Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen  (gelezen 48706 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #40 Gepost op: 26 januari 2012, 22:02:54
Ik zie hier heel erg veel reactie's die gaan over de medeweggebruiker. Is het niet van belang dat deze ook beter geintrueerd worden wat ze moeten doen op het moment dat een voorrangsvoertuig naderd?



Je haalt een goed punt aan  maar hoe moet een rij-instructeur dit doen.  Het is theoritisch uit te leggen hoe, wat wordt gedaan.  Maar geleerd wordt het in de praktijk......

Het mooiste is als er tijdens een rij-les toevallig een voorrangsvoertuig "mee werkt met de rijles"   maar laat het dan niet de eerste les zijn ...........     Net als voor de agent achter het stuur is het belangrijk dat een bestuurder het in de praktijk mee maakt met een instructeur er naast zodat die aanwijzingen kan geven, hoe wil je dit regelen?    

Daarnaast is er zoveel dat goed in de praktijk wordt uitgelegt (alles),  geleerd en ge-exameneerd maar stap eens een (paar) jaar later bij iemand in de auto  en er is al van alles overboord gegooid... (er wordt echt niet uitgelegd dat het klepje van het petje naar achter moet wijzen, de stoel in slaap stand en één handje op het stuur en dat de richting aanwijzer alleen gebruikt moet worden als er een opvallende politiewagen in de buurt is )


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #41 Gepost op: 27 januari 2012, 00:39:05
Dat zal wel meevallen. Ik was bijvoorbeeld in Friesland, terwijl klasgenoten in Drenthe en Haaglanden reden. Er word dus niet per academie in een vast gebied gereden, waardoor je binnen het gebied van de academie veelvuldig blauw/blauw zult gaan tegenkomen.

Het is wel de hoofdreden waarom er niet met O&G wordt gereden. Om overlast voor de omgeving te minimaliseren en om te voorkomen dat mensen denken 'daar heb je er weer één' als het ECHT nodig is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #42 Gepost op: 27 januari 2012, 02:43:50
Het is wel de hoofdreden waarom er niet met O&G wordt gereden. Om overlast voor de omgeving te minimaliseren en om te voorkomen dat mensen denken 'daar heb je er weer één' als het ECHT nodig is.
[moppersmurf modus aan]
WE hebben tegenwoordig in Nederland een regeling gebruik optische en geluidssignalen die bepaald wanneer iets wel en niet ECHT nodig is (en mag) met betrekking op OGS. Den mensch moet dat niet doen want die weet helemaal niet hoe en wat.... altijd weer die "ik ben belangrijker dan de rest en ik heb er last van dus jullie moeten er mee stoppen" mentaliteit!

Er worden terecht bepaalde kwaliteits eisen aan de politie/ brandweer/ ambulance etc gesteld. Om die eisen te behalen zullen daar opleidingen voor opgezet en uitgevoerd moeten worden. Als het daarbij noodzakelijk is om met OGS een kruising over te steken, so be it.

Even een simpele vraag aan u allen in deze discussie: U bezigt zich in een bepaald beroep, dat kan van alles zijn. U bent daar zeer waarschijnlijk voor opgeleid. Had u hetzelfde werk kunnen doen, met dezelfde resultaten en onder dezelfde voorwaarden etc  zonder die opleiding? Indien uw antwoord nee is: I rest my case. Als uw antwoord ja is dan bent u een zeer waarschijnlijk werkzaam in de verpakkingsindustrie en doet u niks anders dan taarten in een doos doen.

En ja dit is een frustratie verhaal: 17 miljoen mensen hebben 17 miljoen meningen met 17 miljoen eisen. Maar wetten moeten gehandhaafd worden en daartoe zullen we nu eenmaal af en toe iets "opzij" moeten leggen. Of dat nou een toeter in de ochtend is, of een knipperend koplampje in de spiegel of je zal een keer opzij moeten voor een grote rode vrachtwagen met blauwe lampen, wat maakt het uit? Je hebt nog heel veel dagen zonder overlast van ons. En misschien heb je ooit een dag juist profijt van het feit dat we op tijd zijn of uberhaupt reageren op het zoveelste telefoontje van een afgaand alarm.....

