Kosten inzet particuliere AED

Auteur Topic: Kosten inzet particuliere AED  (gelezen 11067 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Gepost op: 25 januari 2012, 18:28:35
Zoals we allemaal weten zijn er aan de inzet van een AED kosten verbonden, uitlezen, nieuwe electrodes en eventueel nieuwe batterij.

We weten ook allemaal dat die kosten flink kunnen oplopen, EAD's in projecten en dergelijke zullen waarschijnlijk op kosten van de gemeente worden "aangevuld" en onderhouden maar....
Steeds vaker zie je particuliere aed's en daarmee zullen ook die steeds vaker worden ingezet maar, ook daar hangen kosten aan na een inzet hoe gaan de particuliere bezitters daar mee om.

- Declareren van de kosten bij de WA of zorgverzekeraar van het SO
- Declareren bij de eigen zorgverzekeraar
- Vergoeding vanuit de gemeente
- Zijn de kosten van een inzet van een particliere AED uberhaupt ergens te declareren


Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2012, 18:51:30
hmm, volgens mij is hier nog niet veel voor geregeld...
Het zelfde met brandblussers. Stel jij spuit de jouwe leeg voor de buurman, kun jij dat dan op zijn verzekering vergoeden... Je kunt het iig altijd proberen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2012, 18:57:12
Volgens mij is maar een heel klein deel van de AED's in Nederland van "de gemeente" het grootste deel is bezit van bedrijven. Die dus gewoon zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud.
Wettelijk gezien kun je het negers declareren volgens mij, al zou je het natuurlijk gewoon lief aan het slachtoffer kunnen vragen of hij/zij nieuwe stickers wil sponseren aangezien je zijn leven gered hebt.

Er is volgens mij alleen 1 uitzondering en die zouden we moeten uitzoeken.
Ik heb een WA verzekering met een clausule vrijwillige hulpverlening, als ik hulpverleen en daarbij schade aanricht kan ik die daar op verhalen. (Stel ik doe de ringen van een slachtoffer uit en laat er 1 in een rioolput vallen per ongeluk....)
Stel, ik kom bij een reanimatie van persoon A, en ik gebruik de AED van persoon B, zou ik dan mijn aansprakelijkheid verzekering kunnen aanwenden om voor persoon B nieuwe stickers te bezorgen?
Natuurlijk mag het niet zo zijn dat de hulpverlener aansprakelijk wordt voor de kosten aan een AED :P


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2012, 18:58:41

Stel, ik kom bij een reanimatie van persoon A, en ik gebruik de AED van persoon B, zou ik dan mijn aansprakelijkheid verzekering kunnen aanwenden om voor persoon B nieuwe stickers te bezorgen?
Natuurlijk mag het niet zo zijn dat de hulpverlener aansprakelijk wordt voor de kosten aan een AED :P

Ik denk het niet, want bij WA moet het niet met opzet zijn gebeurt... en in dit geval is het dat wel ;)


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2012, 19:13:17
Er bestaat zoiets als zaakwaarneming als iemand tijdelijk handelingsonbekwaam is. Het bekende voorbeeld van de taxi voor de dronkelap. Die zal meneer de dronkelap toch echt moeten betalen.
CN NRK


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2012, 19:19:01
Er bestaat zoiets als zaakwaarneming als iemand tijdelijk handelingsonbekwaam is. Het bekende voorbeeld van de taxi voor de dronkelap. Die zal meneer de dronkelap toch echt moeten betalen.
huh, dus je bent handelingsonbekwaam als je een aed gebruikt >:D Ik snap de link even niet...


ralpje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 396
Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2012, 21:03:25
Ik denk dat er in dit geval op het slachtoffer gedoeld wordt ;)


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2012, 21:40:25
Uiteraard... :o
CN NRK


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2012, 22:26:42
Je kan de kosten verhalen op het slachtoffer. Of je dat wilt is een tweede. Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik na een paar weekjes na de reanimatie aankom met 'Hallo, alles goed, oh nee? Goh wat jammer, toch wil ik de electrodes even declareren'.

Bedrijven nemen dit wanneer zij hun AED aanmelden voor lief. Particulier zie je niet veel AED's. Hier zijn een x-aantal AED's van particulier/instelling ingezet bij het AED-project. In overleg draaien ze in het onderhoud met de gemeente AED's mee. De rest houdt alles zelf bij.

Daarnaast is het handig om een AED te kiezen die niet al te veel kost na een inzet. De Defibtech accu gaat 7 jaar of 300 schokken mee. Voor je 300 schokken geeft in 7 jaar....dan is het wel heel slecht in je omgeving ;) De Samaritan moet tegelijk electrodes en accu laten vervangen na een inzet. Dat is dan een wat duurdere hobby.

Electrodes (voor de Defibtech) zijn niet zo heel erg duur...en zeker niet in vergelijk met een mensenleven.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2012, 22:29:58
haha, keerpunt daarvan is dan: Mocht je hem weinig gebruiken is het onderhoud van de  Samaritan weer erg goedkoop:P