Wetenschappelijk onderzoek VUMC: Toedienen extra zuurstof in ambulance gevaarlijk

Auteur Topic: Wetenschappelijk onderzoek VUMC: Toedienen extra zuurstof in ambulance gevaarlijk  (gelezen 13462 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Er zijn vele meningen over O2 gebruik, en bij voorbeeld hoeft niet alleen de concentratie/Fractie is een issue zijn, maar ook de wijze van toediening.  
O2 is inderdaad een geregistreerd medicijn (formeel sinds 2009), echter medicijnen toedienen is geen wettelijke voorbehouden handeling, en word door veel organisaties gedaan, niet alleen in de ambulance sector, maar ook in thuiszorg, evenementenzorg, reddingsbrigades, knrm.

Ik denk dat het onderzoek eerst even goed inzichtelijk moet zijn, voor dat we de protocollen over wijzigen.  en ik ben echt benieuwd naar de tekst van de publicatie en onderzoeksmethode.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Berichtgeving in de media over zuurstof en ambulancezorg
RTLnieuws 11 februari 2011: " Grote risico's extra zuurstof in ambulance"
AD 12 februari 2012: " Het standaard toedienen van extra zuurstof in de ambulance voor patiënten die kortademig zijn of een laag zuurstofgehalte hebben, kan schadelijk zijn voor de patiënt. Het kan zelfs zo schadelijk zijn dat patiënten erdoor overlijden.

Eerste Reactie Nederlandse Vereniging van Medisch Managers Ambulancezorg 11 januari 2012:
Het bewuste artikel stelt slechts dat in ambulanceverband is gebleken uit onderzoek dat zieke COPD patienten niet te hoge zuurstof concentraties in hun bloed moeten hebben.

Dat is al lang bekend in de protocollaire ambulancezorg. In de ambulancezorgprotocollen is vastgelegd dat een dergelijke patient zuurstof krijgt toegediend op basis van de ernst van de benauwdheid en dat er daarbij wordt gestreefd naar een saturatie van 90%-95%.

Voor de rest wordt in het artikel niets gezegd over ambulancezorg en evenmin wordt in het artikel hard gesteld dat zuurstof altijd schadelijk is. Er wordt slechts gesteld dat er aanwijzingen zijn dat er nadelen aan het te ruim gebruiken van zuurstof kunnen zijn en dat er totnutoe geen harde bewijzen zijn dat zuurstof altijd een gunstig effect heeft. Men beveelt daarom nader klinisch onderzoek aan.

Het is dus absoluut onjuist om te suggereren dat er in de protocollaire ambulancezorg doden vallen omdat men daar te veel zuurstof toedient.

De NVMMA bereidt een uitgebreidere inhoudelijke reactie voor.
Volg daarvoor http://www.twitter.com/nvmma of http://www.nvmma.nl/
http://nvmma.blogspot.com/

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Er zijn vele meningen over O2 gebruik, en bij voorbeeld hoeft niet alleen de concentratie/Fractie is een issue zijn, maar ook de wijze van toediening.  
O2 is inderdaad een geregistreerd medicijn (formeel sinds 2009), echter medicijnen toedienen is geen wettelijke voorbehouden handeling, en word door veel organisaties gedaan, niet alleen in de ambulance sector, maar ook in thuiszorg, evenementenzorg, reddingsbrigades, knrm.

Ik denk dat het onderzoek eerst even goed inzichtelijk moet zijn, voor dat we de protocollen over wijzigen.  en ik ben echt benieuwd naar de tekst van de publicatie en onderzoeksmethode.
Dat is m' nou net. Het is geen nieuw inhoudelijk onderzoek maar een meta analyse van bestaande literatuur. Kortom, niks nieuws onder de zon. De berichtgeving vanuit AT5 is m.i. tendentieus. Daar staat in grote koeienletters dat het de Ambulance is terwijl de Ambulancezorg heel kort maar een keer wordt genoemd in relatie tot COPD. Verder wordt er gesprokn over de acute zorg.
Maar ja, wij zijn makkelijk zichtbaar en een luie journalist gaat niet uitzoeken wat de acute zorg inhoudt.
CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Hopen dat de amsterdammer dit ook te lezen krijgt, anders krijg ik elke keer die zuurstofbom naar mijn hoofd :P

Citaat
PERSBERICHT

12 januari 2012

Ambulance Amsterdam dient zorgvuldig zuurstof toe.

Standaard toedienen van extra zuurstof bij acute ziekten is schadelijk. Onderzoekers van de afdeling interne van het VUmc zijn tot deze conclusie gekomen na bestudering van de literatuur vanaf de jaren 60 over het effect van zuurstoftherapie. Ambulance Amsterdam dient niet standaard extra zuurstof toe.

Bij Ambulance Amsterdam zijn de nadelen van te hoge doseringen van zuurstof bekend. Sinds 2003 wordt in de Landelijke Protocollen Ambulancezorg zuurstof voor alle acute hart- en luchtwegaandoeningen voorgeschreven op geleide van de hoeveelheid zuurstof in het bloed. Het zuurstofgehalte in het bloed wordt met behulp van een zuurstofsaturatiemeter door de ambulanceverpleegkundige vastgesteld. Te weinig zuurstof is immers ook schadelijk. Ambulance Amsterdam dient niet standaard extra zuurstof toe maar geeft zorgvuldig stapsgewijs zuurstof, zodat de patiënt niet teveel, maar ook niet te weinig zuurstof krijgt. Dit komt precies overeen met de aanbeveling van de onderzoekers.

