To join or not to join

Auteur Topic: To join or not to join  (gelezen 27859 keer)

0 gebruikers (en 28 gasten bekijken dit topic.

ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #40 Gepost op: 23 januari 2005, 11:49:32
OK, help me herinneren dat ik niet meer na middernacht replies post, dat komt m'n tact niet ten goede. :-X

Maar ik blijf erbij dat je als SIGMA verre van het niveau van een arts zit. Je begrijpt waar de verpleegkundige het over heeft, je kunt in no-time een noodhospitaal (naja, sort of) opzetten (wat artsen dan weer niet kunnen), je kunt assisteren... Maar een niveau in de buurt van een SEH-arts? Nee, en ik kan me goed voorstellen dat artsen geen zin hebben om Sigma's mee te nemen. Iemand die van helemaal niets weet, die kun je nog in een hoek laten toekijken, maar als het een leerstage betreft kan het behoorlijk hinderen, lijkt mij.

De bedoeling van de stage op de SEH is om a te kijken of je ook traumagevallen aankan (geestelijk) en b mee te lopen niet met de arts maar met de verpleegkundige op zo'n afdeling om te kijken naar het assisterende werk dat zij doen en hoe het daar allemaal aan toegaat. :)
Als je een posting plaatst vind ik wel dat je moet weten waar je het over hebt en als je het niet zeker weet dit ook vermeld. Scheelt een boel reacties.

Groet Arend


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #41 Gepost op: 23 januari 2005, 11:58:44
OK, ik geef toe dat ik wat te snel heb gereageerd. Dit kwam door het volgende: Ik heb laatst het verhaal gehoord van iemand op een SEH die een SIGMA mee had lopen. De Sigma liep gigantisch arrogant te zijn, bemoeide zich met zaken waar hij geen verstand van had, zat er dan ook telkens naast, liep hinderlijk in de weg toen er een patient binnenkwam (auto-ongeluk)... Achteraf bleek dat hij gewoon niet met de spanning om kon gaan, en hij schaamde zich diep voor zijn wangedrag, maar de SEH-arts had zich echt heel erg geergerd aan zijn gedrag, en had liever niet meer dat er mensen mee kwamen lopen.
Ik geloof best dat je bij het SIGMA een hoop leert (ga ik binnenkort hopelijk achter komen), maar ik kan de artsen en verpleegkundigen op de SEH die geen SIGMA's (meer) mee willen hebben lopen heel goed begrijpen.
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2005, 12:03:12
OK, ik geef toe, dat ik wat te snel heb gereageerd. Ik heb laatst het verhaal gehoord van iemand op een SEH die een SIGMA mee had lopen. De Sigma liep gigantisch arrogant te zijn, bemoeide zich met zaken waar hij geen verstand van had, zat er dan ook telkens naast, liep hinderlijk in de weg toen er een patient binnenkwam (auto-ongeluk)... Achteraf bleek dat hij gewoon niet met de spanning om kon gaan, en hij schaamde zich diep voor zijn wangedrag, maar de SEH-arts had zich echt heel erg geergerd aan zijn gedrag, en had liever niet meer dat er mensen mee kwamen lopen.
Ik geloof best dat je bij het sigma een hoop leert (ga ik binnenkort hopelijk achter komen), maar ik kan de artsen en verpleegkundigen op de SEH die gen SIGMA's mee willen hebben lopen heel goed begrijpen.
Je gaat nu af op een verhaal van één persoon? Dat wil NIET zeggen dat alle SIGMA leden zo zijn. Dan kan ik ook wel roepen: "Alle artsen zijn arrogant". Is niet zo, maar geeft wel hetzelfde gevoel. Maar weet wel, dat de meeste SEH gewoon niet zijn voorbereid op een grote ramp.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2005, 12:05:34
Ik weet dat niet alle SIGMA's zo zijn, maar als arts / verpleegkundige moet je maar net het geluk hebben geen SIGMA te krijgen die je voor de voeten gaat lopen.
Dat de SEH's niet voorbereid zijn op een grootschalinge ramp is een ander verhaal, ik zie niet in wat dat te maken heeft met een tekort aan stageplekken  ???
Arts  www.alphalog.nl


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #44 Gepost op: 23 januari 2005, 12:09:22
Misschien dat als ze eens vaker SIGMA leden over de vloer hebben dat ze daar ook van kunnen leren. Die weten wel wat meer over rampen en dergelijke.

