To join or not to join

Auteur Topic: To join or not to join  (gelezen 27890 keer)

0 gebruikers (en 55 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #50 Gepost op: 23 januari 2005, 15:04:17
Is al goed Delta. Maar de volgende keer schop ik je helemaal in elkaar  ;D ;D ;D Oh sorry, nu reageer ik te overdreven  :P ;)


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #51 Gepost op: 23 januari 2005, 15:22:27
Ha, hij had de andere postings beter moeten lezen.

Na zaterdag is hij helemaal het haasje ;D ;D ;D

(  8) wij dus de jagers ::))

Arjan
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #52 Gepost op: 23 januari 2005, 18:37:01
Ik vindt een stage voor een sigma lid wel goed, ik heb er in ieder geval 2 hele fijne dagen door gehad, waar ik ook nog eens veel van geleerd heb. Alleen je moet je niet opstellen als een gelijkwaardige van een arts, dit ben je niet. Tenzij je een studie geneeskunde volgt.  ;)Maar goed, bij de één is het goed gevallen en bij de ander niet. Als je net je HOC opleiding afgerond hebt, dan denk je dat je alles weet, helaas is dit in de praktijk niet het geval. Je weet een hoop, maar niet alles. Je kunt het vergelijken met je rijbewijs, je leert pas goed rijden als je het roze papiertje hebt gehaald en je ervaringen in de praktijk gaat uitvoeren. Zo is dat met de sigma ook. Door veel met oefeningen mee te doen en de herhalings lessen blijft volgen kun je je niveau ophalen en zul je meer kennis vergaren. Bij de ambu trainingen die bij ons vaak gehouden wordt, blijkt vaak maar weer, hoe belangrijk oefenen is. De eerste keer in zo'n tent werken valt tegen, je moet alles tegelijk doen voor je gevoel. Naar mate je vaker met dit soort trainingen bezig houdt zul je zien dat er een groot verschil is tussen de eerste en tweede keer. Of iemand stres bestendig is in een ramp situatie, ik weet niet of je dit wel leert tijdens 2 dagen stage lopen. Het is toch altijd zo dat de praktijk het zal moeten leren.


Michel

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 23 januari 2005, 20:36:50
Denk je dat je wat weet? SIGMA's zijn de loopjongens van de ambulanceverpleegkundigen. Vergelijk even: 1 jaar 1x per week opleiding tegen 9 jaar voltijd WO-opleiding... Tuurlijk weet je wat meer dan een ehbo-er, maar denk je dat je qua niveau zelfs maar in de buurt komt van een SEH-arts? Dream on...

Om een hoop haatreacties voor te zijn: SIGMA's doen belangrijk werk, ik bedoel dit niet denigrerend.

Nou het is dat je jezelf al hebt verontschuldigd...

Het is soms ongelofelijk wat de houding is van enkele SIGMA-leden, ze weten alles beter dan verpleegkundigen en artsen, en willen dat ook graag vertellen. Maar de houding van de professionals laat ook wel eens te wensen over. We moeten allemaal accepteren dat er in ieders kringen mensen rondlopen die anderen het bloed onder de nagels weghalen. Ik vind het jammer dat het heel vaak die mensen zijn die als exemplarisch voor de grote groep 'normale' mensen worden beschouwd. Dit duidt ook een beetje op een kortzichtige geest.
SIGMA-leden moeten zich bewust zijn dat ze een waardevolle taak hebben en dat ze, hoewel ik vind dat we wèl veel kunnen op ons gebied, in kennis en vaardigheden beperkt zijn.
En verpleegkundigen moeten zich beseffen dat bij één van hun beroepsrollen deskundigheidsbevordering hoort, en dat ze daarom moeten meewerken aan het overdragen van relevante kennis aan onder meer SIGMA-leden in opleiding.
Ik hoop me nog lange tijd in beide groepen in te kunnen zetten!

Groeten van Michel


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #54 Gepost op: 23 januari 2005, 22:06:51
Bij de ambu trainingen die bij ons vaak gehouden wordt, blijkt vaak maar weer, hoe belangrijk oefenen is. De eerste keer in zo'n tent werken valt tegen, je moet alles tegelijk doen voor je gevoel. Naar mate je vaker met dit soort trainingen bezig houdt zul je zien dat er een groot verschil is tussen de eerste en tweede keer. Of iemand stres bestendig is in een ramp situatie, ik weet niet of je dit wel leert tijdens 2 dagen stage lopen. Het is toch altijd zo dat de praktijk het zal moeten leren.

Zoals ze die trainingen bij jullie aanpakken, met Sigma erbij, werkt volgens mij erg goed. Dat zouden ze overal zo moeten aanpakken... :-\


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #55 Gepost op: 23 januari 2005, 22:20:56
Die trainingen werken ook goed. Alleen zie je duidelijk het verschil met iemand die het voor het eerst doet en iemand die al verschillende keren meegedaan hebben. Maar ja verbeter punten blijf je altijd wel houden. Dus we blijven doorgaan.  :D


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #56 Gepost op: 23 januari 2005, 22:41:15
Ja, maar het is juist de herhaling... 5 a 6 keer hetzelfde verhaal op zo'n dag... daar leer je veel van. Mijn ervaring is dat er veeeeeeeel te weinig geoefend wordt met "echte" casussen (met Lotus). Terwijl hier juist een enorm leermoment schuil gaat. :-\


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #57 Gepost op: 23 januari 2005, 23:12:25
Wees gerust en of er lotussen erbij aanwezig zijn. Moet mijzelf dan wel in de hand houden en als sigma te werk gaan, voor je het weet doe je als lotus mee.   :-\


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #58 Gepost op: 24 januari 2005, 02:00:32
Delta,

Als ik het goed begrijp, gaan nogal wat studenten onderuit als ze de eerste keer het werk van de pathaloog anathoom mogen aanschouwen.

In jouw optiek zijn deze studenten niet geschikt om arts te worden.

Dat geldt ook voor de leerlingverpleegster die tijdens de bevalling flauw viel bij het inknippen en de arts i.o. die tijdens het hechten ontdekte dat de naald gebroken was. Die was ook even van slag.

Wat je excuses betreft, je neemt de toon terug, maar ik heb nog steeds het gevoel dat je onverkort vindt dat de SIGMA geen waardevolle rol in de hulpverlening spelen en daarom beter buiten kunnen gaan spelen.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #59 Gepost op: 24 januari 2005, 10:16:21
Doel van de SEH stage, althans zo stond dat bij ons geformuleerd, is zicht krijgen op het vervolg van de prehospitale zorg. Het is inderdaad een soort snuffelstage. Je kunt soms wat dingen doen.
In de HOC-opleiding leer je veel over de prehospitale zorg en ambulancezorg.
In het ziekenhuis gaat het er toch anders aan toe. Protocollen en handelingen zijn anders.
Klein voorbeel. Wij oefenden de logroll tot je er van droomde. Het so komt recht op de plank.
Bij de SEH doen ze dat ook, alleen van de plank.  :) Dat gaat toch net even anders.

Het was buitengewoon leerzaam de SEH-stage en nogmaals alle lof voor het Groene Hart ziekenhuis en de plegen die mij op sleeptouw namen.

Inderdaad ik heb wel wat kunnen doen.
Verbandje aanleggen. Sociaal contact met familie en slachtoffer. Heb ik dat in de HOC-opleiding geleerd? Nee.
 ;)