Handboek alarmcentrale

Auteur Topic: Handboek alarmcentrale  (gelezen 3732 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Gepost op: 19 januari 2005, 13:27:19
Binnenkort ga ik bij mij in de regio ondersteunende werkzaamheden verrichten op de alarmcentrale. Deze werkzaamheden bestaan ondermeer uit het opstellen van een soort Handboek Alarmcentrale. Dingen die ik hierin op wil nemen zijn bijvoorbeeld:
-afspraken omtrent werktijden, overdragen van diensten en piketregeling
-uitvraagprotocollen voor het aannemen van meldingen
-alarmeringen
-taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden

Oftewel van alles en nog wat. Veel dingen zijn ooit wel een keer afgesproken en zijn ergens terug te vinden, maar de bedoeling is om alles te bundelen.

Daarnaast gaan we op de alarmcentrale een omschrijving opzetten van de werkprocessen rondom C-2000. Hierin wordt bijvoorbeeld omschreven wat een centralist moet doen als iemand zich inmeldt op een gespreksgroep en daarna moet worden gekoppeld aan een nieuwe gespreksgroep. Tevens zullen bepaalde noodprocedures moeten worden omschreven.

Mijn vraag op dit forum is: Zijn er regio's/alarmcentrales die al zulk soort documenten hebben? Zo ja, zou ik die ter informatie kunnen ontvangen om als voorbeeld te kunnen dienen?

Alvast bedankt.

m.vr.gr. Siebert




Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2005, 17:37:00
Rustig hier 8)

Dat kan twee dingen betekenen:
1. Bijna geen een regio heeft zulke dingen duidelijk op papier vastgelegd, behalve de regio Drenthe (waarvan ik inmiddels wel een Operationeel Handboek heb, waarin ondermeer alarmeringsprocedures zijn vastgelegd).  :-\
2. Brandweer Nederland blijft Brandweer Nederland; oftewel we gaan allemaal opnieuw het wiel uitvinden, waarbij we niet bij andere regio's gaan kijken.  :-[

Nou ja, ik wacht nog maar even af. Misschien ben ik een beetje ongeduldig. Maar het lijkt me stug dat er in Nederland nog maar weinig zaken m.b.t. de alarmcentrale op papier staan, helemaal na een aantal verschenen rapporten (bijv. Koningskerk Haarlem) waarin de alarmcentrales ook niet buiten schot bleven.


nvr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2005, 18:28:01
Ik persoonlijk verwacht eerder dat je meer succes hebt met dergelijke vragen door ze rechtstreeks namens de brandweer te stellen aan de overige regio's, inplaats van via een forum.

Verwacht niet dat dergelijke documenten hier even uitgewisseld worden. Ook is niet te controleren of jij die functie ook daadwerkelijk uit gaat voeren (waarmee ik het niet wil ontkennen en dat ter goede trouw wel aanneem. ..maar wel even realistisch nadenk).


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2005, 08:05:31
Daar heb je ook wel een beetje gelijk in. :-[
Ik had eerst even voor de makkelijke weg gekozen, omdat ik nog druk bezig was met andere projecten. Ik had gehoopt dat ik in ieder geval al wat ideetjes aangereikt zou krijgen; dat bespaart me dan weer het bellen naar 25 (?) alarmcentrales.  ;D


Marthijn

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 29 september 2005, 09:37:46
Hoi Siebert,

Ik ben zelf werkzaam op de Meldkamer Noord- en Midden Limburg.
Wij zijn op dit moment ook bezig om een uitvraagprotocol op te stellen voor het aannemen van meldingen. Heb jij hier in de tussentijd al meer informatie over binnengekregen, en zou ik die aub mogen ontvangen ?
Dan hoef ik niet meer hier wiel nog een keer uit te vinden.

Met vriendelijke groeten,

Marthijn


Rolf Pieters

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
  • Rolf Pieters
Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2005, 09:01:34
Wij zijn op dit moment ook bezig om een uitvraagprotocol op te stellen voor het aannemen van meldingen.

Ik sta versteld dat dit soort elementaire zaken nu pas aandacht lijken te krijgen. Hoe is het uitvragen dan tot op heden gegaan? Dit is toch de 'core business' van een meldkamer? Zijn de processen de laatste tijd dan zo veranderd? ???

Of wordt het de bedoeling dat alle activiteiten van de meldkamer zodanig worden beschreven dat men in de toekomst de eerste de beste hersenloze baviaan achter de knoppen zet?

(Beetje ongenuanceerde woordkeuze van mij, maar dit is even om te 'prikken')  ::)


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2005, 08:14:04
Hoi Siebert,

Ik ben zelf werkzaam op de Meldkamer Noord- en Midden Limburg.
Wij zijn op dit moment ook bezig om een uitvraagprotocol op te stellen voor het aannemen van meldingen. Heb jij hier in de tussentijd al meer informatie over binnengekregen, en zou ik die aub mogen ontvangen ?
Dan hoef ik niet meer hier wiel nog een keer uit te vinden.

Met vriendelijke groeten,

Marthijn

Hoi Marthijn,

Hoewel mijn vraag al meer dan een half jaar oud was, heb ik nog weinig aandacht besteed aan het maken van uitvraagprotocollen  :-[
Ik heb in die tijd wel eens nagedacht over hoe zinvol het is om allemaal uitvraagprotocollen te maken voor de brandweer. Ik ben tot de conclusie gekomen dat je dit eigenlijk niet alleen voor de brandweer moet doen. Sinds een jaartje hebben we nu een gemeenschappelijke meldkamer en ik denk dat we zulke uitvraagprotocollen voor alle disciplines moeten maken. Zodoende kan de politie dan ook meldingen aannemen voor de brandweer en andersom.

Op de volgende link staat wel een  OGS-handboek van Haaglanden met daarin een uitvraagprotocol voor OGS-incidenten. Misschien heb je daar wat aan. Dit is het enige uitvraagprotocol dat ik wel heb gemaakt.

http://www.brandweerkennisnet.nl/cms/show/id=530114/contentid=48753

m.vr.gr.

Siebert