Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen  (gelezen 48829 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #50 Gepost op: 31 januari 2012, 11:52:25
Dat is nu het mooi je hoeft het ook niet eens te zíjn met mijn mening. Ik geef als zovaak mijn mening weer en mijn ervaring.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #51 Gepost op: 31 januari 2012, 12:32:46
Dat is nu het mooi je hoeft het ook niet eens te zíjn met mijn mening. Ik geef als zovaak mijn mening weer en mijn ervaring.
0098
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #52 Gepost op: 31 januari 2012, 12:53:31
[...]
Nee, leer gewoon rijden met je vrijstellingen en de rest leer je wel in de praktijk. Ik heb het wel vaker geroepen, vaak ben je sneller zonder disco aan dan met de disco aan. Zonder kan ik zelf mijn momenten van inhalen en enz zoeken en bepalen.
Wat je vaak ziet met de disco aan is dat men voor jou gaat bepalen waar en wanneer je kan inhalen.
[...]
Dit kan misschien wel waar zijn in jouw vakgebied, maar als we het hebben over de overige "kolommen", dan gaat dat feest natuurlijk niet op. Deze hebben de vrijstellingen alleen als ze gebruik maken van OGS. Dus zij hebben de keus niet om eventueel zonder OGS te proberen snel t.p. te zijn.
Daarbij, ook al ben je misschien soms sneller zonder de OGS, het zal voorkomen dat je wel met MOET rijden. En dan is het alsnog prettig als dat getraind is..

Maarja, dat is dan weer mijn mening....  ;D
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #53 Gepost op: 31 januari 2012, 13:08:53
Ik vraag me af of de tegenstanders van deze trainingen zich beseffen dat er van ons gevraagd wordt om zonder oefening vooraf, potentieel medeweggebruikers in gevaar te brengen tijdens een spoedrit....en op het moment dát het onverhoopt eens een keertje fout gaat, wij in een strafrechtelijk ritje worden meegetrokken en als misdadiger worden berecht?
Bovendien in welk ander beroep in Nederland wordt je zonder training vooraf op het grote publiek losgelaten?

Ruud


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #54 Gepost op: 31 januari 2012, 13:11:13
Dit kan misschien wel waar zijn in jouw vakgebied, maar als we het hebben over de overige "kolommen", dan gaat dat feest natuurlijk niet op. Deze hebben de vrijstellingen alleen als ze gebruik maken van OGS. Dus zij hebben de keus niet om eventueel zonder OGS te proberen snel t.p. te zijn.
Daarbij, ook al ben je misschien soms sneller zonder de OGS, het zal voorkomen dat je wel met MOET rijden. En dan is het alsnog prettig als dat getraind is..

Maarja, dat is dan weer mijn mening....  ;D

Ik moet niks. Ik krijg toestemming.
Vanuit mijn noodzakelijke uitvoering van mijn dringende taak, heb ik een ontheffing voor het RVV. Het verschil tussen met en zonder is het begrip VOORRANGSVOERTUIG. Voor de rest is er geen verschil.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #55 Gepost op: 31 januari 2012, 13:15:30
Ik vraag me af of de tegenstanders van deze trainingen zich beseffen dat er van ons gevraagd wordt om zonder oefening vooraf, potentieel medeweggebruikers in gevaar te brengen tijdens een spoedrit....en op het moment dát het onverhoopt eens een keertje fout gaat, wij in een strafrechtelijk ritje worden meegetrokken en als misdadiger worden berecht?
Bovendien in welk ander beroep in Nederland wordt je zonder training vooraf op het grote publiek losgelaten?

Ruud

ACH ja dat is het mooi van ons vak. alles doen voor de gemeenschap maar als het mis gaat sta je achter het hekje.
Maar denk je dat alles afhangt van het wel of niet hebben gehad van de training. Ik denk van niet en daar om zie ik het nut hiervan ook niet.

Misschien moet de wet gewwon eens worden aangepast waarbij alle drie de HV club's de zelfde vrijstellingen krijgen. Zodat je niet altijd met de OGS hoeft te rijden.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #56 Gepost op: 31 januari 2012, 15:34:52
Misschien moet de wet gewwon eens worden aangepast waarbij alle drie de HV club's de zelfde vrijstellingen krijgen. Zodat je niet altijd met de OGS hoeft te rijden.

of de wet aanpassen dat men ook toestemming heeft om alleen blauw te voeren. Ga je natuurlijk weer een discussie krijgen wanneer wel en wanneer niet.
Denk wel dat R1200GS hier een duidelijk punt heeft.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #57 Gepost op: 31 januari 2012, 21:58:29
Ik vraag me af of de tegenstanders van deze trainingen zich beseffen dat er van ons gevraagd wordt om zonder oefening vooraf, potentieel medeweggebruikers in gevaar te brengen tijdens een spoedrit....en op het moment dát het onverhoopt eens een keertje fout gaat, wij in een strafrechtelijk ritje worden meegetrokken en als misdadiger worden berecht?
Bovendien in welk ander beroep in Nederland wordt je zonder training vooraf op het grote publiek losgelaten?

Ruud
De militair. Die wordt getraind met role play, met simulatoren, met oefenmunitie ("losse flodders"), met laserequipment, en met schietoefeningen op schijven. Maar de daadwerkelijke échte situatie kan niet worden getraind: je zou de tegenstander in de training in elk geval letsel toebrengen en mogelijk zelfs doden. De gevaren en gevolgen van de echte training wegen niet op tegen de voordelen van de echte training. En evenzo zit het OM er bovenop om te controleren of de militair zich wel stipt aan de regels heeft gehouden als hij dan ook daadwerkelijk in een echte situatie handelt.

Voor het trainen met OGS (en ook geweldgebruik door de politie, het doen van volledige medische handelingen op gezonde "slachtoffers" of het beoefenen van een echte woningbrand met echte slapende bewoners) geldt in feite hetzelfde. Het levert extra gevaren op voor alle partijen. En de vraag is of de gevaren en gevolgen opwegen tegen de voordelen. Voor Defensie is besloten dat dit dus niet zo is, en voor het rijden met OGS zitten wij (maar ook de beleidsmakers) nu in die discussie.

En eerlijk gezegd ben ik het een beetje kwijt, voor beide kampen is wel iets te zeggen. Het heeft zeker voordelen om echt te trainen met OGS, maar je krijgt er ook een moeilijk te voorspellen risico op ongevallen bij. Ik weet niet meer wat handig is...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #58 Gepost op: 31 januari 2012, 22:51:45
Persoonlijk kies ik voor het niet oefenen op de openbare weg.

Motivatie: als bekend wordt dat er op de openbare weg met ogs geoefend wordt gaan mensen misschien niet meer zo snel aan de kant voor die lesauto die op dat moment geen lesauto is.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #59 Gepost op: 1 februari 2012, 01:16:03
Persoonlijk kies ik voor het niet oefenen op de openbare weg.
Motivatie: als bekend wordt dat er op de openbare weg met ogs geoefend wordt gaan mensen misschien niet meer zo snel aan de kant voor die lesauto die op dat moment geen lesauto is.
Als dat de motivatie is, dan ga je dus ongewenst gedrag belonen. OGS = aan de kant/voorrang verlenen. Voor allerlei andere overtredingen heeft men de boetes inmiddels ook buitenproprtioneel erg hoog kunnen maken, dus gooi dan de boete voor het geen voorrang verlenen aan een OGS voertuig ook fors omhoog, dan zullen de meeste mensen weer snel leren gewoon ruimte te maken voor een spoedrit.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl