GRIP 2 Grote brand - Zwaag 29-01-2005

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand - Zwaag 29-01-2005  (gelezen 4427 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rene112

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 24 januari 2005, 23:28:06
::)Rijnmond haast de enigste regio waar je te minsten met politie kan praten en dat zijn haast altijd de probleem zoekers. Ze moeten in het lespakket toevoegen van de politie een PKK altijd door mag. Onder eigen verantwoordelijkheid. De oudegarden weet het hier maar die 1 strepers ja dat zijn de herrie schoppers overigens hebben wij een kaart gekregen waarop staat dat wij er door mogen met jawel handtekening van de korpcehf. Weigert de agent ons toch mag hij op het matje komen en is de kans dat hij een rekening krijgt van de media. Een agent met 1 streep die ''net van school komt'' moet je dit al gelijk hebben kunnen leren, dit voor komt problemen op een incident terrein. Echter is er voor de media bij een steek/schietpartij een tweede ring waar we kunnen lopen. Wij mogen overal lopen als we maar niet de sporen vertrappen. als we naar andere regio's gaan kan een journalist veel problemen hebben.. kijk maar naar Haaglanden en Hollands-Midden altijd problemen daarzo... PKK ken hun niet schelen de helft weet geen eens dat het er is.
Maar wat rick zegt pers mag onder eigenverantwoordelijk heid. Groot gevaar of niet over al lopen. En als je de hulpdiensten dermate in de weg loopt na een waarschuwing wordt de PKK ingetrokken.
en kan het lang duren voor datje die weer heb.  ::)

Vraag
Heeft er iemand wel eens problemen met de persgehad binnen de hulpverlening???????

Het spijt me... maar ik ben het niet eens met jouw verhaal Rémon. Het 'eigen verantwoordelijkheid' verhaal gaat gewoon niet altijd op.

Voorbeeld :
Ik sta als OvD-Brandweer bij een brand in een gebouw waarbij instortingsgevaar van bijv. een gevel is, en daarover met alle hulpverleners goede afspraken heb gemaakt (veilige afstand etc.).

Vervolgens komt, volgens jou, dan een fotograaf/videojournalist met een PPK (is wat anders dan de PKK ;) ) die ik (of de politie) dan toegang MOET verlenen tot het afgezette cq. onveilige gebied?  :-\

Waarbij als het fout gaat hulpverleners (bijv. brandweer) risico's moet lopen om bijvoorbeeld jou te redden/bevrijden?

Helaas, maar zo werkt het niet met verantwoordelijkheden als het gaat om de EIGEN veiligheid van hulpverleners en derden (zoals publiek en pers).

Ik weet dat bij bijvoorbeeld een verkeersongeval je het fotograferen en filmen binnen de afzetting niet kan tegenhouden (hoeft van mij ook helemaal niet!), daar zullen ook weinig risicovolle situaties optreden. Maar vervolgens moet het wel duidelijk zijn dat hulpverleners niet gehinderd kunnen/mogen worden in de uitvoering van hun werk.

Begrijp me goed : ik ben absoluut niet anti-fotografen (of anti-filmploeg). Ik heb zelf ook een aantal jaren zeer aktief achter alle hulpdiensten aangereden om te fotograferen. Maar ik ken ook de andere kant van de medaille.

Wij hulpverleners hebben absoluut veel belang bij een goede relatie met de pers, maar het mag (volgens mij) niet zo zijn dat op basis van een PPK wordt bepaald dat ik (in bepaalde situaties) VERPLICHT ben om meer verantwoordelijkheid om mijn schouders te nemen. Die inschatting wil ik altijd nog zelf kunnen maken.

En in de meeste gevallen had die inschatting tot gevolg dat er perfecte foto's gemaakt konden worden, en er prima vanuit de hoogwerker gefilmd kon worden op het moment dat dat verantwoord was  ;) ;D

Zo, een heel verhaal.... maar hier heb ik al vaker over gediscussieerd en over nagedacht  ;)

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 24 januari 2005, 23:33:56
Oja, en nog even antwoord geven op jouw laatste vraag ;)

Ik heb vrijwel nooit problemen gehad met de pers tijdens incidenten. In deze omgeving heb ik met mensen als Theo Annes en 'Cockie' Toorenspits prima contacten gehad.

Ik heb één keer bij een ongeval een fotograaf gevraagd om te stoppen met fotograferen omdat hij een slachtoffer (bekneld met benen en bij kennis) recht in het gezicht stond te fotograferen. Dat vond ik gevoelsmatig over de schreef gaan.

En bij een brand in een kaarsenfabriek enkele jaren geleden liep een fotograaf binnen het afgezette gebied terwijl het volgens mij daar zeer gevaarlijk was i.v.m. mogelijk uitstromende brandende parafine en onduidelijkheid over explosiegevaar. Hij wilde op mijn verzoek (als OvD van dat pelotonsvak) niet weggaan en daar heb ik toen de politie gevraagd aktie op te ondernemen.

Maar voor alle duidelijkheid, dit zijn de echte uitzonderingen. Verder heb ik altijd heel veel goed foto- en videomateriaal ontvangen voor evaluaties en lesmateriaal  ;)

groeten,
René de Caluwé


Rémon Duivestein

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 25 januari 2005, 15:57:31
Oja, en nog even antwoord geven op jouw laatste vraag ;)

Ik heb vrijwel nooit problemen gehad met de pers tijdens incidenten. In deze omgeving heb ik met mensen als Theo Annes en 'Cockie' Toorenspits prima contacten gehad.

Ik heb één keer bij een ongeval een fotograaf gevraagd om te stoppen met fotograferen omdat hij een slachtoffer (bekneld met benen en bij kennis) recht in het gezicht stond te fotograferen. Dat vond ik gevoelsmatig over de schreef gaan.

En bij een brand in een kaarsenfabriek enkele jaren geleden liep een fotograaf binnen het afgezette gebied terwijl het volgens mij daar zeer gevaarlijk was i.v.m. mogelijk uitstromende brandende parafine en onduidelijkheid over explosiegevaar. Hij wilde op mijn verzoek (als OvD van dat pelotonsvak) niet weggaan en daar heb ik toen de politie gevraagd aktie op te ondernemen.

Maar voor alle duidelijkheid, dit zijn de echte uitzonderingen. Verder heb ik altijd heel veel goed foto- en videomateriaal ontvangen voor evaluaties en lesmateriaal  ;)

groeten,
René de Caluwé

Zo en zo een slachtoffer fotograferen recht in het gezicht is al niet netje's vooral als tie bij kennis is.
Maar meestal ''bij gevaarlijk incidenten worden we ook (ik doehet automatische) zeker boven winds te gaan staan.. gebeurt niet veel. Maar het zijn de afspraken da thet eigen verantwoordelijkheid is het staat erges zwart op wit enkelt weet ik niet waar. Waarschuwingen neem je aan (je kan niet anders) Maar meestal is het toch bij een incident met weet ik het wat voor goedje wat afstand te nemen.

eeehh ik bedoelde met PKK .. PPK hoor  ;D heb het enkelt ff verdraaid.