Als burger betaal ik wel jouw salaris! De maatschappij dat zijn WIJ! In een democratie maken we samen regels .....
Kort gezegd: WIJ als burgers bepalen hoe lief jij moet of mag zijn tegen diezelfde burger
U stelt zich in deze dus niet alleen als burger op, maar ook als werkgever. Op zich niets mis mee, u als burger (wat ik overigens evengoed ben) vindt dus dat de hulpverlener zo 'lief' tegen u moet doen als u blieft. Dat wordt een lastig verhaal dus, want de bumperklever (ook burger) wil de bon niet omdat hij de linksrijder (ook burger) iets te dicht op de kont zat, terwijl de linksrijder (mede-werkgever) dat weer wel wil. Enz, enz, enz. Een redelijk uitzichtsloze discussie, vandaar dat de politiek beslissingen neemt en wetten maakt, ook al zal niet iedere mede-werkgever (lees: u) het daar altijd mee eens zijn.
Maar gaan we nog even door in deze aanname. U als werkgever heeft een zorgplicht voor uw personeel, o.a. voor diens gezondheid. U dient er dus voor te zorgen dat uw personeel zo optimaal mogelijk getraind en voorbereid diens taak kan vervullen. U zult begrijpen dat als u uit andere overwegingen dan welke de persoonlijk veiligheid van uw personeel betreffen uw keuze maakt en laat prefaleren, dan tekortschiet in uw zorgplicht, etc, etc, etc.
Met andere woorden, leuk geroepen, maar iets te makkelijk en ondoordacht argument in mijn ogen.