Zo eentje hebben wij ook, vroeger toen de Westerscheldetunnel nog in aanbouw was. Nu mogen we hem niet meer aan voor HV. Het idee erachter is dat de auto ook wel eens in de brand kan schieten en dan heb je de verkeerde overall aan.....
Dat is dus ook de reden dat het in de praktijk niet echt werkt. Ik ben lid van het betreffende korps, alwaar de foto van de HV-overall gemaakt is.
Het achterliggende idee was op zich wel aardig. Met HV de overall, en met brand gewoon het bluspak...Maar er zitten veel haken en ogen aan dit idee:
pluspunt:
-je valt op mbt striping en de vereiste hoeveelheid gekleurd oppervlak voor werken op de openbare weg. Dit is naar mijn mening de hoofdreden voor de keuze voor zulk een overall.
minpunt:
-WANNEER maak je de keuze voor de overall ipv het bluspak. Dit kan resulteren in het voorval wat door Fire man reeds beschreven is. Beknelling, en bij aankomst toch een brand. Of HV afgehandeld en direct door naar een woningbrand. De overall is voor brandbestrijding in principe niet geschikt.
Een maatregel om het grote minpunt tegen te gaan, resulteert in een hoop ongemak, bijv:
-Je neemt naast je overall, die je aantrekt op basis van je melding op de alarmontvanger, ook je bluspak mee. Dit zorgt in het slechtste geval voor 9 extra bluspakken in een volle TS, die vaak niet al te ruim bemeten is.
Echter, de oplossing zou er kunnen zijn in een overall met een broekgedeelte dat gebruikt kan worden als blusbroek, met daaroverheen de blusjas. De blusjas zou, door de eronder gedragen overall, wellicht dunner kunnen zijn. Als het totaal er maar geschikt voor is om branden te bestrijden. Voordeel is dat het in de overall verwerkte fluoriserende materiaal bij brand minder snel bevuild raakt, en je bij HV-inzetten een lekker lichte flexibele overall aan hebt ipv de 'dikke' blusjas.
Ik weet dat er reeds korpsen zijn die met dit concept werken, al is mij niet bekend welk korps dit betreft evenals de ermee opgedane ervaringen.
mvg
Guus