Kustwacht vreest kapseizend cruiseschip

Auteur Topic: Kustwacht vreest kapseizend cruiseschip  (gelezen 8661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2012, 12:09:26
Als het crisis centrum van de kustwacht zo ingericht is, dat wij via andere schepen die daar toch al varen alles kunnen coordineren totdat de hulpdiensten ter plaatsen zijn, dan kunnen wij het toch gewoon aan als er iets dergelijks gebeurd?

Nee en dat is nu net 1 van de vele problemen: je kunt er niet blindelings van uit gaan dat dit gebeurd.
Stel er vaart wel een tanker van 200 meter in de buurt, daar kun je dan mooi 4000 man op stapelen.
Maar hoe komen die aan boord? Heb je het vrijboord van een grote tanker wel eens gezien? Het zelfde geld voor het gemiddelde koopvaardij schip,daar klauter je echt niet even aan boord zelfs niet als je gezond en fit bent (wat vele cruise passagiers niet zijn)
Als er veel zeegang&storm staat, is het uberhaupt al een drama om reddingsloepen/vlotten te water te laten en werken ook de noodslurven om te evacueren niet meer.

Ik vermoed dat de Kustwacht idd een ander signaal heeft af willen geven; namelijk dat resources hun grenzen kennen, juist níet dat we alles dicht willen/kunnen timmeren?
O0


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2012, 14:56:55
Misschien domme gedachte maar kan er op een cruisschip niet zoiets komen als een 'reddingsark'. Hierbij zit ik te denken aan een onderdeel van het schip wat gewoon functioneel gebruikt kan worden maar in geval van nood eenvoudig ontruimt kan worden en losgekoppeld kan worden van het schip. Mensen kunnen hier instappen en door de grootte van het object zal het niet kapseizen.

Wat we allemaal niet kunnen leren van de bijbel :)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


guest11765

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2012, 15:43:13
Nee en dat is nu net 1 van de vele problemen: je kunt er niet blindelings van uit gaan dat dit gebeurd.
Stel er vaart wel een tanker van 200 meter in de buurt, daar kun je dan mooi 4000 man op stapelen.
Maar hoe komen die aan boord? Heb je het vrijboord van een grote tanker wel eens gezien? Het zelfde geld voor het gemiddelde koopvaardij schip,daar klauter je echt niet even aan boord zelfs niet als je gezond en fit bent (wat vele cruise passagiers niet zijn)
Als er veel zeegang&storm staat, is het uberhaupt al een drama om reddingsloepen/vlotten te water te laten en werken ook de noodslurven om te evacueren niet meer.
 O0

Nee dat ben ik met je eens, je kan er niet blindelings van uit gaan. Maar zij kunnen wel de oren en ogen zijn van de kustwacht. Tevens kunnen zij wel bekijken hoe alle reddingssloepen gebruikt worden en of het goed gaat. Aan boord klimmen zal idd moeilijk gaan. Maar aan de andere kant, wat voor opties hebben we nu anders?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2012, 17:30:03
Nee dat ben ik met je eens, je kan er niet blindelings van uit gaan. Maar zij kunnen wel de oren en ogen zijn van de kustwacht. Tevens kunnen zij wel bekijken hoe alle reddingssloepen gebruikt worden en of het goed gaat. Aan boord klimmen zal idd moeilijk gaan. Maar aan de andere kant, wat voor opties hebben we nu anders?

Een reddingsboot die langszij komt heeft het zelfde probleem. Misschien moeten we de reddingsboten uitrusten met een soort netje waar de mensen (wel omstebeurt graag) in kunnen springen. Op een of andere manier komt me dat bekend voor....


fishermensfriend

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2012, 21:27:50
Op een groot schip als een tanker of bulker heb je meestal een gangway die ze kunnen laten zakken. Dit word met wind wel lastig. Wat ik in italië niet begrepen heb is waarom ze niet voor het kapzeisen zijn gaan evacueren , dan had je nog alle reddingsboten kunnen gebruiken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2012, 22:06:24
Op een groot schip als een tanker of bulker heb je meestal een gangway die ze kunnen laten zakken. Dit word met wind wel lastig. Wat ik in italië niet begrepen heb is waarom ze niet voor het kapzeisen zijn gaan evacueren , dan had je nog alle reddingsboten kunnen gebruiken.

De " kapitein" hield vol dat er alleen een electische storing was, typisch een geval van een ontkenningsfase waarin hij geschokt verkeerde. Er is zelfs een filmpje waarop een steward zegt dat iedereen terug naar hun hut moet, er is niets aan de hand, alles is onder ciontrole. Pas toen een gedeelte van de bemanning begon te muiten en de evacuatie inzette kwam deze op gang. Toen maakte het schip al slagzij.


egbert

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
  • Reddingsbrigade Almere/Naarden
Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2012, 23:59:42
Wat ik mij eerder afvraag en mede ook omdat de schipper van het cruiseschip al eerder van het schip af was als de passagiers:

Als het schip water maakt, wie is er dan in staat zijn eigen leven op het spel te zetten om andere te redden?
Nou ligt er een cruise schip voor de kust, mensen hadden bijna naar de steiger kunnen zwemmen. Maar als het schip 20 km uit ligt. Dan duurt het nog even voordat de reddingsboten er zijn. En andere schepen hebben ook niet mensen aan boord die werkelijk getraind zijn op crisis stress bestendigheid. Dus ondanks dat de bemanning wel of niet de taal spreekt. Wie gaat oma nog helpen (van het personeel) als zij voelen dat het schip om gaat. Of als het water de trap al op komt? En het zelfde verhaal geld voor de schipper. Wanneer mag hij van het schip af, als hij weet dat er ruimtes zijn met mensen die al onder water staan. Moet hij mee ten onder gaan? Het is en blijft altijd improviseren. Het kan niet anders.

Eindelijk eens geregistreerd, om speciaal hierop te kunnen reageren. Het is een kwestie die mij al sinds de ramp met de Estonia bezig houdt: wat zou je doen of kunnen als je zelf als passagier (of bemanningslid) aanwezig bent op zo'n boot wanneer het mis gaat?

Je bent op een cruise, het schipt vaart een flink eind uit de kust, na een uitgebreid diner ben je naar je hut gegaan. Plotsklaps valt alle verlichting uit. Na een lange minuut schakelt de noodverlichting in. Over de intercom wordt gezegd niet in paniek te raken, het is slechts een elektrische storing. Ondanks dat het de hele dag al slecht weer is, en de wind zo 's avonds bepaald niet is gaan liggen, weet je je kalmte te bewaren en blijft in je hut. Na een half uurtje werkt de stroom echter nog steeds niet, en tevens heb je het idee dat het schip telkens één kant op wat verder overhelt, en niet goed meer terugkomt. Je verlaat je hut, en ziet dat er ook bij de rest van de gasten en zelfs onder de bemanning paniek lijkt te zijn ontstaan.
Onder aan de trap naar het volgende dek ligt een oudere vrouw op de grond, kennelijk is ze door de haast en het scheefhangende schip van de trap gevallen. Andere passagiers wurmen zich er langs, een vader loopt paniekerig zijn kinderen te zoeken.

Vanuitgaande dat je nog rationeel kan handelen, hoe gaat het verhaal verder?

Scenario A1:
Je ziet geen reden voor paniek. Het schip ligt weliswaar redelijk scheef, maar dat komt door de harde zijwind, en de golven die constant tegen boot duwen. Je overziet de situatie, en probeert zo goed en kwaad als het kan de gewonde vrouw te helpen. Onderweg kom je een huilend kind tegen, dat het zoontje van paniekende vader blijkt te zijn. Na een poosje komt het schip rustiger te liggen, en over de intercom komt de melding dat de problemen met de stroom bijna opgelost zijn. De kapitein heeft het schip in de wind kunnen draaien zodat het stabieler blijft.
Door de onstane paniek (er waren zelfs al reddingsboten te water gelaten!) zijn er een behoorlijk aantal vooral oudere mensen gewond geraakt. Vanaf het vaste land is een helikopter onderweg met een arts, en ook per boot is extra hulp in aantocht.
Bij aankomst in de haven wordt je opgewacht door een cameraploeg van een actualiteitenprogramma. Ze maken een item over de 'bijna-ramp' van het cruiseschip. Je wordt als held ondervraagd; "wat ging er door u heen toen het licht uitviel?", "Hoe kon u zo koelbloedig blijven, terwijl de rest in paniek raakte?", etc.

Scenario A2:
Je ziet geen reden voor paniek. Het schip ligt weliswaar redelijk scheef, maar dat komt door de harde zijwind, en de golven die constant tegen boot duwen. Je overziet de situatie, en probeert zo goed en kwaad als het kan de gewonde vrouw te helpen. Onderweg kom je een huilend kind tegen, dat het zoontje van paniekende vader blijkt te zijn. Omdat er meer gewonden zijn, en ook de paniek aanhoudt, besluit je dat het het beste is de gewonde vrouw naar hut te brengen. Na haar op bed geholpen te hebben klinkt er een luide knal, de noodverlichting valt uit. Je gaat de gang op en merkt dat het schip snel verder scheef gaat hangen. Lopen gaat heel lastig. Je probeert bij de trap te komen, maar je gaat eerst de verkeerde kant op, je bent gedesorienteerd doordat het donker is, en alles scheef heel anders is. Uiteindelijk denk je bij de goede trap gekomen te zijn, je gaat naar beneden, maar halverwege te trap merk je dat je het water inloopt.....

Scenario B1:
De ramp met de Estiona komt bij je op in gedachten. Je vond het nooit al een goed idee met een cruiseschip mee te varen. En dan nu toch. Het zal toch niet zo zijn. De bemanning weet ook duidelijk niet meer wat te doen. Je herinnert je weer wat de enige nederlands overlevende vertelde, en wat door de experts op televisie bevestigd werd: om te overleven ben je op je zelf aangewezen. Je moet één doel voor ogen hebben. Overleven. Naar de uitgang. Naar een reddingsvlot. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je duwt je met je ellebogen langs andere passagiers. De vrouw die bij de trap ligt vorm een handig opstapje om de andere gasten snel te kunnen inhalen. Aangekomen op het dek pak je een reddingsvest uit een van de kisten. Je klimt in een reddingssloep, en het lukt je deze te lanceren. Na een half uur in de sloep ben je al goed misselijk door het stampen en slingeren op de golven. Je kijkt om naar het cruiseschip en tot je verbazing zie je de lichten weer aangaan en het schip van je afvaren. Even later komt er een reddingsboot langszij die jou aan boord neemt. Aangekomen op het vaste land wordt je opgewacht door de politie en een cameraploeg: "Hoe kon u zo asociaal zijn, en letterlijk over lijken gaan uit eigenbelang?", "Waarom volgde u de intructies van het personeel niet op?", "waarom ging u slechts met vijf man in een reddingssloep?, etc..

Scenario B2:
De ramp met de Estiona komt bij je op in gedachten. Je vond het nooit al een goed idee met een cruiseschip mee te varen. En dan nu toch. Het zal toch niet zo zijn. De bemanning weet ook duidelijk niet meer wat te doen. Je herinnert je weer wat de enige nederlands overlevende vertelde, en wat door de experts op televisie bevestigd werd: om te overleven ben je op je zelf aangewezen. Je moet één doel voor ogen hebben. Overleven. Naar de uitgang. Naar een reddingsvlot. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je duwt je met je ellebogen langs andere passagiers. De vrouw die bij de trap ligt vorm een handig opstapje om de andere gasten snel te kunnen inhalen. Aangekomen op het dek pak je een reddingsvest uit een van de kisten. Je klimt in een reddingssloep, en het lukt je deze te lanceren. Na een half uur in de sloep ben je al goed misselijk door het stampen en slingeren op de golven. Het is koud, telkens slaat er een golf ijzig water over je heen. Je kruipt dicht tegen je lotgenoten aan, en blijft volharden in de gedachte dat jullie gered zullen worden. Dat gaat niet meer op voor twee anderen in de sloep, laat staan voor de velen opvarenden op het schip. Kort na de lancering van de sloep kapseisde het schip in zijn geheel. Je wilt niet denken aan alle slachtoffers: je moet positief blijven denken om te overleven.
Je komt bij wanneer je uit de helicopter getild wordt. Hoe je daarin bent gekomen kan je je niet meer herinneren. Een paar dagen later mag je het ziekenhuis uit. Je bent als held te gast bij een actualiteitenprogramma. Alles willen ze van je weten: "Wat ging er door u heen toen het licht uitviel?", "Hoe wist u gelijk dat het ernst was?", "Wat deed u toen in de sloep zat?".


Vier hele verhalen dus met als vragen:
- wanneer weet je of het nou echt ernst is?
- hoe voorkom je dat je een held bent als het uiteindelijk echt mis gaat, maar een asociale klootzak wanneer het (door een wonder?) toch nog goed ging?
- hoe lang blijf je al bemanningslid "professioneel", wanneer kies je voor jezelf?
- (nog los van het feit of je zelf nog wel in staat bent iets logisch te doen of te denken, of gewoon ook versteend, in paniek,etc., raakt...)


HBm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 851
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2012, 02:58:32
In het voorjaar van 2011 heb ik samen met mijn echtgenote een cruise gemaakt van Amsterdam naar ondermeer Sint Peterusburg. Het schip, de Costa Deliziosa, was van dezelfde rederij als het voor de Italiaanse kust verongelukte schip.

Direct na vertrek uit Amsterdam moesten alle passagiers deelnemen aan een verplichte evacuatieoefening. Na het alarmsignaal eerst naar je hut (voor ons dek 8 ) om zwemvesten te halen en vervolgens naar een meldpunt op het dek waar de reddingsboten hingen (dek 3). Gebruikmaken van de liften was verboden en bij aankomst op het meldpunt moest je je met een speciale identiteitskaart melden. Op basis hiervan werd gecontroleerd of je daadwerkelijk aan de oefening had deelgenomen.

Het was een hele vertoning, maar het oefenscenario leek degelijk in elkaar te zitten.

Ons probleem begon toen wij ons in het trappenhuis op dek 8 meldden en ik in een rolstoel bleek te zitten. Na wat gedelibereer van het personeel werd besloten dat wij dan toch maar met de lift moesten gaan. Zonder begeleiding overigens en duidelijk was dat men niet was geïnstrueerd hoe hier mee om te gaan.
Toch was ik bij lange na niet de enige passagier die niet (meer) zo makkelijk uit de voeten komt.

Mij was al snel duidelijk dat de gehele oefening een farce was, het personeel geen flauw idee had hoe te handelen en dat de hele show alleen maar werd opgevoerd omdat een oefening nu eenmaal verplicht is. En dan moet je je realiseren dat er elke week opnieuw zo'n oefening wordt gehouden!

Als de cruisemaatschappijen meer werk zouden maken van hun veiligheid, dan hoeft de kustwacht minder benauwd te zijn.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012


guest11765

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2012, 08:56:55
Nou Egbert, ik ben het helemaal met je eens.

Dat heb ik mij altijd al afgevraagd bij die NLer in dat vliegtuig, die de man overmeesterde met die vloeistof bom.
Hij kwam er als held uit, maar wat nou als juist door zijn toedoen die stoffen op elkaar hadden gevallen en daardoor juist af gegaan waren?

http://www.depers.nl/binnenland/363759/Jasper-overmeesterde-terrorist.html

Nou vraag ik me zo ie zo af of je een held wil wezen in rampen als deze.....

En HBm, kreeg je alleen een zwemvest? Ik dacht dat er ook altijd een soort goedkopere versie van overlevingspakken aan board zijn?

Wat ik mij ook afvroeg bij de costa concordia, waarom zijn de mensen niet naar de kust gezwommen? Ze praten in het nieuws over koude zee, maar het is toch de middelandse zee? Die is toch zelfs in de winter niet koud? Ik denk aan een graad of 15 a 16. Daar zwemt een gezond persoon toch zo in naar de steiger? Het ziet er uit als een afstand van 500 meter (en anders wel naar die rots?)
volgens het KNMI http://www.knmi.nl/actueel/zeewatertemperatuur.html zou het zelfs rond de 19 graden liggen. Ik zeg dat is heerlijk voor een vroege ochtend duik.

Andere vraag, wat zou de hoogte wezen van een gemiddeld cruise schip? 50 meter?  De Noordzee buiten de vaarroute is gemiddeld? 30 tot 40 meter diep? Dus dan zou een schipper of misschien met behulp van een Tanker (zijdelings duuwtje) of iets dergelijke het schip buiten de vaarroute op een ondiep punt moeten neerleggen en dan steekt het schip nog 10 tot 20 meter boven water uit? Het zijn allemaal van die ideeen, waarvan de helft misschien niet uitvoerbaar is, maar het geeft wel aan dat je hier veiliger bent als op de Oceaan.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2012, 16:13:15
Ook het lanceren van een reddingvaartuig bij mooi weer is soms lastig:

People were killed in this life boat Accident

 :o