GRIP 1 Ongeval Gevaarlijke Stoffen (gaslek) Oeverzwaluw - Coevorden 19-01-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Ongeval Gevaarlijke Stoffen (gaslek) Oeverzwaluw - Coevorden 19-01-2012  (gelezen 7450 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085

Dus als ik dit goed lees had dit eigenlijk een grip-4 moeten zijn.

Hoezo?  ???
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Gieten heeft een ploeg WVD http://www.brandweergieten.nl/WVD-ploeg
Is daar geen deskundige WVD aan verbonden?

Meer info over de WVD deskundige piket in Drenthe > http://www.hvdrenthe.nl/index.php?id=45

deze info is iets verouderd met de komst van de MKNN. De LMPO is de Meetplanleider = de WVD deskundige en komt nu uit Groningen, omdat die ook vrij snel op de meldkamer in Drachten kan zijn. De AGS komt voor het zuidelijke deel van Drenthe, dus ook in dit geval, vanuit Ijsselland.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Hoezo?  ???

Nou volgens voederbietels info lag bron van probleem in duitsland en waren er evacuaties ook nederland ( we weten niet wat er aan duitse kant op hulpverlening gaande was uit dit artikel), dus incident was eigenlijk grensoverschreidend, maar ja als je puur naar NL kijkt was grip-1 ook genoeg, je kunt dan kiezen, en ik zou dan worst case kiezen, zit je nooit fout.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Nou volgens voederbietels info lag bron van probleem in duitsland en waren er evacuaties ook nederland ( we weten niet wat er aan duitse kant op hulpverlening gaande was uit dit artikel), dus incident was eigenlijk grensoverschreidend, maar ja als je puur naar NL kijkt was grip-1 ook genoeg, je kunt dan kiezen, en ik zou dan worst case kiezen, zit je nooit fout.

GRIP 4 is dan wel intergemeentelijk, maar dat wil niet zeggen dat bij ieder incident dat in meerdere gemeenten speelt er meteen GRIP 4 afgegeven hoeft te worden......
Daarbij, als de wind richting Nederland staat zullen er in Duitsland (vrijwel) geen gevolgen merkbaar zijn geweest. Het effectgebied -waar ontruimd moet worden- is dus alleen Nederland ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
GRIP 4 is dan wel intergemeentelijk, maar dat wil niet zeggen dat bij ieder incident dat in meerdere gemeenten speelt er meteen GRIP 4 afgegeven hoeft te worden......
Daarbij, als de wind richting Nederland staat zullen er in Duitsland (vrijwel) geen gevolgen merkbaar zijn geweest. Het effectgebied -waar ontruimd moet worden- is dus alleen Nederland ;)

Ik merkte het alleen op, mede in het achterhoofd houdende de hele problematiek die nu speelt over de brand bij chem pack begin vorig jaar daar werd in brabant ook een andere grip kwalificatie gegeven als in andere betrokken regio's en daar is nu kritiek op.


Voederbietel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 472
Nou volgens voederbietels info lag bron van probleem in duitsland en waren er evacuaties ook nederland ( we weten niet wat er aan duitse kant op hulpverlening gaande was uit dit artikel), dus incident was eigenlijk grensoverschreidend, maar ja als je puur naar NL kijkt was grip-1 ook genoeg, je kunt dan kiezen, en ik zou dan worst case kiezen, zit je nooit fout.

Volgens mij heb ik niet geschreven dat het duits grondgebied is, (zo was het in ieder geval niet bedoeld)de Duitse zijde hoeft niet persé al Duitsland te zijn, de grens ligt nog een paar honderd meter voorbij de biovergister.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Twintig woningen in Coevorden ontruimd vanwege vreemde lucht
Uploaded by rtvdrenthe on Jan 20, 2012
COEVORDEN - Ruim twintig woningen in de Coevorder wijk Klinkenvlier zijn in de nacht van donderdag op vrijdag tijdelijk ontruimd. Bewoners roken laat in de avond een soort gaslucht en enkele mensen werden onwel.

Veertig bewoners werden uit voorzorg uit hun woningen gehaald. Hulpdiensten waren met groot materieel aanwezig. Ze zijn gevacueerd vanwege een storing in een biovergistingsinstallatie in de buurt.

Hierdoor kwam een zwavelgeur vrij die voor hoofdpijn en ademhalingsproblemen zorgde. De hulpdiensten rukten massaal uit. Na een paar uur mochten de Coevordenaren terug naar huis. Niemand hoefde naar een ziekenhuis. Verschillende bewoners werden tijdelijk opgevangen in een tennishal.

De bewoners strijden al jaren tegen de vergister die volgens hen regelmatig voor stankoverlast zorgt. Ze willen nu actie en gaan vrijdagavond bespreken hoe ze dat gaan doen
Samen sterk in de hulpverlening!


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Volgens mij heb ik niet geschreven dat het duits grondgebied is, (zo was het in ieder geval niet bedoeld)de Duitse zijde hoeft niet persé al Duitsland te zijn, de grens ligt nog een paar honderd meter voorbij de biovergister.

Dan heb ik het idd verkeerd begrepen dacht idd dat het kanaal de landsgrens vormde. dan is het te begrijpen dat het grip-1 gebleven is.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Rare situatie... WVD van brandweer Groningen?? Wat heeft die hiermee te maken?
Dat is geen rare situatie. Dit alles kan met de windrichting en dus de richting van de gaswolk te maken hebben. Gaat deze richting Groningen, dan kan het nuttig zijn om vanuit die regio een meetploeg klaar te hebben staan. ::)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Vragen PAC over ontruiming woningen Coevorden
21-01-2012

COEVORDEN - Progressief Accoord Coevorden (PAC) gaat vragen stellen over de ontruiming van twintig woningen in woonwijk Klinkenvlier in Coevorden.
Veertig bewoners moesten donderdag uit voorzorg hun huis uit door een storing in een nabijgelegen biovergistingsinstallatie, waaroor er een zwavelgeur vrij kwam die voor hoofdpijn en ademhalingsproblemen zorgde. PAC wil onder meer weten of de vergunning voor de biogasinstallatie in orde is, of de oorzaak van de storing inmiddels is achterhaald en of het bedrijf aanspraakelijk zal worden gesteld voor de kosten van de ontruiming. Ook wil PAC dat de inzet van de hulpdiensten wordt geëvalueerd.
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/71647/vragen-pac-over-ontruiming-woningen-coevorden
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter