Oefening Amsterdam 6 april

Auteur Topic: Oefening Amsterdam 6 april  (gelezen 48439 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

harold

• Gast
Reactie #270 Gepost op: 7 april 2005, 21:55:37
Ik zag ambulances uit Gelderland, Groningen, Overijssel. Kheb nog nooit zoveel ambulances bij mekaar gezien! Ik zag complete stoeten met A1 arriveren vanaf de snelweg.

Ik vond niet dat er binnen sprake was van paniek. Wel waren er in de Arena en op de ringen  nog gewonden die ruim anderhalf uur later helemaal niet gezien waren door steward, security, medicals, ambulanceteam of wie dan ook...
Het viel me op dat iemand op het podium op een gegeven moment iedereen verzocht om zuiver alleen de rol te spelen die was toebedeeld, omdat anders de doelen van de oefening niet zouden worden behaald. Ik vond dat best eigenaardig. Wil je nou een ramp (met onverwachte situaties) nabootsen of wil je een toneelspel spelen die volgens planning verloopt?

Ook zoiets…dat iemand vraagt…”even voor de coördinatie…heeft deze patient een astma-aanval of hyperventilatie?”  Excuse me…maar weet je tijdens een echte ramp ook van tevoren wat iemand heeft?
En dat er niet onaangekondigd kan worden opgeschaald vind ik een beetje triest. Het zou niet zo mogen zijn. Je krijgt dan wel keurige aanrijtijden en opkomst omdat iedereen in de startblokken staan om naar de Arena te vertrekken, maar dan weet je nog niet wat je kan verwachten tijdens een echte ramp. Je moet het juist hebben van de onverwachte situaties…waarbij mensen thuis zijn, niet bereikt kunnen worden, en er problemen ontstaan…die om een oplossing vragen. Wat wil je nou: leren improviseren of een gelikte rampenplan afwerken? Ja, er zullen vast wel een miljoen bezwaren zijn, maar er zijn manieren om realistischer te oefenen dan dit…het is zeker niet onmogelijk.

Nog iets, en het kan zijn dat ik verkeerd zit, omdat ik het niet zelf heb gezien, maar van iemand hoorde. De brandweer scheen op een bepaald moment te doen alsof ze aan het blussen waren…met slangen, maar zonder water. Waar slaat dat op? Wat is het nut om daar te staan en niet echt te oefenen als je moet oefenen?

En dan nog iets. De politie ging best hardhandig te werk tijdens het ontruimen. Nu snap ik ook wel dat het nodig is, omdat mensen vervelend gingen doen. Maar dat je dan niet voor rede vatbaar bent en als een robot gaat functioneren vind ik ook te ver gaan. Ik zag hoe iemand met een verzwikte enkel (echt) keihard werd weggeduwd en met een wapenstok werd aangeprikt omdat hij niet snel genoeg naar voren kon lopen. Ook toen hij probeerde uit te leggen dat zijn enkel het loodje had gelegd. Ik verwacht achter een uniform toch wel mensen met een verstand en geen robots die hun verstand op nul zetten.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #271 Gepost op: 7 april 2005, 22:00:15
Wat had ik nou gemoeten als ik een Ambu nodig had gehad?
Wachten tot er eentje uit Amsterdam was gekomen?
Ik vind het wel een klein beetje achterlijk dat ze uit het halve land zijn weggeplukt...  :-\
  Ta

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #272 Gepost op: 7 april 2005, 22:07:53
Wat had ik nou gemoeten als ik een Ambu nodig had gehad?
Wachten tot er eentje uit Amsterdam was gekomen?
Ik vind het wel een klein beetje achterlijk dat ze uit het halve land zijn weggeplukt... :-\

Maak je maar geen zorgen, er waren nog genoeg ambu's in het land over hoor.  ;D

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #273 Gepost op: 7 april 2005, 22:09:22
Ik las dat Gooi & Vecht ook vertegenwoordigd was,dus zoveel zullen er hier niet meer over gebleven zijn!
  Ta

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #274 Gepost op: 7 april 2005, 22:36:06
Ik las dat Gooi & Vecht ook vertegenwoordigd was,dus zoveel zullen er hier niet meer over gebleven zijn!

Ik denk dat ze er vast wel eentje hebben laten staan  ;D   is toch wel genoeg  ;D

GHD

• Forum gebruiker
Reactie #275 Gepost op: 7 april 2005, 23:13:53

......laat ik hier maar niet verder op in gaan..... :-X :-X :-X

Kaderinstructeur

• Gast
Reactie #276 Gepost op: 7 april 2005, 23:21:25
Zal ik dan eens positief zijn.

Een oefening doe je om de knelpunten te ondekken waarvan je leert.
Hier kun je dan op inspelen om de volgende keer niet dezelfde fouten te maken (maar andere).
Vergeet niet dat het de eerste keer was dat een oefening in deze omvang is opgezet. Dat het iets anders uitpakt dan men had gehoopt betekend dus dat het een goed leer moment was voor de volgende oefening van deze omvang.
Ik denk er ook serieus over na om me de volgende keer (als er weer zoiets gepland wordt) op te geven. Als we het hierbij laten en nooit meer verder oefenen wordt het nooit wat.
Juist door te oefenen en fouten te onderkennen kun je beter worden.

Tuurlijk is er veel misgegaan, maar er is ook veel goed gegaan.
Maar het is mens eigen om te klagen over fouten van anderen en je zelf op de borst slaan dat je het goed hebt gedaan. Dan vraag ik me af wat is er fout gegaan als iedereen vind dat hij of zij het goed heeft gedaan?

Op naar de volgende grootschalige oefening, we kunnen alleen maar beter worden met z'n allen.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #277 Gepost op: 7 april 2005, 23:52:17
Er zijn kennelijk nogal wat mensen die niet begrijpen dat een oefening eruit ziet zoals hij eruit ziet.
Een oefening heeft bepaalde oefendoelen.
Realistisch oefenen moet je altijd zien te benaderen, maar is meestal NIET haalbaar!
Als hier in de Arena realistisch was geoefend had je een heel ander plaatje gehad. Dan had je een grote hoeveelheid slachtoffers gehad in de buurt van de explosie. In de gangpaden en bij de deuren had je bergen slachtoffers aangetroffen die vertrapt zouden zijn geweest als het hier een echte situatie betrof. De hoeveelheid overleden slachtoffers zou vele malen groter zijn geweest. De mensen zouden na de eerste klap onmiddellijk het pand hebben willen verlaten, ten koste van vele andere mensen. Mensen die nu met gekneusde enkels binnen bleven hangen zouden naar buiten gekropen zijn. Mensen die buiten waren aangekomen en weinig tot niets mankeerden, zouden weg hebben gewild van de plek des onheils en het terrein hebben verlaten. Bij de dreiging die er nog was zouden hulpverleners het pand absoluut nog lang niet hebben mogen betreden. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een oefening heeft een bepaald tijdsbestek. Er worden zoveel slachtofferrollen geschreven als binnen dit tijdsbestek mogelijkerwijs zouden kunnen worden behandeld. Als T3-slachtoffers zich niet aan de rol houden en ineens massaal als T2 of zelfs T1 slachtoffer naar het ziekenhuis worden afgevoerd (en dit is overdadig gebeurd!) dan schiet je je doel voorbij en blijven de ingehuurde lotussen liggen omdat men daar niet meer aan toe komt.
De politie die normaal gesproken best een stukje opvang en troost kan verzorgen, komt nergens meer aan toe. Zodra ze maar een stap opzij zetten grijpt een figurant de kans om te gaan zieken en rellen.
Dit soort zaken is NOOIT een oefendoel, tenzij het in je casus staat beschreven.
Leer eens het belang van zo'n scenario!
Om een nog langer verhaal iets korter te maken: realistisch oefenen heeft niet altijd zin!
Als je begint een oefening in elkaar te draaien, dan heb je bepaalde oefendoelen in je hoofd. In dit geval waren dat er nogal wat. Als het - door realistisch oefenen - was gegaan zoals ik hierboven omschrijf, dan was de kans op no-play-situaties vele malen groter geweest. Zo vatbaar als een aantal mensen nu was voor de ophitsing, relschopperij en overdrijven van casussen, zo vatbaar zijn mensen ook voor paniek als door honderden mensen paniek moet worden gespeeld. Wat ik hiermee bedoel is dat als je een grote groep mensen echt paniek laat spelen (vooropgesteld dat ik dan niet vind dat je dit door onervaren mensen moet laten doen), dan slaat die gespeelde paniek enorm snel over op enkele figuranten die daar gevoelig voor zijn. Een oefening is in dat geval niet veilig meer, omdat je binnen de kortste keren echte paniek in de tent hebt. En dat wil je niet!
Als het was gegaan zoals door mij omschreven, dan had je heel ander soort slachtoffers gehad, waren er velen ernstiger gewond geraakt, juist door die paniek en had het gros van de mensen dus buiten op de hulp moeten wachten.
Wil je realistisch oefenen, dan moet je dus ook op dat moment pas gaan melden en aan laten rijden. Voordat je het circus dan draaiend hebt ben je heel erg veel tijd verder. De eerste ambulances kun je nog niet naar het rampterrein sturen, want deze zouden worden kaalgeplukt, nog voordat het ambulancepersoneel ook maar is uitgestapt. Het zou geen werken zijn als een klein aantal ambulances 'alvast' naar het PI gaat, omdat er aan alle kanten aan hen zou worden getrokken. Er zou dus een opstelplaats op afstand moeten komen.
Enig idee hoe lang het geduurd zou hebben voordat er dan hulp zou komen?
Daar komt nog bij dat de regiodekking nu overal gegarandeerd moest blijven, terwijl in de realiteit de regio's leeg getrokken worden.