En even tussen neus en lippen door> Die hele discussie in de kamer alleen al, kost al meer dan alle overbodige OGS opleidings overtredingen in een jaar bij elkaar opgeteld....  :'( APPLAUS APPLAUS

[/moppersmurf modus uit]

Goeie zaak die toevoeging in de opleidingen!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #43 Gepost op: 27 januari 2012, 02:55:43
Nog even een paar punten op basis van de voorgaande reacties :
- Overlast voor de omgeving beperken is een punt, want de klachten stromen binnen (terecht of onterecht, persoonlijk vind ik het bizar het klagen daarover). Dit sluit wel aan bij een andere topic op het forum aangaande het al dan niet rijden met alleen blauw/blauw in bepaalde situaties.
- Voor wat betreft het punt van de overige weggebruikers die moeten (leren) reageren. Het voordeel van oefenritten mét instructeur en OGS is dan wel dat er meer tijd en aandacht is voor de omgevingsfactoren (lees : vreemde reacties van weggebruikers) e dat er beter geleerd kan worden daarop te anticiperen dan wanneer er een feitelijke prio1 gereden wordt en er ook aandacht nodig is voor de melding zelf (anticipatie op de komende situatie). Ik zeg dus dat een trainingssituatie met OGS zowel de lerende chauf als de overige verkeersdeelnemers ten goede komt.
- Voor wat betreft het risico dat mensen minder gaan reageren op OGS als het vaker voorkomt zeg ik, dat is een kwestie van handhaven en beboeten. OGS is voorrang verlenen, klaar. Net zo goed als niet op een afgekruisde baan rijden o.i.d. Als je in die zin het rijden met OGS gaat beperken om bepaalde reacties te voorkomen, dan ben je in mijn ogen omgekeerd bezig. Je gaat ook niet de snelheid op 100 houden bij wegwerkzaamheden omdat steeds meer weggebruikers zich toch niet aan de 70 km houden.
- Aangaande de rij/opleiding voor gewone weggebruikers en het inhoudt geven aan het reageren op OGS-voertuigen en andere bijzondere situaties die je toch wat vaker kunt tegenkomen, dit zou dus wel prima in een simulator aan de orde kunnen komen, dus tijdens de rij-opleiding een of twee lessen de simulator in om bijzondere situaties aan bod te brengen (OGS, overstekend kind, etc). Kan in mijn ogen zeer verhelderend werken.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #44 Gepost op: 27 januari 2012, 03:05:35
[moppersmurf modus aan]
.... altijd weer die "ik ben belangrijker dan de rest en ik heb er last van dus jullie moeten er mee stoppen" mentaliteit!....
Mopper, ik ben het helemaal met je eens. En om even mee te mopperen over dit soort zeikerds die een nuttige bezigheid moeten zoeken medemensen de volgende voorbeelden
- Je rijdt een truckrun met gehandicapten, meermaals duikt men er tussen, waarbij opmerkingen als ´rot een eind op met je mongolen´ en dergelijke fraaie staaltjes van medemenselijkheid steeds vaker voorkomen.
- Een prachtig evenement als de Dreamnight Artis wordt bijna de das om gedaan omdat een paar zielepoten hebben geklaagd over de geluidsoverlast. Overigens types die (in tegenstelling tot de kinderen waar het voor is) wel gewoon op hun eigen benen lopend de stad voor die dag kunnen verlaten om rustig op de hei te gaan zitten.
- En zo nog een paar voorbeelden.... heel verdrietig wordt je er van...... :'(
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #45 Gepost op: 27 januari 2012, 11:38:21
[moppersmurf modus aan]
Even een simpele vraag aan u allen in deze discussie: U bezigt zich in een bepaald beroep, dat kan van alles zijn. U bent daar zeer waarschijnlijk voor opgeleid. Had u hetzelfde werk kunnen doen, met dezelfde resultaten en onder dezelfde voorwaarden etc  zonder die opleiding? Indien uw antwoord nee is: I rest my case. Als uw antwoord ja is dan bent u een zeer waarschijnlijk werkzaam in de verpakkingsindustrie en doet u niks anders dan taarten in een doos doen.
[/moppersmurf modus uit]

Goeie zaak die toevoeging in de opleidingen!

Verkeerde voorbeeld: zonder opleiding kun je je werk niet doen, maar de vraag in dit topic is of het voldoende is om alleen opgeleid te worden in een oefenomgeving, of dat er ook echt in de praktijk geoefend moet worden. Als ik naar mezelf kijk heb ik een theoretische opleiding in organisatiekunde, beleidskunde en verandermanagement gehad, waarbij ik nooit heb mogen oefenen op praktijksituaties. Vreemd genoeg waren er geen organisaties bereid om zich even door mij te laten veranderen, om te kijken of ik dat kon!? Ik heb het geleerd in de praktijk, door onder begeleiding van ervaren collega's het gewoon echt te gaan doen, voor echte problemen van echte klanten.

