Er zijn kennelijk nogal wat mensen die niet begrijpen dat een oefening eruit ziet zoals hij eruit ziet.
Een oefening heeft bepaalde oefendoelen.
Realistisch oefenen moet je altijd zien te benaderen, maar is meestal NIET haalbaar!
Als hier in de Arena realistisch was geoefend had je een heel ander plaatje gehad. Dan had je een grote hoeveelheid slachtoffers gehad in de buurt van de explosie. In de gangpaden en bij de deuren had je bergen slachtoffers aangetroffen die vertrapt zouden zijn geweest als het hier een echte situatie betrof. De hoeveelheid overleden slachtoffers zou vele malen groter zijn geweest. De mensen zouden na de eerste klap onmiddellijk het pand hebben willen verlaten, ten koste van vele andere mensen. Mensen die nu met gekneusde enkels binnen bleven hangen zouden naar buiten gekropen zijn. Mensen die buiten waren aangekomen en weinig tot niets mankeerden, zouden weg hebben gewild van de plek des onheils en het terrein hebben verlaten. Bij de dreiging die er nog was zouden hulpverleners het pand absoluut nog lang niet hebben mogen betreden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een oefening heeft een bepaald tijdsbestek. Er worden zoveel slachtofferrollen geschreven als binnen dit tijdsbestek mogelijkerwijs zouden kunnen worden behandeld. Als T3-slachtoffers zich niet aan de rol houden en ineens massaal als T2 of zelfs T1 slachtoffer naar het ziekenhuis worden afgevoerd (en dit is overdadig gebeurd!) dan schiet je je doel voorbij en blijven de ingehuurde lotussen liggen omdat men daar niet meer aan toe komt.
De politie die normaal gesproken best een stukje opvang en troost kan verzorgen, komt nergens meer aan toe. Zodra ze maar een stap opzij zetten grijpt een figurant de kans om te gaan zieken en rellen.
Dit soort zaken is NOOIT een oefendoel, tenzij het in je casus staat beschreven.
Leer eens het belang van zo'n scenario!
Om een nog langer verhaal iets korter te maken: realistisch oefenen heeft niet altijd zin!
Als je begint een oefening in elkaar te draaien, dan heb je bepaalde oefendoelen in je hoofd. In dit geval waren dat er nogal wat. Als het - door realistisch oefenen - was gegaan zoals ik hierboven omschrijf, dan was de kans op no-play-situaties vele malen groter geweest. Zo vatbaar als een aantal mensen nu was voor de ophitsing, relschopperij en overdrijven van casussen, zo vatbaar zijn mensen ook voor paniek als door honderden mensen paniek moet worden gespeeld. Wat ik hiermee bedoel is dat als je een grote groep mensen echt paniek laat spelen (vooropgesteld dat ik dan niet vind dat je dit door onervaren mensen moet laten doen), dan slaat die gespeelde paniek enorm snel over op enkele figuranten die daar gevoelig voor zijn. Een oefening is in dat geval niet veilig meer, omdat je binnen de kortste keren echte paniek in de tent hebt. En dat wil je niet!
Als het was gegaan zoals door mij omschreven, dan had je heel ander soort slachtoffers gehad, waren er velen ernstiger gewond geraakt, juist door die paniek en had het gros van de mensen dus buiten op de hulp moeten wachten.
Wil je realistisch oefenen, dan moet je dus ook op dat moment pas gaan melden en aan laten rijden. Voordat je het circus dan draaiend hebt ben je heel erg veel tijd verder. De eerste ambulances kun je nog niet naar het rampterrein sturen, want deze zouden worden kaalgeplukt, nog voordat het ambulancepersoneel ook maar is uitgestapt. Het zou geen werken zijn als een klein aantal ambulances 'alvast' naar het PI gaat, omdat er aan alle kanten aan hen zou worden getrokken. Er zou dus een opstelplaats op afstand moeten komen.
Enig idee hoe lang het geduurd zou hebben voordat er dan hulp zou komen?
Daar komt nog bij dat de regiodekking nu overal gegarandeerd moest blijven, terwijl in de realiteit de regio's leeg getrokken worden.
Ik ga dit verhaal niet nog langer maken dan het al is... voordat er nu nog meer kritiek wordt gegeven, denk eerst even iets langer na.
De organisatie van een oefening als deze is een megakarwei. Er komt heel erg veel meer bij kijken dan de meesten van jullie ook maar kunnen vermoeden. Er hebben heel erg veel mensen heel erg veel uren in gestoken en er zijn heel erg veel oefendoelen gehaald, er zijn heel erg veel dingen verkeerd gegaan die geevalueerd worden en die een volgende keer in de oefendoelen kunnen worden opgenomen. Daarvoor dient een oefening!
Niet voor de lol van de figuranten!
Niet om te zien hoe je van een nietszeggende rol iets kunt maken waardoor je uiteindelijk per ambulance naar het ziekenhuis wordt afgevoerd!
Niet om te zien hoe ver je kunt gaan voordat die politiemensen boos worden!
Niet om te zien of een ambulanceverpleegkundige zijn werk nog kan doen als je tegen 'm gaat aanlopen!
Niet om te zien wat mensen allemaal kunnen verzinnen om zo'n oefening te verzieken (het zijn onze belastingcenten)!
En niet voor een realistisch plaatje!
I rest my case....... denk ik.