MSA (Motor spuit aanhanger) nog van deze tijd??

Auteur Topic: MSA (Motor spuit aanhanger) nog van deze tijd??  (gelezen 8754 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 22 januari 2012, 14:36:24
In diverse topics komt het gebruik van MSA,s ter sprake. Er wordt door veel korpsen nog gebruik gemaakt van de MSA. Is dit nog wel van deze tijd, of hebben die dingen hun langste tijd bij de brandweer gehad?

HJ94

• Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2012, 14:44:16
Het zal per gebied verschillen als een MSA nog wel nodig is. In een sterk stedelijke omgeving waarbij er om elke hoek een ondergrondse brandkraan ligt, dan niet. Als je kijk naar landelijke gebieden waarbij er in de wijde omtrek geen brandkranen zijn, dan kan een MSA nog wel eens uitkomst bieden. Dan wordt de MSA opgesteld, zuigbuis in een naastgelegen waterbron, slangen uitrollen naar de TS en pompen maar. Maar, de MSA kan natuurlijk ook nog altijd dienen als extra bluseenheid, naast de TS.

Hier in Fryslân rukken de meeste korpsen nog uit met een MSA, met de TS of PM al trekker. Korpsen in stedelijke gebieden bijna niet meer, op enkele uitzonderingen na.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2012, 15:11:19
Als blusmiddel vind ik van niet. Ik denk dat hij daarvoor te ver achterhaald is. Als Aanjager voor een TS zeg ik volmondig ja. Als je hem (zoals HJ94 ook al zei) Direct naast de put zet, dan heeft hij zeker meewaarde voor de brandbestrijding.

Buiten dat is het gewoon een handig middel voor grote wateroverlasten etc. Gaat toch net iets sneller als met alleen een TS.

Daarnaast kan hij ook nog opgesteld worden naast open water als dat te ver bij de TS vandaan is. Hij kan gewoon met zuigslangen in het beekje/meertje of wat dan ook, terwijl de TS gewoon op een goede plek kan worden opgesteld.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

knight

• Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2012, 15:16:55
Wij gebruiken hem ook nog regel matig. Iid ook als 2e pomp of om de ts van water te voorzien als er geen brk in de buurt zit.
Ook gaat hij bij ons mee op de KNRM boot als we met hun naar een scheepsbrand moeten.
Met schepen leegpompen gebruiken wij hem ook makkelijk even op te tillen en dicht bij het zinkende schip te brengen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2012, 15:17:24
Weet iemand de waterobrengst van een MSA, en die van een TS?

knight

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2012, 15:23:04
Wel moet ik erbij zeggen dat een TS voeden met een MSA niet ideaal is.
De opbrengst van een MSA is namelijk veel kleiner dan een TS het kan maar de TS kan niet vol draaien.

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2012, 15:24:12
Weet iemand de waterobrengst van een MSA, en die van een TS?

Meestal rond de 1600 liter. Echter zijn er ook MSA's te bedenken die 2600 liter pompen zoals in Lochem (ook een enorm apparaat overigens) en sommige wat minder.

Hoeveel een Tankautospuit zuigt kan ik zo 1,2,3 niet plaatsen, omdat ik nogal veel verschillen vind. Maar een vaak voorkomend getal is 3000.

De opbrengst van een MSA is namelijk veel kleiner dan een TS het kan maar de TS kan niet vol draaien.

Andere kant van het verhaal is, dat wanneer de MSA er niet tussen staat, er waarschijnlijk nog minder druk is, waardoor er nog minder water is. In dat opzicht zou je alleen een tweede TS kunnen gebruiken als aanjager. Dat is echter het ideaalplaatje. In vele gevallen is er niet snel genoeg een tweede TS terplaatse. Vooral niet in de buitengebieden, Dat duurt daar gewoon echt te lang. In dat geval kan een MSA een prima overbruggingsmiddel zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2012, 15:25:51
De spijker op de kop!
Dus is een MSA dan wel geschikt om ingezet te worden bij brandbestrijding? Zeker over langere afstanden kun je dus weldegelijk een water tekort krijgen.
Wij hebben er ook eentje staan, maar die is geheel van de uitruk gehaald vanwege het boven genoemde probleem.

knight

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2012, 15:26:01

MSA +- 1600 l/pm
TS +- 2400 l/pm

KJS

• Senior gebruiker
  • Generalist OC
Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2012, 15:26:44
Capaciteit van MSA/TS:

MSA: +/- 2100 l/min.
TS: +/- 3200 l/min (gecombineerd LD/HD)

In de landelijke gebieden bied dit zeker een uitkomst.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar