To join or not to join

Auteur Topic: To join or not to join  (gelezen 27869 keer)

0 gebruikers (en 38 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #90 Gepost op: 26 januari 2005, 19:04:16
Ik ben het met Jorin helemaal eens. Als je als Sigma lid wordt ingezet moet je beperken tot de toegestane handelingen. Iedereen van de GNK weet wat hij aan een sigma lid heeft. En kan dus niet zien of hij/zij wel een andere bevoegdheid heeft in het dagelijks leven.

mvg Gerrit. :)
Is eigenlijk niet eens een kwestie met mee een of oneens zijn. Het is gewoon zo  ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #91 Gepost op: 26 januari 2005, 23:14:22
Offtopic: Ik lees overal over het SIGMA, het is de SIGMA, spreek de afkorting maar voluit. Nou ja, je zegt sowieso al niet: het groep, maar de groep, dus ja.
Geeft niet, maar het staat wat raar.

We gaan weer verder! ;D

Christian


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 26 januari 2005, 23:17:57
Christian, je hebt helemaal gelijk! Haha, maar het Sigma klinkt nu eenmaal beter ;)...


Michel

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 27 januari 2005, 11:21:35
OK, terug naar de topic: iemand nog een mening over de vraag: Heeft het zin voor een geneeskundestudent om de HOC-cursus te volgen, zelfs als dat betekent dat hij tijdens zijn co-schappen verminderd inzetbaar is en niet als arts mag optreden tijdens een rampenhulpverlening? Of kan een arts wel als arts optreden (zelf diagnoses stellen en zelf medicatie toedienen)?

Ik denk dat de vraag moet zijn:"Heeft het voor een GE zin een student geneeskunde aan te nemen?"
Er zijn nu al zoveel beperkingen genoemd voor de arts (in wording). Het SIGMA is er niet voor ons fanatiekelingen, maar voor de mensen die ons nodig hebben als er zich een calamiteit voordoet.
Dus wat kun jij voor het SIGMA betekenen? Volgens mij genoeg om de investeringen rendabel te laten zijn. Ik heb het idee dat dat mij ook lukt als HBO-V student.

Groeten van Michel


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #94 Gepost op: 29 januari 2005, 00:18:27
Ik denk dat de vraag moet zijn:"Heeft het voor een GE zin een student geneeskunde aan te nemen?"
Er zijn nu al zoveel beperkingen genoemd voor de arts (in wording). Het SIGMA is er niet voor ons fanatiekelingen, maar voor de mensen die ons nodig hebben als er zich een calamiteit voordoet.
Dus wat kun jij voor het SIGMA betekenen? Volgens mij genoeg om de investeringen rendabel te laten zijn. Ik heb het idee dat dat mij ook lukt als HBO-V student.

Groeten van Michel

Met die instelling komen we ergens.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #95 Gepost op: 29 januari 2005, 13:52:17
In mijn geval: Ik vind (medisch assisterende) hulpverlening heel erg leuk, en ik neem het ook heel serieus. Het enige waardoor ik twijfel of ik de cursus zal doen, is de vraag of ik als arts nog wel bij het Sigma kan, en of het geld van die cursus die paar jaar die nog resteren voor ik arts ben (6 tot 8 jaar) , wel waard is...
Arts  www.alphalog.nl


Matthieu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #96 Gepost op: 29 januari 2005, 14:46:10
Waarom niet Delta?
Bij  mijn regio zit ook een arts en dat gaat goed, ook al kan er niet bij elke les bij zijn.
Matthieu Berrevoets Coördinator Verbindingen Rode Kruis Afd. Amstelveen 35-21 EHV-er Rode Kruis Afd. Amstelveen


Kanarie

  • Gast
Reactie #97 Gepost op: 29 januari 2005, 16:45:08
Ik vraag me af of het volgende zich niet voordoet (blijkbaar dus niet ;) ) :
Je zit bij een patiënt die voor nadere diagnostiek en behandeling naar een arts moet. Je bent zelf arts.
Met de kennis uit je opleiding wil je graag zelf alvast een beter beeld krijgen van wat er aan de hand is, of ingrijpender maatregelen nemen dan op grond van jouw functie als SIGMA-lid toegestaan zijn.
Dus in je hoofd strijden de arts en de SIGMA om wat je nu moet doen. Als de arts in je hoofd de overhand krijgt, help je de patiënt op "professioneel" denkniveau. Als de SIGMA in je hoofd de overhand krijgt, help de patiënt volgens de op dat moment geldende regels.
Wat nou als het letsel van dien aard is, dat die twee handelswijzen van elkaar verschillen?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #98 Gepost op: 29 januari 2005, 17:14:47
Ik vraag me af of het volgende zich niet voordoet (blijkbaar dus niet ;) ) :
Je zit bij een patiënt die voor nadere diagnostiek en behandeling naar een arts moet. Je bent zelf arts.
Met de kennis uit je opleiding wil je graag zelf alvast een beter beeld krijgen van wat er aan de hand is, of ingrijpender maatregelen nemen dan op grond van jouw functie als SIGMA-lid toegestaan zijn.
Dus in je hoofd strijden de arts en de SIGMA om wat je nu moet doen. Als de arts in je hoofd de overhand krijgt, help je de patiënt op "professioneel" denkniveau. Als de SIGMA in je hoofd de overhand krijgt, help de patiënt volgens de op dat moment geldende regels.
Wat nou als het letsel van dien aard is, dat die twee handelswijzen van elkaar verschillen?

Het is onzin om te veronderstellen dat mensen "intern" op twee verschillende denknivo's kunnen werken.
Ik hoop dus dat hij alle kennis gebruikt die hij bezit.

Blijft over de handelingen die gedaan worden.

Dan is de eerste vraag die je moet stellen wat voor een soort arts iemand is. Er is een wezenlijk verschil tussen een keuringsarts van een arbodienst en een traumatoloog op een AMC.

De tweede vraag is wat een arts meer zou kunnen/moeten doen dan een de leden van het ambu-team met de middelen die de GNK tot hun beschikking heeft ? Ik denk dat niet zo erg veel zal zijn.

Blijft de vraag, wie verricht de voorbehouden handelingen ?
Ik denk dat het optimaal gebruik van de beschikbare kennis en kunde, naast heldere taakverdelingen, voorop moet staan.
 
En wat de verwarring betreft, het is een beperkte groep, waarin bekend is dat er een arts lid van de SIGMA is. En als er een vreemde hulpverlener bij is, dan is de informatie "ik ben arts" gauw gegeven en de meeste hulpverleners hebben al heel snel in de gaten of je dat ook waar kunt maken....

Als het maar helder blijft....

Ik kan dus me voorstellen dat het hoofd gewondennest c.q. de ML er op een bepaald moment er voor kiest om een arts niet als SIGMA maar als toegevoegd lid van het AMBU team in te zetten.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #99 Gepost op: 29 januari 2005, 17:29:42
Ik heb een tijdje zitten twijfelen over het wel of neit aanmelden voor de SIGMA, maar ik denk dat ik er nu wel uit ben. Het is denk ik ook voor een arts een bijzondere en leerzame omgeving om in te werken. Tja de innerlijke strijd die Kanarie beschrijft kan ik me voorstellen. Het zal iets minder zwart-wit zijn en ik neem aan dat er ruimte is voor de kennis van de arts.

Ik hoop dat de opleiding binnen niet al te lange tijd van start gaat!