Aan de andere kant, die beginnend chauffeur is vanwege de spanning waarschijnlijk veel oplettender dan een chauffeur die al duizend OGS ritten gedaan heeft en daardoor misschien iets lakser is geworden...
Maar daarom zou die jaarlijkse dag/dagdeel training op de weg goed zijn.
Ruud
Je kunt voor- en tegenargumenten blijven verzinnen, maar dit is typisch een geval waar de cijfers voor zichzelf kunnen spreken. Door de goede registratie van OGS-ritten en alles daaromheen, heb je een perfecte dataset voor een prachtige statistische analyse.
Word ik blij van met mijn wetenschappelijk opleiding, heeft het ergens toch nog zin gehad
Ik kan me wel vinden in de vraag van Rhomus: "zijn beginnende O&G-chauffeurs vaker of minder vaak betrokken bij ongevallen met O&G dan ervaren O&G-chauffeurs." Het antwoord op die vraag geeft namelijk ook antwoord op de vraag of praktijkuren echt nut hebben. Als ze net zo vaak bij ongevallen zijn betrokken, heeft oefenen in de praktijk dus geen nut. En dan moet je het dus ook niet gaan doen, omdat je dan dus wel meer gevaar aan het verkeer toevoegt, maar aan de andere kant geen winst boekt voor de toekomst.
Je kunt spotjes en campagnes voeren wat je wil, mensen schrikken gewoon van O&G en dat levert gewoon gevaarlijke situaties. Dat is een gegeven waar je naar moet handelen. Als je dus gevaar in het verkeer wilt vermijden, zorg je voor zo min mogelijk O&G-ritten. Als oefenen in de praktijk op dat moment een risico oplevert, maar diezelfde chauffeur in de toekomst minder ongevallen heeft, dan boek je winst en moet je het dus doen.
Maar als er goede beleidsmakers zitten bij het Ministerie dan hebben ze zelf deze business-case ook gemaakt en gaan ze niet af op "wie het hardst roept krijgt wat hij wil."