Peter,
Ik snap de samenhang van je reactie niet. Zo nu en dan een bericht uitsturen is goed, maar niet bij elke oefening; dan zou je namelijk elke dag wel een bericht kunnen gaan sturen en bovendien brengt dat negatieve acties (niet aan de kant gaan....) met zich mee. Het is toch maar een oefening, toch?
Ik heb het hier over rijden met blauw.
Voor een burgervoertuig dat geen blauw/geluid voert HOEF je ook niet aan de kant, het zijn pas voorrangsvoertuigen als ze gebruik maken van o&g signalen (ongeacht of het een herkenbaar of onherkenbaar voertuig is). Als het goed is, is de bestuurder zo getrained dat hij ook geen voorrang afdwingt, maar neemt als hij een gaatje ziet. Ook ik heb dat zo geleerd.
Nu kan ik me voorstellen dat een VAG groep wat uitdagender rijdt (hebben ook een zware rij opleiding achter de rug) maar ook zij dwingen geen voorrang af zonder blauw/geluid, wel overtreden ze de verkeersregels indien nodig.
Dat jij geen begrip hebt voor het feit dat een (ogenschijnlijk) burger voertuig door rood rijdt snap ik want dat heb ik ook niet, maar daar gaat mijn bericht niet over. Ik heb het over mensen die achteraf weten dat dit politie is, en dan lopen te klagen over het feit dat de politie dat helemaal niet mag.
Het feit dat de burger niet op de hoogte is van wat de politie wel en niet mag, en waarom sommige dingen gedaan moeten worden. Of het nou om training op de openbare weg gaat (heel erg belangrijk) of een daadwerkelijke melding.