Bedankt voor je reactie, EHBO-er. Ik denk dat het "Als het maar helder blijft" hier een hele belangrijke is.
Wel denk ik dat het punt voorbehouden handelingen altijd een lastige blijft. Je bent immers ingezet als SIGMA-lid, ondanks dat je misschien daarbij "nuttigere" dingen kunt doen (maar dan missen ze er een in het SIGMA-team en dat kan ook niet, dus wat is nuttiger....? ).
Wat betreft het denken op twee niveaus, heb je inderdaad gelijk. In de praktijk gaat dat samen; in theorie echter niet. Voorbeeldje uit mijn eigen EHBO-ervaring.
Slachtoffer voelt zich "niet lekker en wat benauwd". Vertelt dat hij al een dag last heeft en daar via de huisartsenpost een medicijn voor heeft gekregen. Ik weet dat de klachten door aardig wat verschillende dingen veroorzaakt kunnen worden. Vitale functies zijn op het moment nog in orde (behalve het benauwde gevoel) maar voor de rest heb ik geen flauw idee van de ernst.
Dan vraag ik of de patiënt toevallig de naam van het medicijn weet, om mij een beter beeld van de oorzaak te kunen vormen. Dit is niet tegen de regels, maar als pure EHBO-er heb ik er niks aan. Ik word immers niet geacht hier enige achtergrondkennis over te hebben. Bij dit doorvragen ben ik dus bezig als arts (in opleiding) en niet als EHBO-er.
In dit voorbeeld kon ik beide "functies" prima combineren, maar ik kan me indenken dat er situaties zijn waarin het minder goed in één handelswijze te vlechten is. Daar ben ik een beetje onzeker over als het in de toekomst nog eens mocht voorkomen. Voor mij was één van de redenen (niet de hoofdreden) dat ik niet bij de SIGMA ben gegaan dan ook dat ik over een paar jaar arts ben. Ik dacht dat ik dan niet meer in het "SIGMA-profiel" zou passen.
En PdR, ook jij bedankt voor je reactie. Ik twijfel er niet aan dat het hartstikke leuk en leerzaam is. Succes.