg met optische en geluidsignalen. Deze vragen werden ingezonden op 7 november 2011met kenmerk 2011Z22108.
De Minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten
Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de ministers van Veiligheid en Justitie en van Infrastructuur en Milieu over trainen op de openbare weg met optische- en geluidssignalen (ingezonden 7 november 2011)
1 Bent u op de hoogte van het feit dat in de brancherichtlijn verkeer 1) de mogelijkheid wordt geboden te oefenen met het rijden met optische en geluidssignalen?
Antwoord 1:
Ja.
2 Hoe verhoudt zich dit tot de Regeling optische en geluidssignalen 2), waarin is vastgelegd dat dit alleen mag bij (het voorkomen van) een levensbedreigende situatie, ernstige verstoring van de openbare orde of rechtsorde?
Antwoord 2:
De Regeling optische- en geluidssignalen voorziet niet in een grondslag voor het trainen op de openbare weg met optische- en geluidssignalen.
3 Wie is nu aansprakelijk als tijdens een trainingssituatie een ongeluk gebeurt?
Antwoord 3:
De bestuurder van een voorrangsvoertuig blijft steeds strafrechtelijk verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen en rijgedrag. Het gebruik van de optische en geluidssignalen rechtvaardigt niet dat het overige verkeer in gevaar wordt of kan worden gebracht of onnodig wordt gehinderd (artikel 5 Wegenverkeerswet 1994). Conform de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen ligt de civielrechtelijke aansprakelijkheid bij de eigenaar van het motorvoertuig. Dit is het desbetreffende politiekorps of de Politieacademie.
4 Kent u alternatieve vormen van training, bijvoorbeeld het gebruik van simulators?
Antwoord 4:
Ja.
5 Bent u bereid te onderzoeken of deze dusdanig kunnen worden ingezet dat trainen op de openbare weg overbodig wordt?
Antwoord 5:
Hoewel het gebruik van simulators een zinvolle bijdrage kan leveren aan de rijopleidingen van de politie is het niet mogelijk om het trainen in het gebruik van optische- en geluidssignalen op de openbare weg hiermee in zijn geheel te vervangen. De complexiteit van het verkeer, het besturen en bedienen van het politie voertuig en de reacties van weggebruikers bij het rijden met optische- en geluidssignalen maken dat het trainen op de openbare weg nodig blijft. Om het risico op ongelukken hierbij zoveel mogelijk uit te sluiten dienen hierbij de voorschriften zoals opgenomen in de ”Landelijke Brancherichtlijn Verkeer Politie” strikt te worden nageleefd. Ik zal bezien hoe de Regeling optische en geluidssignalen dient te worden aangepast zodat er een formele grondslag komt voor het trainen met optische- en geluidssignalen op de openbare weg voor politie en brandweer. Voor de diensten voor spoedeisende medische hulpverlening zal ik in contact treden met het ministerie van VWS. De voorschriften waaronder deze trainingen dan mogen plaatsvinden kunnen dan nader worden uitgewerkt in de desbetreffende brancherichtlijnen.
1) Landelijke Brancherichtlijn Verkeer Politie, 29 maart 2011, p. 9 en 10
2) Regeling optische en geluidssignalen 2009, artikel 2