Voor nadere informatie kunt u in contact opnemen met de Medisch Manager Ambulancezorg van Ambulance Amsterdam
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Expert

• Senior gebruiker
Ik heb het artikel inmiddels gelezen. Een is beetje flauw geschreven research letter door een groep internisten uit het VUmc.

Ze vragen daarin aandacht voor een oud probleem, waarin zij benoemen dat routinematige toediening van hoge concentraties zuurstof gevaarlijk kan zijn. Dit doen zij aan de hand van verzamelde literatuurgegevens. Hieruit blijkt dat veel clinici de nadelige effecten van zuurstof veronachtzamen. Zij geven onvoldoende rekenschap aan het fenomeen hyperoxaemie en de daaruit voortkomende negatieve effecten van vrije zuurstofradicalen een centrale rol spelen. Allemaal heel erg waar.

De auteurs stellen dat er toenemend klinisch bewijs voor handen is, dat routinematige toediening van hoge concentraties zuurstof van invloed is op de outcome bij reanimaties, het acuut coronair syndroom, bij het CVA en bij COPD. Zij dringen aan op verder onderzoek.

Zoals ik al schreef; een beetje flauw onderzoek, maar wel enorm uit zijn oorspronkelijke context getrokken door een of meer journalisten die liever zinspelen op publieke stemmingmakerij, dan op objectieve- en genuanceerde weergave van de feiten in een daarvoor geschikt medium. Daar kan zich dan een medische inhoudelijke discussie ontspinnen. AT5 lijkt mij als wetenschappelijk podium wat minder geschikt.

Ik zou mij daar als AZN niet zoveel van aantrekken.

Expert.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
De NVMMA bereidt een uitgebreidere inhoudelijke reactie voor.

Onjuiste berichtgeving in de media over zuurstof en ambulancezorg

bron: http://nvmma.blogspot.com/ - Geplaatst door secretaris op donderdag, januari 12, 2012

RTLnieuws 11 februari 2011: " Grote risico's extra zuurstof in ambulance"

AD 12 februari 2012: " Het standaard toedienen van extra zuurstof in de ambulance voor patiënten die kortademig zijn of een laag zuurstofgehalte hebben, kan schadelijk zijn voor de patiënt. Het kan zelfs zo schadelijk zijn dat patiënten erdoor overlijden.

Reactie van de Nederlandse Vereniging van Medisch Managers Ambulancezorg 11 januari 2012:

Het bewuste artikel stelt slechts dat in de ambulancezorgverlening is gebleken uit onderzoek dat zieke COPD patienten niet te hoge zuurstof concentraties in hun bloed moeten hebben. Voor het overige beschrijft dit artikel vele onderzoeken die zijn gehouden op alle plekken in de acute gezondheidszorg waar zuurstof wordt toegediend en is niet specifiek alleen de ambulancezorgverlening aan de orde.

Dat zuurstof slechts op indicatie en op de juiste wijze moet worden gebruikt, is al lang bekend in de protocollaire ambulancezorg. In de ambulancezorgprotocollen is vastgelegd dat een COPD patient zuurstof krijgt toegediend op basis van de ernst van de benauwdheid en dat er daarbij wordt gestreefd naar een saturatie van 90%-95%.
Voor wat betreft de patienten met een hartinfarct en reanimatiepatienten is op basis van de reeds in 2010 aangepaste richtlijnen van de Europese en Nederlandse Reanimatieraden, binnen de ambulancezorg gewerkt volgens de inzichten die de onderzoekers die dit artikel hebben geschreven in hun artikel noemen. De kennis over de zuurstof is dus al jaren bekend en dit artikel voegt aan deze kennis niets nieuws toe.
De oproep in de pers om op basis van dit artikel "direct al veel voorzichtiger te zijn, dus minder te gebruiken" berust op onvoldoende kennis van de actuele ambulancezorg protocollen en praktijk en veroorzaakt daardoor onnodige onrust bij patienten en ambulancezorgverleners.

Tot slot is het absoluut onjuist om te suggereren dat er in de protocollaire ambulancezorg in Nederland doden vallen omdat men daar te veel zuurstof toedient wegens onbekendheid met de door de onderzoekers genoemde risico's.
De Nederlandse ambulancezorgprotocollen houden al geruime tijd rekening met de risico's van zuurstof voor bepaalde patientengroepen waarmee er geen enkele reden is om de acute ambulancezorg te veranderen wegens het gevaar van zuurstof.

Het artikel is te vinden op: http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlnieuws/2012/onderzoek_zuurstof_ambulance.pdf
Samen sterk in de hulpverlening!

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
*klopt het stof van zijn trui af*

Ik ben even de catacomben van het forum in gedoken, en in 2003 was het al een item: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=1009.0
Arts  www.alphalog.nl

Dimeg

• Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
Als brandweerman keek ik wel op van dit bericht. Let wel dat AT5 het hier alleen maar verspreid en dat het VUmc netjes een persbericht heeft neergezet met engelse onderbouwing (bron)

Wat mij vooral opviel was dat nadelige effecten van het toedienen van zuurstof bij mensen die gereanimeerd zijn en bij mensen met hartklachten. De brandweer hier in de regio rijdt als first responder. En het LPLHB verwijst meerdere malen naar de zuurstoffles bij problemen in de B of C. De ambulancebroeder die ons dat uitlegde gaf ook aan dat het prima was om bij twijfel zuurstof toe te dienen. Onder het mom van: het kan echt geen kwaad, wat je niet nodig hebt adem je gewoon weer uit.'  Maar dat klopt dan ook niet helemaal ?