hesjes met opschrift

Auteur Topic: hesjes met opschrift  (gelezen 11628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #30 Gepost op: 4 februari 2005, 23:59:14
goed beschermd die brandweer in Belgie, alleen jammer van die onbeschermde artsen ( verpleegkundigen) met andere woorden niet zo goed voor een demo

Die verpleegkundige is een mede-forummer alhier ;)
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


poetjoet

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 10 februari 2005, 17:40:31
Voor de avond en nachturen hoef je inderdaad geen oranje hesjes aan. Op de daguren is het echter wel nodig.

Zoals ik al zei voldoen onze pakken die erg nieuw zijn ook overdag aan de eisen die gesteld worden. Dit komt door een speciale striping die breder is dan normale striping en deze voldoen aan de nen eisen die gesteld worden om overdag ook zichtbaar te zijn.



firemanr

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 10 februari 2005, 23:10:51
Zoals ik al zei voldoen onze pakken die erg nieuw zijn ook overdag aan de eisen die gesteld worden. Dit komt door een speciale striping die breder is dan normale striping en deze voldoen aan de nen eisen die gesteld worden om overdag ook zichtbaar te zijn.


Kanten van Borsele zeker.. ??? ???


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #33 Gepost op: 11 februari 2005, 16:44:19
Zoals ik al zei voldoen onze pakken die erg nieuw zijn ook overdag aan de eisen die gesteld worden. Dit komt door een speciale striping die breder is dan normale striping en deze voldoen aan de nen eisen die gesteld worden om overdag ook zichtbaar te zijn.


De striping zal zeker wel voldoen aan de normering en in de hoogste klasse vallen, maar het pak voldoet niet aan de eisen van de EN471. (formeel is dus alleen de striping volgens de norm EN471 aangebracht)
Derhalve zal een brandweerpak nooit aan de EN471 voldoen, tenzij er iemand komt die het pak van die mooie oranje of gele fluoriserende stof gaat maken..
Dan pas kan je voldoen aan de eisen die de EN471 stelt aan de minimale oppervlakte van het fluoriserende basismateriaal en de retroreflecterende stroken.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #34 Gepost op: 11 februari 2005, 18:58:50
Derhalve zal een brandweerpak nooit aan de EN471 voldoen, tenzij er iemand komt die het pak van die mooie oranje of gele fluoriserende stof gaat maken..
Dan pas kan je voldoen aan de eisen die de EN471 stelt aan de minimale oppervlakte van het fluoriserende basismateriaal en de retroreflecterende stroken.

Sommige korpsen hebben hier een speciaal HV-overall voor. Een voorbeeldje:



Bron: http://www.brandweergeldrop-mierlo.nl/gemeentebrandweer/_persoonlijkeuitrusting.html
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


firemanr

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 11 februari 2005, 21:00:30
Sommige korpsen hebben hier een speciaal HV-overall voor. Een voorbeeldje:



Bron: http://www.brandweergeldrop-mierlo.nl/gemeentebrandweer/_persoonlijkeuitrusting.html
Zo eentje hebben wij ook, vroeger toen de Westerscheldetunnel nog in aanbouw was. Nu mogen we hem niet meer aan voor HV. Het idee erachter is dat de auto ook wel eens in de brand kan schieten en dan heb je de verkeerde overall aan..... :-X :-X


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #36 Gepost op: 12 februari 2005, 03:19:21
Zo eentje hebben wij ook, vroeger toen de Westerscheldetunnel nog in aanbouw was. Nu mogen we hem niet meer aan voor HV. Het idee erachter is dat de auto ook wel eens in de brand kan schieten en dan heb je de verkeerde overall aan..... :-X :-X

Dat is dus ook de reden dat het in de praktijk niet echt werkt. Ik ben lid van het betreffende korps, alwaar de foto van de HV-overall gemaakt is.

Het achterliggende idee was op zich wel aardig. Met HV de overall, en met brand gewoon het bluspak...Maar er zitten veel haken en ogen aan dit idee:

pluspunt:
-je valt op mbt striping en de vereiste hoeveelheid gekleurd oppervlak voor werken op de openbare weg. Dit is naar mijn mening de hoofdreden voor de keuze voor zulk een overall.

minpunt:
-WANNEER maak je de keuze voor de overall ipv het bluspak. Dit kan resulteren in het voorval wat door Fire man reeds beschreven is. Beknelling, en bij aankomst toch een brand. Of HV afgehandeld en direct door naar een woningbrand. De overall is voor brandbestrijding in principe niet geschikt.

Een maatregel om het grote minpunt tegen te gaan, resulteert in een hoop ongemak, bijv:
-Je neemt naast je overall, die je aantrekt op basis van je melding op de alarmontvanger, ook je bluspak mee. Dit zorgt in het slechtste geval voor 9 extra bluspakken in een volle TS, die vaak niet al te ruim bemeten is.

Echter, de oplossing zou er kunnen zijn in een overall met een broekgedeelte dat gebruikt kan worden als blusbroek, met daaroverheen de blusjas. De blusjas zou, door de eronder gedragen overall, wellicht dunner kunnen zijn. Als het totaal er maar geschikt voor is om branden te bestrijden. Voordeel is dat het in de overall verwerkte fluoriserende materiaal bij brand minder snel bevuild raakt, en je bij HV-inzetten een lekker lichte flexibele overall aan hebt ipv de 'dikke' blusjas.

Ik weet dat er reeds korpsen zijn die met dit concept werken, al is mij niet bekend welk korps dit betreft evenals de ermee opgedane ervaringen.

mvg
Guus


NielsH

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 12 februari 2005, 14:24:28
Kanten van Borsele zeker.. ??? ???

Dit is inderdaad de nieuwe uitrukkleding van de Borsele. Was bij een kleine woningbrand in Heinkenszand. Als ik het goed heb hebben ze kleding vorig jaar aangeschaft.

groet,
Niels


poetjoet

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 14 februari 2005, 18:20:09
Dit is inderdaad de nieuwe uitrukkleding van de Borsele. Was bij een kleine woningbrand in Heinkenszand. Als ik het goed heb hebben ze kleding vorig jaar aangeschaft.

groet,
Niels

Ja Niels, dat klopt. Deze foto is zelfs door jou gemaakt als ik me niet vergis. Als het pak niet aan de normen voldoet om overdag op b.v. een snelweg te werken dan ben ik verkeerd voorgelicht en wist ik dus niet beter, mijn excuses hiervoor.


Nolke

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2005, 23:20:33
Bij een demonstratie van de brandweer Malle (Belgie) werden ook hesjes met opschrift gebruikt. De helmen waren ook voorzien van nummers. Ik weet niet of dat overal in Belgie is.

Overigens herkent een van de forummers zich nog wel op onderstaande foto's ;).






Hebben die Belgen dan allemaal dezelfde hoofdmaat??Of altijd de zelfde taak lekker saai. ???
Ik vindt het maar lastig al die hesjes, moet je iets uit je zakken halen zit dat stom ding ervoor, en de achterzijde zie je niet altijd. Bij daglicht wel belangrijk voor je eigen veiligheid