To join or not to join

Auteur Topic: To join or not to join  (gelezen 27853 keer)

0 gebruikers (en 36 gasten bekijken dit topic.

Kanarie

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 29 januari 2005, 17:43:56
Bedankt voor je reactie, EHBO-er. Ik denk dat het "Als het maar helder blijft" hier een hele belangrijke is.
Wel denk ik dat het punt voorbehouden handelingen altijd een lastige blijft. Je bent immers ingezet als SIGMA-lid, ondanks dat je misschien daarbij "nuttigere" dingen kunt doen (maar dan missen ze er een in het SIGMA-team en dat kan ook niet, dus wat is nuttiger....? ).

Wat betreft het denken op twee niveaus, heb je inderdaad gelijk. In de praktijk gaat dat samen; in theorie echter niet. Voorbeeldje uit mijn eigen EHBO-ervaring.
Slachtoffer voelt zich "niet lekker en wat benauwd". Vertelt dat hij al een dag last heeft en daar via de huisartsenpost een medicijn voor heeft gekregen. Ik weet dat de klachten door aardig wat verschillende dingen veroorzaakt kunnen worden. Vitale functies zijn op het moment nog in orde (behalve het benauwde gevoel) maar voor de rest heb ik geen flauw idee van de ernst.
Dan vraag ik of de patiënt toevallig de naam van het medicijn weet, om mij een beter beeld van de oorzaak te kunen vormen. Dit is niet tegen de regels, maar als pure EHBO-er heb ik er niks aan. Ik word immers niet geacht hier enige achtergrondkennis over te hebben. Bij dit doorvragen ben ik dus bezig als arts (in opleiding) en niet als EHBO-er.

In dit voorbeeld kon ik beide "functies" prima combineren, maar ik kan me indenken dat er situaties zijn waarin het minder goed in één handelswijze te vlechten is. Daar ben ik een beetje onzeker over als het in de toekomst nog eens mocht voorkomen. Voor mij was één van de redenen (niet de hoofdreden) dat ik niet bij de SIGMA ben gegaan dan ook dat ik over een paar jaar arts ben. Ik dacht dat ik dan niet meer in het "SIGMA-profiel" zou passen.




En PdR, ook jij bedankt voor je reactie. Ik twijfel er niet aan dat het hartstikke leuk en leerzaam is. Succes.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #101 Gepost op: 30 januari 2005, 16:32:38
Ik ken een verpleegkundige die als SIGMA was ingeschakeld bij de vaccinaties en uiteindelijk, met toestemming van de teamleider, mee heeft gevaccineerd.


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #102 Gepost op: 30 januari 2005, 17:29:38
Waar ik persoonlijk nogal moeite mee heb is dat wanneer men bezig is met de SIGMA opleiding of SIGMA lid is, de reguliere EHBO-hulpverleningen niet meer worden gedaan omdat deze niet meer interessant zijn.
In de praktijk zie je namelijk dat veel SIGMA-leden de basis-EHBO totaal verleerd zijn of niet eens kunnen uitvoeren.
Ik denk dat men in ieder geval voldoende praktijkervaring moet hebben en niet met theorie alles denken te kunnen doen (bv geneeskunde en HOC). Dat is namelijk de reden dat er soms irritatie ontstaat op de SEH tijdens stages.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #103 Gepost op: 30 januari 2005, 17:56:44
Voor zover ik weet moet een SIGMA-lid zijn EHBO-lessen ook gewoon bijhouden. Dus als ze die handelingen nu niet meer kunnen uitvoeren, dan hebben ze dat voor die opleiding waarschijnlijk ook niet onder de knie gehad.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 30 januari 2005, 18:08:15
Wat Jasper bedoeld is dat de mensen van de SIGMA geen gewone ehv diensten meer draaien bij het RK en daardoor hun ehbo vaardigheden in de praktijk verleren.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #105 Gepost op: 30 januari 2005, 18:41:50
Wat Jasper bedoeld is dat de mensen van de SIGMA geen gewone ehv diensten meer draaien bij het RK en daardoor hun ehbo vaardigheden in de praktijk verleren. 

Ik weet heel goed wat Jasper bedoelt. Maar nu van een andere kant:
SIGMA-leden worden door ehv-ers bij ehv-diensten met argusogen bekeken en er is een voortdurende kritiek op ieder stapje dat je buiten de kadertjes zet, omdat zij dat wellicht net niet kunnen (jaloezie?). Dat werkt niet bepaald gezellig meer. De lol van een leuke hulpverlening is er dan erg snel af. Misschien dat er vanuit de ehv-er eens een acceptatie kan komen van het feit dat je de extra kennis als waardevolle toevoeging kunt zien en niet als "aanval op de ehv-er". >:(


Jasper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 168
Reactie #106 Gepost op: 30 januari 2005, 21:27:54
Maar wanneer je een EHV-inzet draait, ondanks dat je SIGMAlid bent, heb je je toch gewoon te houden aan hetgeen in het EHV-boekje staat, ook al kun je meer obv je kennis.....
En ik denk dat het reageren op elkaar met een bepaalde houding een wisselwerking betreft waar beide personen iets in kunnen verbeteren.
Het ging mij er inderdaad om dat ook een SIGMAlid zijn of haar basis EHVvaardigheden in de praktijk moet kunnen toepassen, aangezien een geldig EHBOdiploma een van de vereisten is. Daarbij kun je een EHBOdiploma alleen geldig houden wanneer je hebt bewezen over goede EHBOvaardigheden te beschikken.
SB Calamiteiten UMCN / Event Medical Service Uden / Het Nederlandse Rode Kruis afd. Nijmegen


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #107 Gepost op: 30 januari 2005, 21:43:28

...Daarbij kun je een EHBOdiploma alleen geldig houden wanneer je hebt bewezen over goede EHBOvaardigheden te beschikken.

In theorie wel ja... In de praktijk is dat wat eenvoudiger.  :-[
Arts  www.alphalog.nl


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #108 Gepost op: 30 januari 2005, 21:47:38
Maar wanneer je een EHV-inzet draait, ondanks dat je SIGMAlid bent, heb je je toch gewoon te houden aan hetgeen in het EHV-boekje staat, ook al kun je meer obv je kennis.....
En ik denk dat het reageren op elkaar met een bepaalde houding een wisselwerking betreft waar beide personen iets in kunnen verbeteren.
Het ging mij er inderdaad om dat ook een SIGMAlid zijn of haar basis EHVvaardigheden in de praktijk moet kunnen toepassen, aangezien een geldig EHBOdiploma een van de vereisten is. Daarbij kun je een EHBOdiploma alleen geldig houden wanneer je hebt bewezen over goede EHBOvaardigheden te beschikken.

Ik weet hoe het ZOU MOETEN ZIJN. :-X


taxi

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 30 januari 2005, 21:48:05
Bij het RK (Tilburg) moet je het EHBO diploma geldig houden d.m.v. de noodzakelijke herhalingen en competentie toetsen. Geen EHBO diploma zou dus inhouden dat ook je Sigma functie in gevaar kan komen omdat je het eerste vereiste hiervoor (EHBO diploma) niet meer geldig hebt. Weg dure opleiding en kennis. :'(

Daar heeft RK of Sigma ook niets aan.

Het zou wel zo moeten zijn dat de herhalingen van Sigma ook worden meegeteld voor het geldig houden van de Ehbo diploma. Tijdens de Sigma herhalingen komen voldoende Ehbo handelingen aan de bak om toch competentie te tonen.  :)

Groetjes

René