Als ik dit vertaal naar rijden met O&G ben ik wel voor de werkwijze die eerder door silque werd geschetst: rijden met O&G op ECHTE meldingen, waarbij je collega tevens rijinstructeur is die later feedback geeft over je rijden. Ik ben dus tegen het rijden met O&G zonder melding of als 'extra' met daarbij een rijinstructeur die er alleen voor het rijden is.

In sommige beroepen kun je prima oefenen met praktijk zonder dat het gevaar oplevert: vliegtuigtechniek wordt onderwezen met een echt vliegtuig dat in en uit elkaar wordt gehaald, maar dat nooit gaat vliegen dus er is geen risico. Maar in veel beroepen ga je pas voor het eerst echt aan het werk, als het ook echt is. En dan moet het leren komen van je ervaren collega's.

Ik vind het prima en ook noodzakelijk dat er training plaatsvindt voor rijden met O&G, maar ik vind ook dat O&G-ritten op de openbare weg altijd voor een ECHTE melding moeten zijn. Volgens mij kun je dit prima combineren: tijdens je stage in de opleiding, is je stagebegeleider ook je rijinstructeur voor O&G!? Als je daar ergens op af gaat, krijg je niet alleen feedback op je handelen als agent of brandweerman, maar ook als chauffeur.

Voor de Brandweer zie ik bijvoorbeeld ook voor me dat je eerst 20x meerijdt met de opdracht om de chauffeur te analyseren. Dus: wat zie je, wat valt je op, waarom zou dat zo zijn etc. En dat je daarna eerst zelf alleen op OMS rijdt en dan pas als chauffeur ofzo!?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #46 Gepost op: 27 januari 2012, 20:51:58
Ik vind het prima en ook noodzakelijk dat er training plaatsvindt voor rijden met O&G, maar ik vind ook dat O&G-ritten op de openbare weg altijd voor een ECHTE melding moeten zijn. Volgens mij kun je dit prima combineren: tijdens je stage in de opleiding, is je stagebegeleider ook je rijinstructeur voor O&G!? Als je daar ergens op af gaat, krijg je niet alleen feedback op je handelen als agent of brandweerman, maar ook als chauffeur.

Voor de Brandweer zie ik bijvoorbeeld ook voor me dat je eerst 20x meerijdt met de opdracht om de chauffeur te analyseren. Dus: wat zie je, wat valt je op, waarom zou dat zo zijn etc. En dat je daarna eerst zelf alleen op OMS rijdt en dan pas als chauffeur ofzo!?

Ik krijg sterk de indruk dat jij nog nooit als bestuurder met OGS heb gereden. Want als je beginnend bestuurder met OGS rijdt, dan heb je met heel veel zaken rekening te houden. Zeker in de praktijk, dan ben je ook bezig met de feitelijke melding. Als student zijnde kan het voorkomen dat je een PRIO1 melding krijgt die jij nog nooit eerder hebt meegemaakt. Onderweg wordt dan vaak al het een en ander door besproken. Als de ervaren collega dan ook nog eens moet letten op de rijvaardigheid van de bestuurder... Dan zal er veel info verloren gaan. Als bijrijder in een politievoertuig ben je verantwoordelijk voor de communicatie met de meldkamer, de collega's die eventueel ook onderweg zijn, het bureau. Verder ben je verantwoordelijk voor de de informatie voorziening die via andere middelen binnen komt buiten de mobi of porto, zoals telefoon, Mobipol (de computer in het voertuig) en eventueel meelezen en navigeren van de bestuurder middels het navigatie systeem. Dus als je dan OOK nog eens de rijvaardigheid van de collega moet beoordelen... Dan zal je zeker iets ander minder goed moeten gaan doen.

Verder als je het nieuws een beetje volgt de regering praat al heel erg lang over bezuinigingen. Als je elke ervaren collega ook nog eens rij instructeur moet maken dan wordt dat een aardig kosteplaatje. Daarbij komt ook dat als het beperkt wordt tot een aantal collega's dat je weer problemen krijgt met inroosteren. Denk aan ziekte, opleidingen, vakantieverlof. Hoe moet je daar mee omgaan dan?
De student maar van de noodhulp af halen omdat er weer eens geen personeel is?? Daardoor staat de student stil in zijn opleiding, kost ook weer geld.