En wat is nu 8 uur? Zo voorbij. En als je geluk hebt leer je van elkaar. Win win situatie.


ABeens

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 587
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #45 Gepost op: 23 januari 2005, 12:09:52
Ik weet dat niet alle SIGMA's zo zijn, maar als arts / verpleegkundige moet je maar net het geluk hebben geen SIGMA te krijgen die je voor de voeten gaat lopen.
Dat de SEH's niet voorbereid zijn op een grootschalinge ramp is een ander verhaal, ik zie niet in wat dat te maken heeft met een tekort aan stageplekken  ???

Destijds tijdens mijn opleiding werd nadrukkelijk vermeld dat wij slechts toeschouwers zijn en als we al wat mochten doen op de seh dit mooi was meegenomen.
Het gaat in eerste instantie om het feit dat je met de spanning, het trauma en de eventuele omstanders om kunt gaan zonder feitelijk actief te zijn

Arend


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #46 Gepost op: 23 januari 2005, 12:12:37
Klopt, maar hij ging door de spanning door het lint, daar doe je niets aan.
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #47 Gepost op: 23 januari 2005, 12:13:35
Misschien dat als ze eens vaker SIGMA leden over de vloer hebben dat ze daar ook van kunnen leren. Die weten wel wat meer over rampen en dergelijke.

En wat is nu 8 uur? Zo voorbij. En als je geluk hebt leer je van elkaar. Win win situatie.

Goed idee, maar er zijn nu al te weinig stageplekken. Misschien dat de ervaren SIGMA's eens een keer een nachtdienst kunnen meedraaien?
Arts  www.alphalog.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #48 Gepost op: 23 januari 2005, 13:11:01
Klopt, maar hij ging door de spanning door het lint, daar doe je niets aan.

Ik vind dat de stagebegeleider in dit geval tijdig had moeten optreden en deze persoon buitenspel had moeten zetten. Of het nu een leer-of een kijkstage betreft... de ergernis mag nooit zo groot worden dat de concentratie van de arts of verpleegkundige eronder lijdt.

Bij ons zijn ze gestopt met de stages binnen de HOC-opleiding, omdat ze van mening zijn dat men eerst wat meer oefenervaring moet opdoen. Ik kan die beslissing voor een groot deel onderschrijven. Het eerder gegeven voorbeeld mag dan extreem zijn... er zitten altijd "vreemde vogels" bij. En het doet de werksfeer niet altijd goed als je te vaak met een meeloper wordt opgezadeld, hoe goed de bedoelingen van de stagiair ook zullen zijn. :-\


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #49 Gepost op: 23 januari 2005, 13:46:45
Ik vind dat de stagebegeleider in dit geval tijdig had moeten optreden en deze persoon buitenspel had moeten zetten.

Waarom dit niet op tijd is gebeurd weet ik niet, maar dit soort incidenten verpest het dus wel voor het SIGMA. Dat is het risico van stage's, maar 'de confrontatie' met echte verwondingen moet toch worden aangegaan voor je er zeker van kan zijn dat een SIGMA het geestelijk allemaal aankan.
Het feit dat een verkeerde instelling tijdens een stage dit soort effecten kan hebben zorgde ervoor dat ik (veel te) geirriteerd reageerde toen Ger@rd "Niets weten??
Ik vraag me af wat jij dan allemaal hebt gedaan tijdens de HOC? Wij hebben dingen geleerd." zei. Er vanuit gaan dat je dingen even goed als een arts weet kan heel verkeerd vallen bij een arts als je als 'buitenstaander' een verkeerde opmerking maakt (pijnlijke ervaring mee gehad ;)). Ik bedoel hier overigens niet mee dat jij zo'm instelling hebt Ger@rd  ;)...

Overigens bied ik hierbij mijn excuses aan voor mijn eerste reactie. Zowel de formulering als de inhoud zijn heel erg fout, om niet te zeggen onbeschoft tav. SIGMA's. Ik had dit niet mogen zeggen.
Arts  www.alphalog.nl