Ik ga dit verhaal niet nog langer maken dan het al is... voordat er nu nog meer kritiek wordt gegeven, denk eerst even iets langer na. >:(

De organisatie van een oefening als deze is een megakarwei. Er komt heel erg veel meer bij kijken dan de meesten van jullie ook maar kunnen vermoeden. Er hebben heel erg veel mensen heel erg veel uren in gestoken en er zijn heel erg veel oefendoelen gehaald, er zijn heel erg veel dingen verkeerd gegaan die geevalueerd worden en die een volgende keer in de oefendoelen kunnen worden opgenomen. Daarvoor dient een oefening!
Niet voor de lol van de figuranten!
Niet om te zien hoe je van een nietszeggende rol iets kunt maken waardoor je uiteindelijk per ambulance naar het ziekenhuis wordt afgevoerd!
Niet om te zien hoe ver je kunt gaan voordat die politiemensen boos worden!
Niet om te zien of een ambulanceverpleegkundige zijn werk nog kan doen als je tegen 'm gaat aanlopen!
Niet om te zien wat mensen allemaal kunnen verzinnen om zo'n oefening te verzieken (het zijn onze belastingcenten)!
En niet voor een realistisch plaatje!

I rest my case....... denk ik. 8)

firemanr

• Gast
Reactie #278 Gepost op: 8 april 2005, 01:39:24
Er stond boven deze berichten een bericht van foto4sale geloof ik,dat daar foto's te bekijken zijn,maar dat bericht is dus door iemand verwijderd,daarom is het er nu lekker onduidelijk op geworden!

Er is niks onduidelijk geworden. Als er niks anders staat dan een url verdwijnt hij gewoon richting de hulpverleninglinks. Meer niet....Vandaar dat er niks meer van te vinden is, hiero. ;)

Ambuman

• Gast
Reactie #279 Gepost op: 8 april 2005, 10:12:34
@ Jorrin

Je slaat de spijker op z'n kop. Ik ben het volledig met je eens.
Als de mensen doen wat van ze verlangd wordt, scheelt dat een heel stuk.
En aan de ene kant zeuren ze dat er in een rampsituatie ook mensen niet luisteren (en ze dat nu dus ook niet hoeven te doen volgens hun eigen zeggen) maar aan de andere kant wel klagen dat ze hard zijn aangepakt door de politie (tja, dat doet de politie ook als je in de weg loopt bij een rampsituatie  ;)  )

En ik vond het allemaal best soepel verlopen. Jammer dat het bestuurlijk niveau weer met elkaar overhoop lag, maar op de werkvloer is er keihard gewerkt.
Tuurlijk blijven er dingen te wensen over, maar vlekkeloos zal het nooit lopen (maar dat is bij een echte ramp ook niet).
Het is dan jammer dat de pers erg enkelzijdig belicht en alle negatieve dingen flink na voren haalt en aandikt.
Laat een slachtoffer zien wat hartstikke stabiel is, een hoofdwondje heeft (dus eigenlijk T-3) en die in het stadion blijft staan en maar roepen dat er geen ambulance komt.
En ook erg vreemd is het dat er gezegd wordt dat het zo lang duurde voordat er hulpverlening naar binnen mocht. Gek he als de situatie nog niet veilig is.

Jammer jammer jammer dat er toch een erg negatief beeld geschetst wordt.