Ja, ik weet het. Het is weer een heel boekwerk wat ik neergezet hebt.
Maar ik blijf bij de menig ga oefenen op de openbare weg. Hierdoor wordt het ook een vertrouwder beeld in het normale verkeersbeeld in Nederland. Waardoor de weggebruikers er misschien beter mee leren omgaan.

Daarbij is de kans ook groter dat je tijdens je rijlessen een voertuig met OGS tegen komt en dan kan de intructeur juist WEL het goede aanleren.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #47 Gepost op: 27 januari 2012, 21:02:21
Je haalt een goed punt aan  maar hoe moet een rij-instructeur dit doen.  Het is theoritisch uit te leggen hoe, wat wordt gedaan.  Maar geleerd wordt het in de praktijk......

Het mooiste is als er tijdens een rij-les toevallig een voorrangsvoertuig "mee werkt met de rijles"   maar laat het dan niet de eerste les zijn ...........     Net als voor de agent achter het stuur is het belangrijk dat een bestuurder het in de praktijk mee maakt met een instructeur er naast zodat die aanwijzingen kan geven, hoe wil je dit regelen?    

Daarnaast is er zoveel dat goed in de praktijk wordt uitgelegt (alles),  geleerd en ge-exameneerd maar stap eens een (paar) jaar later bij iemand in de auto  en er is al van alles overboord gegooid... (er wordt echt niet uitgelegd dat het klepje van het petje naar achter moet wijzen, de stoel in slaap stand en één handje op het stuur en dat de richting aanwijzer alleen gebruikt moet worden als er een opvallende politiewagen in de buurt is )

Ik zei het eigenlijk al in me vorige post. Maar als er vaker met OGS wordt gereden dan is de kans ook groter dat het tijdens een rijles voor komt. Dan kan de instructeur er dus meteen op inspringen.

Voor wat betreft het geen wat tijdens de rijlessen wordt aangeleerd en dan meestal al binnen een paar maanden weer afgeleerd is. Dat is de verantwoordelijkheid voor de bestuurder zelf. Daarvoor is de wetgeving en deze is duidelijk. Als jij je niet houd aan de verkeersregels dan kan je een boete verwachten. En jij noemt een aantal voorbeelden op. Maar daar ga ik hier niet op in, want dan ga ik off topic.

En dan nog even voor de liefhebber. Ik heb even opgezocht wat de boete is voor het niet voor laten gaan van een voorrangsvoertuig. Dus een voertuig met OGS. De hoogte is slecht €220,-. Vind ik persoonlijk aan de lage kant als je gaat kijken dat bijvoorbeeld onnodig geluidproduceren (bijv. met piepende banden wegrijden) €340,- is. Maar goed des al niet te min. Het is een boete die mijn inziens gewoon geschreven dient te worden op het moment dat iemand een voertuig met OGS niet voorlaat.

Want je rijdt niet zomaar met OGS, ook niet als het straks een oefensituatie is! De opleiding is van essentieel belang.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #48 Gepost op: 31 januari 2012, 08:48:23
Ben het niet eens met je. Wat je mogelijk kan krijgen is dat men straks gaat denken dat het niet meer voor de noodzaak is maar voor de opleiding. Dus het zal wel weer.

Nee, leer gewoon rijden met je vrijstellingen en de rest leer je wel in de praktijk. Ik heb het wel vaker geroepen, vaak ben je sneller zonder disco aan dan met de disco aan. Zonder kan ik zelf mijn momenten van inhalen en enz zoeken en bepalen.
Wat je vaak ziet met de disco aan is dat men voor jou gaat bepalen waar en wanneer je kan inhalen.

Nee, ik rij liever zonder dan met en zie dan ook niet echt de noodzaak van het rijden meet ogs tijdens een rijopleiding.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #49 Gepost op: 31 januari 2012, 10:21:45
Ben het niet eens met je. Wat je mogelijk kan krijgen is dat men straks gaat denken dat het niet meer voor de noodzaak is maar voor de opleiding. Dus het zal wel weer.

Met zo'n opmerking kan ik het dus niet eens zijn. Buiten het feit dat de burger dit nu ook al denkt, is het niet aan de burger om te bepalen of iemand OGS moet voeren en "of het wel nodig is".

De bestuurders van OGS moeten dit gewoon accepteren en doen wat ze moeten doen. De burger moet ook gewoon accepteren dat het is wat het is. Je kunt niet overal rekening mee houden als overheid!
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV