Oefening Amsterdam 6 april

Auteur Topic: Oefening Amsterdam 6 april  (gelezen 48472 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

GerardG

• Eerste Hulpverlener
  • Forum gebruiker
  • Rode Kruis taakveld 3
Reactie #280 Gepost op: 8 april 2005, 11:29:51
Jorrin,

Ik ben het ook volledig met je eens!!! Goede analyse.
Groet, Gerard  ;)

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #281 Gepost op: 8 april 2005, 11:57:39
Helemaal mee eens jorrin, in woerden zei ik al dat de figuranten een eigen rol gaan spelen. Uiteraard niet iedereen, maar een hoop wel. Dat is vaak erg jammer van een oefening. De lotus probeerd zich zoveel mogelijk aan de casus te houden terwijl de figuranten een eigen leven gaan leiden. Jammer.
Maar al met al heb ik en ik denk de andere van onze sigma team, wel een hele leuke en gezellige dag gehad. Alle hulpverleners hebben hard gewerkt om alles goed te laten verlopen. Tja en dat er dan nog dingen anders lopen dan gepland is, ja daar is het een oefening voor.

bjorn

• Gast
Reactie #282 Gepost op: 8 april 2005, 15:27:09
He Jorrin

Helemaal 100% gelijk.

Wel een puntje rechtzetten. iK ben zelf ook lotus en in mijn rolbeschrijving stond dat ik een t3 slachtoffer was met een gebroken arm en dat ik om aandacht bleef vragen.

Om een of andere reden heeft een mmt'er me t2 gemaakt zodat ik naar het ziekenhuis kon om foto's te maken. Wel heb ik enkele t3'ers gezien die de situatie erger maakten en echt naar het ziekenhuis zijn gebracht.

Zou het aan de ene kant niet veroorzaakt kunnen worden doordat velen niet weten dat men enkel de rol moet spelen. Ik denk dat in een echte situatie mensen hun letsels erger gaan uitbeelden en men een andere triage krijgt.

Naar mijn idee is de taak van vele verpleegkundigen om de situatie juist in te schatten en te controleren op vitale functies en daarmee een triage uit te voeren.

Logisch, in onze groep ging een t3 slachtoffer van de sokken terwijl dit niet in zijn rol stond. Hij werd direct geholpen met als gevolg dat slachtoffers die dit zagen ook omvielen om eerder hulp te krijgen.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #283 Gepost op: 8 april 2005, 15:44:14
Ik vind zeer zeker dat de instructies naar de T3-slachtoffers toe vele malen duidelijker en uitgebreider moeten zijn. Naar de figuranten overigens ook.
Er moesten bij ons wat schaafwonden en blauwe plekken gegrimeerd worden en het spelletje moest zijn dat we verward waren, niet wisten wat er gebeurd was en die vraag ook steeds maar bleven herhalen. Meer informatie is er niet gegeven!
Neem een wondje of blauwe plek bij het verwarde gedrag en je hebt een potentieel neurologisch slachtoffer. Als de rol dan door onervaren mensen (maar ook eigenwijze lotussen) net even te ver wordt doorgespeeld, dan sla je van T3 in een klap door naar T1.
Verward, angstig, verdrietig en wanhopig zijn is niet hetzelfde als de verwardheid die bij een bewustzijnsstoornis hoort. Maar hierover zijn de instructies dus absoluut niet afdoende!
Mensen moeten dus op tijd (!) en uitgebreider gebriefd worden... en dan nog hou je helaas mensen die erop uit zijn....... :-\

bjorn

• Gast
Reactie #284 Gepost op: 8 april 2005, 15:52:16
Jorrin, het kan nog erger

Wij kwamen uit de bus om slachtoffer te spelen. Ik heb natuurlijk geen grime-materialen bij me. Maar er was niemand die ons verwees naar een grime-lokaal waardoor niemand van ons gegrimeerd is geworden.

Een slachtoffer met gigantische brandwonden op de benen, zonder dat er verbrandingen te zien zijn is dus ook niet realistisch.

en in het stadion werd iedereen verzocht naar buiten te gaan. Dat de personen met bandjes moesten blijven zitten was dus niet bekend bij studenten zodat deze dachten. Iedereen blijft zitten. dan blijven wij ook maar zitten.

Kortom: Een hele leuke oefening. Die heel goed opgezet is geworden maar doordat alles onbekend was voor heel veel personen werd het te onduidelijk.

Als ze bijv. de spreekstalmeester ingelicht hadden over de oefening had hij de personen anders naar buiten gebracht en waren de studenten misschien zelf naar buiten gegaan.

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #285 Gepost op: 8 april 2005, 17:25:19
En bij ons ging het verhaal andersom. Onze opdracht spreek de hulpverlening aan met vragen. Probeer bijvoorbeeld contact te krijgen met thuis. We waren niet gewond ook niet een klein beetje. Tot er door de politie werd gezegd dat we mogelijk besmet waren met Antrax. Dus wel slachtoffer. Kan iemand me zeggen wat van categorie s.o. je dan bent?

Groet Anne
Groet Anne

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #286 Gepost op: 8 april 2005, 17:43:27
Jorrin, het kan nog erger

Wij kwamen uit de bus om slachtoffer te spelen. Ik heb natuurlijk geen grime-materialen bij me. Maar er was niemand die ons verwees naar een grime-lokaal waardoor niemand van ons gegrimeerd is geworden.

Een slachtoffer met gigantische brandwonden op de benen, zonder dat er verbrandingen te zien zijn is dus ook niet realistisch.

en in het stadion werd iedereen verzocht naar buiten te gaan. Dat de personen met bandjes moesten blijven zitten was dus niet bekend bij studenten zodat deze dachten. Iedereen blijft zitten. dan blijven wij ook maar zitten.

Kortom: Een hele leuke oefening. Die heel goed opgezet is geworden maar doordat alles onbekend was voor heel veel personen werd het te onduidelijk.

Als ze bijv. de spreekstalmeester ingelicht hadden over de oefening had hij de personen anders naar buiten gebracht en waren de studenten misschien zelf naar buiten gegaan.

Communicatie... waar heb ik dat eerder gehoord... :-\

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #287 Gepost op: 8 april 2005, 17:44:47
En bij ons ging het verhaal andersom. Onze opdracht spreek de hulpverlening aan met vragen. Probeer bijvoorbeeld contact te krijgen met thuis. We waren niet gewond ook niet een klein beetje. Tot er door de politie werd gezegd dat we mogelijk besmet waren met Antrax. Dus wel slachtoffer. Kan iemand me zeggen wat van categorie s.o. je dan bent?

Groet Anne

Volgens mij ben je nog geen categorie slachtoffer... zolang er nog niets "mis" is. Je hebt geen acute hulp nodig... dus niet de zorg van het ambulancepersoneel op dat moment. Dat klinkt bot... maar zo werkt het wel. :(

Anne

• Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #288 Gepost op: 8 april 2005, 18:37:43
Je gaat in zo'n geval uit van het positieve er zal wel niets aan de hand zijn.  ??? Lijkt mij toch dat er enig soort actie nodig is om te bepalen dat we echt niets mankeren.

Groet Anne
Groet Anne

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #289 Gepost op: 8 april 2005, 20:10:16
Je gaat in zo'n geval uit van het positieve er zal wel niets aan de hand zijn.  ??? Lijkt mij toch dat er enig soort actie nodig is om te bepalen dat we echt niets mankeren.

Groet Anne

Dat zal waarschijnlijk zo zijn, ik ken die procedure niet goed. Maar dat gebeurt niet daar op die locatie, op dat moment, door ambulancepersoneel. Ik neem aan dat daar labonderzoek voor nodig zal zijn. Dit is mijns inziens een geheel afzonderlijke procedure... hiervoor zal een ander circus in gang gezet moeten worden. In elk geval gaat ambulancepersoneel hier verder niets mee doen.
Maar: correct me if I'm wrong....