Ik vraag me af of het volgende zich niet voordoet (blijkbaar dus niet ) :
Je zit bij een patiënt die voor nadere diagnostiek en behandeling naar een arts moet. Je bent zelf arts.
Met de kennis uit je opleiding wil je graag zelf alvast een beter beeld krijgen van wat er aan de hand is, of ingrijpender maatregelen nemen dan op grond van jouw functie als SIGMA-lid toegestaan zijn.
Dus in je hoofd strijden de arts en de SIGMA om wat je nu moet doen. Als de arts in je hoofd de overhand krijgt, help je de patiënt op "professioneel" denkniveau. Als de SIGMA in je hoofd de overhand krijgt, help de patiënt volgens de op dat moment geldende regels.
Wat nou als het letsel van dien aard is, dat die twee handelswijzen van elkaar verschillen?
Het is onzin om te veronderstellen dat mensen "intern" op twee verschillende denknivo's kunnen werken.
Ik hoop dus dat hij alle kennis gebruikt die hij bezit.
Blijft over de handelingen die gedaan worden.
Dan is de eerste vraag die je moet stellen wat voor een soort arts iemand is. Er is een wezenlijk verschil tussen een keuringsarts van een arbodienst en een traumatoloog op een AMC.
De tweede vraag is wat een arts meer zou kunnen/moeten doen dan een de leden van het ambu-team met de middelen die de GNK tot hun beschikking heeft ? Ik denk dat niet zo erg veel zal zijn.
Blijft de vraag, wie verricht de voorbehouden handelingen ?
Ik denk dat het optimaal gebruik van de beschikbare kennis en kunde, naast heldere taakverdelingen, voorop moet staan.
En wat de verwarring betreft, het is een beperkte groep, waarin bekend is dat er een arts lid van de SIGMA is. En als er een vreemde hulpverlener bij is, dan is de informatie "ik ben arts" gauw gegeven en de meeste hulpverleners hebben al heel snel in de gaten of je dat ook waar kunt maken....
Als het maar helder blijft....
Ik kan dus me voorstellen dat het hoofd gewondennest c.q. de ML er op een bepaald moment er voor kiest om een arts niet als SIGMA maar als toegevoegd lid van het AMBU team in te zetten.