Ik kan mij enige tijd geleden nog een trainingsfilmpje herinneren. Daarbij werd in een schiet situatie geleerd de houder te legen op de verdachte, tot deze niet meer bewoog. Hier zijn we daar heel terughoudend in, misschien terrecht, maar dat is een andere discussie. Noodweer = houder legen. Als jou dat geleerd wordt, en je komt in deze situatie. Mijn mening ?
Schieten, compleet gerechtvaardigd. Misschien het aantal schoten overdone, maar resultaat is bereikt. Verdachte gaat neer. OF de rest van de schoten gerechtvaardigd zijn? Goede vraag. Daar hoef ik gelukkig mijn hoofd niet op te breken...
Had hier pas geleden nog een discussie over tijdens de IBT. Wanneer stop je met schieten? In een noodweer situatie zal dit waarschijnlijk
pas zijn op het moment dat de persoon niet meer beweegd. Bij aanhoudingsvuur is dit uiteraard anders omdat je dan ook op een andere grond
je wapen gebruikt. Waarschijnlijk als je de agent die geschoten heeft vraagt hoevaak hij heeft geschoten zal hij zeggen 4 of 5 keer. Hadden ze
anders kunnen reageren, misschien wel maar dit was een situatie waarin gereageerd moest worden.
Laat trouwens ook wel zien hoe belangrijk het is om goed te weten waar alles zit aan je koppel zodat je deze blindelings kan pakken.
De taser agent moet iets pakken (misschien zijn wapen, misschien een nieuwe taserkop) kan het niet vinden, moet kijken en is dus
afgeleid.